printlogo


کد خبر: 258411تاریخ: 1401/10/13 00:00
امیرعبداللهیان: تا به دست عدالت سپردن جانیان و تروریست‌های آمریکایی مسؤول در ترور سردار سلیمانی به پیگیری‌ها ا‌دامه خواهیم داد
دست‌مان بسته نیست

گروه سیاست خارجی: وزیر امور خارجه گفت: تا به دست عدالت سپردن جانیان و تروریست‌های آمریکایی مسؤول در ترور سردار سلیمانی، به پیگیری‌ها ا‌دامه خواهیم داد.
حسین امیرعبداللهیان دیروز دوشنبه ۱۲ دی در مراسمی به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در محل وزارت امور خارجه طی سخنانی اظهار داشت: دکتر کدخدایی به عنوان مسؤول پیگیری پرونده حقوقی و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه در کنار سایر مسؤولیت‌هایی که دارند، مستقر هستند و توانستند اقدامات موثری را رقم بزنند. 
وی در ادامه افزود: به اقدامات حقوقی و بین‌المللی توسط این مجموعه و کارگروه ویژه توانستیم سرعت ببخشیم. اقداماتی از گذشته انجام شده بود و اقدامات جدیدتری انجام شد. از طریق سفارت سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا بخشی از اقدامات حقوقی را به اطلاع طرف آمریکایی رساندیم. 
وی تصریح کرد: برای به دست عدالت سپردن همه عاملان و آمران این ترور، دستگاه دیپلماسی لحظه‌ای از انجام وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد و تا به دست عدالت سپردن این جانیان و تروریست‌های آمریکایی مسؤول در ترور سردار شهید سلیمانی، به پیگیری‌ها ا‌دامه خواهیم داد. 
وی همچنین گفت: در بخش همکاری با دولت عراق و دستگاه قضایی این کشور بین دستگاه قضایی ما و بخش سیاسی ما با طرف عراقی تاکنون 3 دور مذاکره فنی و دقیق انجام شده و دور چهارم این مذاکرات هفته آینده به میزبانی ایران در تهران برگزار خواهد شد. همه مستندات مشترک لازم برای ارائه در مسیر پیگیری قضایی و بین‌المللی تهیه شده و در این دور از نشست نهایی خواهد شد. از جمله مستنداتی که ما نیاز داشتیم پذیرش رسمی دولت عراق و اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر این است که سردار سلیمانی در روز ترور میهمان رسمی دولت عراق بوده است. 
امیرعبداللهیان ادامه داد: با اینکه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق بارها و از همان ساعات اولیه ترور سردار بر این موضوع صحه گذاشت اما در مسیر تبادل اسناد رسمی و یادداشت‌های رسمی برای استفاده از این مستند در مجامع حقوقی و بین‌المللی که دوستان دنبال می‌کنند، ما نیازمند مستندسازی دقیق مشترک با طرف عراقی در این موضوع بودیم. 
وزیر امور خارجه همچنین گفت: شخصیت بارز سردار در عرصه دیپلماسی اینگونه بود که برای موضوعات مذاکراتی وقت می‌گذاشتند. عزیزانی در جمع ما حضور دارند که در جریان گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در عراق به درخواست طرف عراقی و برای کمک به وضعیت عراق در سال ۱۳۸۶ هستند. 
وی بیان کرد: در آن ایام برای یک ساعت گفت‌وگوی سه‌جانبه ایران، عراق و آمریکا بیش از ۴۰ ساعت سردار سلیمانی به عنوان مسؤول وقت این پرونده به دلیل ارتباطش با موضوع عراق و درخواست رهبران و دوستان عراقی در آن مقطع وقت گذاشتند و گاهی بیش از آن وقت گذاشتند برای اینکه تیمی که عازم می‌شود همه جزئیات را آنالیز کند که در میز مذاکره هیچ سؤالی بدون پاسخ نماند. طرف آمریکایی در اثنای مذاکرات بارها می‌گفت ما در این موضوع اختیاری نداریم و باید با کاخ سفید چک کنیم ولی آنقدر عقبه محتوایی مذاکراتی ما با این رویکرد ویژه سردار سلیمانی که هدایت تیم را از طرف نظام بر عهده داشت، قوی بود که هیچ موضوعی در جلسه مطرح نمی‌شد که طرف ایرانی نیاز به مذاکره و مشورت با مرکز داشته باشد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین یکشنبه‌شب در گفت‌وگو با صداوسیما درباره پیگیری‌های وزارت امور خارجه درباره ترور شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: هم آمریکایی‌ها و هم غربی‌ها در مسیر پیگیری حقوقی پرونده سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند، لیکن دست جمهوری اسلامی ایران بسته نیست. ما ضمن اینکه همه مسیرهای حقوقی را طی می‌کنیم، حتی آنجا که مسؤولیت دولت وقت آمریکا نسبت به این ترور هست را در یادداشتی رسمی اعلام و ثبت کرده و شکایت خود را در مسیر طبیعی خودش دنبال می‌کنیم. به موازات آن اقدامات دیگری هم انجام شده است، از جمله اینکه حدود ۶۰ نفر از مقامات ذی‌ربط آمریکا که در این ترور نقش داشتند، در بلک لیست (لیست سیاه) تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. وزیر امور خارجه بیان کرد: در مذاکرات اخیر وین و گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها، یکی از موضوعات این است که آمریکایی‌ها از ما خواستند این ۶۰ مقام از لیست سیاه خارج شوند، حتی بعد از طریق واسطه‌ها به ما توضیح دادند که این مقامات اسکورت ویژه دارند، هزینه‌های سرسام‌آوری حتی برای تامین امنیت‌شان در داخل آمریکا و سفرهای‌شان در غیر از منطقه باید اختصاص داده شود. رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ما در وزارت امور خارجه از مجرای سیاسی، حقوقی و بین‌المللی، پرونده را دنبال می‌کنیم و در این مذاکرات هم به صراحت از طریق واسطه‌ها به طرف‌های غربی و آمریکایی اعلام کردیم که تصمیم جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه قرار دادن این ۶۰ مقام آمریکایی یک تصمیم دقیق و درستی بوده و همین را هم در مسیر بین‌المللی و حقوقی خودش پیگیری خواهیم کرد که این افراد به عدالت سپرده شوند. 

Page Generated in 0/0062 sec