printlogo


کد خبر: 258366تاریخ: 1401/10/12 00:00
دور دنیا

عربستان در ردیف نخستین ناقضان حقوق بشر در جهان
دیده‌بان حقوق بشر نام عربستان را در ردیف نخستین ناقضان حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۲۲ قرار داد. به گزارش ایسنا به نقل از سعودی لیکس، دیده‌بان حقوق بشر حادثه اعدام جمعی ۸۱ تن در عربستان را در لیست دوم ۱۰ نقض مهم حقوق بشر در جهان قرار داد. این سازمان اعلام کرد ۱۲ مارس ۲۰۲۲ مسؤولان عربستانی ۸۱ نفر را اعدام کردند که این بزرگ‌ترین اعدام جمعی از حدود چند سال پیش بود. این اعدام‌ها در حالی صورت گرفت که عربستان وعده داده بود مجازات اعدام را کاهش دهد.
برخی خانواده‌ها اخبار مرگ عزیزان‌شان را بعد از اعدام و از طریق رسانه‌ها دریافت کردند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۲۲ با بزرگ‌ترین جنایت اعدام در تاریخ عربستان و با حکم‌های حبس طولانی بیش از هر زمان دیگری بر این کشور سلطه یافت و به عنوان یک انسان مستبد به خود مصونیت بخشید. محمد بن سلمان به خود سمت نخست‌وزیری داد و با این سمت آزادانه به نقض شدید حقوق بشر پرداخت.
***
تیراندازی مرگبار در سوئد در نخستین روز سال نو
در نخستین روز سال ۲۰۲۳ میلادی تیراندازی مرگبار در حومه پایتخت سوئد خبرساز شد. منابع رسانه‌ای از سوئد خبر دادند که پلیس این کشور از تلفات تیراندازی در منطقه «والینگبی» واقع در حومه استکهلم، پایتخت خبر داده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس سوئد اعلام کرد در نتیجه این تیراندازی ۳ نفر زخمی شدند که جوانی ۲۰ ساله در نتیجه شدت جراحات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد. فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است که دقایقی بعد از وقوع تیراندازی و تلاش نیروهای امدادی برای کمک به مجروحان این تیراندازی را نشان می‌دهد. مقام‌های سوئدی هنوز به جزئیات بیشتری درباره این تیراندازی، انگیزه و هویت ضارب یا ضاربان اشاره نکردند و مشخص نیست که کسی در این ارتباط بازداشت شده باشد.
***
نماینده پارلمان اروپا:
رسانه‌های جریان اصلی در اتحادیه اروپایی مستقل نیستند
نماینده ایرلندی پارلمان اروپا اعلام کرد رسانه‌های جریان اصلی در اتحادیه اروپایی مستقل نیستند.
میک والاس در سخنرانی خود در پارلمان اروپا، ادعاها درباره آزادی رسانه و خبرنگاران در کشورهای غربی را به چالش کشید و استانداردهای دوگانه آنها را زیر سوال برد.
او همچنین در چند رشته توئیتی نوشت: «اتحادیه اروپایی می‌گوید رسانه‌های آزاد مستقل برای هر دموکراسی حیاتی است اما رسانه‌های جریان اصلی در اتحادیه اروپایی مستقل نیستند. منافع مقرره، آنها را کنترل می‌کند. اتحادیه اروپایی می‌گوید یک روزنامه‌نگار نباید به خاطر انجام کارش مجازات شود اما جولیان آسانژ به دلیل افشای جنایات جنگی آمریکا و ناتو در زندان است. ما اینجا چه کاری برای حفاظت از جولیان آسانژ که بیش از ۴ سال است در زندان است و قبل از آن ۶ سال در سفارت اکوادور محبوس بود، انجام داده‌ایم؟ برای اینکه شاهد باشیم به آزادی رسیده و از زندان به دلیل گفتن حقیقت آزاد شده، چه کاری کرده‌ایم؟»
آسانژ از سال ۲۰۱۹ در بازداشت به سر می‌برد و انگلیسی‌ها قرار است او را به آمریکا منتقل کنند. وی به دلیل انتشار اسناد محرمانه درباره عراق، افغانستان و گوانتانامو در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت و در صورت استرداد، در آنجا به تحمل ۱۷۵ سال زندان محکوم خواهد شد.
نماینده ایرلندی پارلمان اروپا که از نوادگان پدر استقلال اسکاتلند (سلت‌ها) است در سخنرانی اخیر خود در این نهاد همچنین اشاره کرد پول هنگفت اغلب رسانه‌های اروپایی یا افرادی که نحوه شکل دادن به اخبار را دستورکار دارند کنترل می‌کند. 
پیش‌تر، سخنگوی وزارت خارجه چین در انتقاد از همکاری آمریکا و انگلیس برای استرداد مؤسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا، پرونده او را آیینه‌ ریاکاری غرب درباره آزادی خواند.
***
انفجار نزدیک فرودگاه کابل
رسانه‌های محلی از وقوع یک انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه خبری الجزیره اعلام کرد در نتیجه این انفجار در ورودی فرودگاه نظامی در مرکز کابل، پایتخت افغانستان ۱۰ تن کشته و ۸ تن زخمی شدند. فرودگاه کابل نزدیک ساختمان وزارت کشور طالبان قرار دارد. عبدالنافی تاکور، سخنگوی وزارت کشور طالبان گفت: صبح امروز (یکشنبه) انفجاری در بیرون میدان هوایی نظامی کابل رخ داد که بر اثر آن تعدادی از شهروندان ما شهید و زخمی شدند. علت و عاملان این انفجار هنوز مشخص نشده است.

Page Generated in 0/0066 sec