printlogo


کد خبر: 258389تاریخ: 1401/10/12 00:00
سومین روز رزمایش ذوالفقار با تست سامانه‌های موشکی بومی همراه بود
رونمایی عملیاتی از سامانه موشکی ولایت 5

گروه سیاسی: سومین روز رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران با تست سامانه‌های پدافندی بومی همراه بود. در ادامه این رزمایش طی یک عملیات شبانه، یک فروند پهپاد مهاجم در نقش نیروی متخاصم که قصد نزدیک شدن به حریم هوایی ایران از سمت دریا را داشت با کشف بموقع آن توسط رادار سامانه موشکی تاکتیکی بومی مرصاد در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 25 هزار پا و انجام هماهنگی با شبکه یکپارچه پدافند هوایی مورد اصابت قرار داده و سرنگون کرد. سامانه موشکی تاکتیکی بومی مرصاد، سامانه‌ای متحرک و چالاک است که قدرت کشف آن از 110 کیلومتر به 150 کیلومتر افزایش یافته است و با استفاده از فناوری‌های به‌روز دقت و تداوم عملیاتی بالایی دارد و اهداف را در فاصله 40 کیلومتری منهدم می‌کند. همچنین، سامانه مذکور این قابلیت را دارد که در کمتر از 7 دقیقه مستقر و بعد از شلیک موشک در همان مدت زمان موقعیت خود را تغییر دهد.
* سامانه تلاش هم موفق عمل کرد
علاوه بر سامانه مرصاد، سامانه پدافند هوایی تلاش نیز که تولید داخل است، تست شده و در انهدام پهپاد دشمن موفق عمل کرد. در همین رابطه نیروهای سازماندهی شده در نقش دشمن، با اعزام یک فروند پهپاد از فراز آب‌های بین‌المللی و از فاصله ۱۵۰ کیلومتری علیه حریم فضایی جمهوری اسلامی ایران با ارتفاع ۲۵ هزار پا قصد حمله به مراکز حساس و مهم نیروهای خودی در جاسک را داشتند که با هوشیاری سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش در حداقل زمان کشف و بلافاصله پس از شناسایی توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی به سامانه موشکی تلاش واگذار کردند که با شلیک موفق موشک سرنگون شد. سامانه پدافند هوایی تلاش، یک سامانه پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که برای مقابله با اهداف پرنده از جمله هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن به کار گرفته می‌شود و قادر است انواع بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین را نیز منهدم کند. سامانه تلاش به ‌منظور آشکارسازی و ردگیری هدف برای پوشش نقاط حیاتی و حساس کشور در مقابله با تهدیدات هوایی غافلگیرانه هواپیماهای مدرن جنگی طراحی و ساخته شده که از موشک صیاد 3 استفاده می‌کند.
* شلیک موشک سطح به سطح «نصر»
در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار 1401 ارتش، یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی اهداف سطحی خود در دریا را مورد اصابت قرار دادند. در این مرحله از رزمایش ناو موشک‌انداز نجم با شلیک موشک کروز «نصر» هدف سطحی تعیین شده در دریا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد. همچنین، سامانه‌های موشکی ساحل به دریای نصر نیز اهداف مشخص شده در دریا را منهدم کردند.
* شلیک سامانه موشکی ولایت 5 برای نخستین بار
ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 برای نخستین بار از سامانه موشکی ولایت 5 استفاده کرد. روز گذشته در سومین روز رزمایش مشترک ذوالفقار، سامانه‌ها و یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی توسط موشک‌‍‌‌های قدیر توانستند اهداف سطحی خود در دریا را به دقت مورد اصابت قرار دهند. موشک ایرانی برد بلند قدیر قادر است اهداف ثابت و متحرک را در عمق آب‌های دوردست و فاصله ۳۰۰ کیلومتری هدف قرار داده و منهدم کند. آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضد جمینگ بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو جزو ویژگی‌های این موشک راهبردی است. همچنین در ادامه نیز سامانه متحرک موشکی ولایت 5 توانست با شلیک موشک قدیر اهداف دریایی خود را منهدم کند. سامانه ولایت 5 که سامانه متحرک ساحل به دریا با برد 200 تا 300 کیلومتر است برای نخستین بار در رزمایش ذوالفقار 1401 مورد استفاده عملیاتی قرار گرفت. در بخش دیگری از این عملیات، موشک‌های سطح به سطح قدیر از ناوشکن الوند شلیک شد. موشک سطح به سطح قدیر، نخستین بار سوم بهمن‌ماه ۹۶ در دومین مرحله از رزمایش مشترک محمدرسول‌الله(ص) ارتش به صورت عملیاتی آزمایش شد و نمونه ارتقا‌یافته آن در رزمایش ذوالفقار 1401 عملیاتی شد.
* شلیک موفقیت‌آمیز اژدرهای ایرانی از زیردریایی‌ها و بالگرد ارتش
در جریان رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش، اژدر ایرانی میعاد برای نخستین‌بار از زیردریایی طارق شلیک و هدف خود را منهدم کرد. همچنین اژدرهای ایرانی والفجر ۲ نیز با شلیک از زیردریایی‌های فاتح و غدیر اهداف خود را در دریای عمان و شمال اقیانوس هند منهدم کردند. یک فروند بالگرد SH نیز در ادامه این رزمایش، با پرتاب اژدر مارک ۴۶، هدف خود را در دریا مورد اصابت قرار داد. این نوع اژدرها توسط متخصصان جوان نیروی دریایی ارتش با همکاری مراکز علمی و صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخته شده که تفاوت آن با سایر اژدرها، در ایمن بودن آنهاست. اژدرهای هوشمند والفجر دارای قابلیت ضدفریب، سرعت زیاد و سرجنگی با قدرت انفجاری و تخریب بسیار بالا بوده و قادر هستند با غافلگیری ظرف چند ثانیه اهداف و شناورهای بزرگ دریایی را به‌طور کامل منهدم و غرق کنند، همچنین زمان کوتاه آماده‌سازی در یگان‌های پشتیبانی‌کننده و یگان‌های شلیک‌کننده از جمله ویژگی‌های متمایزکننده این اژدر با انواع مشابه است که موجب افزایش توان تاکتیکی، سرعت عمل و واکنش سریع یگان‌های رزمی زیرسطحی خواهد شد.
* اجرای پروازهای ۲۴ ساعته در پایش مرزهای ایران
اجرای پروازهای شناسایی نیروی هوایی ارتش در مناطق مرزی و آب‌های آزاد و بین‌المللی به صورت ۲۴ساعته از پایگاه‌های این نیرو در سواحل مکران از دیگر برنامه‌های رزمایش روز گذشته ارتش بود. این پروازها بخشی از طرح پروازهای ۲۴ ساعته است که پوشش هوایی منطقه رزمایش را با همراهی هواپیماهای بدون سرنشین نیرو‌های زمینی و هوایی ارتش کامل کرده و آسمان مناطق مرزی ایران را با پروازهای مداوم تحت پایش دارند. جنگنده‌های اف-۴ نیروی هوایی ارتش نیز به منظور پشتیبانی از نیروهای زمینی و دریایی ارتش با تیراندازی و استفاده از بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ پوندی مناطق تحت تصرف یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن را هدف قرار دادند.
***
رسانه صهیونیست: ایران به اسرائیل هشدار داد   
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی با استناد به تصاویر و اطلاعاتی از رزمایش ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران، نوشت در رزمایش اخیر ارتش ایران حمله به بندر ایلات (جنوب فلسطین اشغالی) شبیه‌سازی شده است. تایمز اسرائیل گزارش خود را این گونه آغاز می‌کند: «در هشداری آشکار به اسرائیل، در جریان رزمایش روز شنبه یک پهپاد حامل مواد منفجره از عرشه کشتی به سمت ماکت پایگاه نیروی دریایی اسرائیل  پرتاب شد». این روزنامه در ادامه با استناد به تصاویر منتشرشده در رسانه‌های ایرانی، مدعی شد تصاویر مربوط به «ناو کلاس هنگام» است و پهپاد «ابابیل» به سمت ماکت پایگاه نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی در ایلات فرستاده شده است.طبق این گزارش، در کنار هدف شبیه‌سازی شده ماکت یک فروند کشتی جنگی «صاعر کلاس ۶» متعلق به نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی قرار داده شده است. این روزنامه صهیونیستی در ادامه به رزمایش مشترک ذوالفقار اشاره کرد و نوشت: ارتش ایران، پنجشنبه هفته گذشته، مجموعه رزمایش‌هایی تحت عنوان «ذوالفقار ۱۴۰۱» را در تنگه هرمز آغاز کرد که در این رزمایش شاخه‌های مختلف ارتش ایران از جمله نیروهای زمینی، هوایی و دریایی مشارکت دارند. 

Page Generated in 0/0069 sec