printlogo


کد خبر: 258425تاریخ: 1401/10/13 00:00
مدارس و دانشگاه‌های استان باز هم غیر‌حضوری شد
تهران در وضعیت قرمز آلودگی هوا

شاخص کیفیت آلودگی هوای تهران دیروز روی 165 قرار گرفت تا باز هم شهروندان هوای ناسالم تنفس کنند. تداوم آلودگی هوا موجب شد سازمان هواشناسی کشور نسبت به پایداری و کاهش کیفیت هوا در تهران و کرج هشدار قرمزرنگ صادر کرد. این سازمان با صدور هشدار قرمزرنگ از تداوم پایداری و سکون هوا و کاهش کیفیت هوا از امروز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ تا فردا چهارشنبه ۱۴ دی‌ در تهران و کرج خبر داد. براثر این مخاطره احتمال افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد بسیار ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک کاهش تا حد ناسالم وجود دارد. سازمان هواشناسی برای کاستن از آسیب‌های چنین وضعیتی، کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم را توصیه می‌کند. اداره کل هواشناسی استان تهران نیز با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از ادامه پایداری جو، تشدید آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی بویژه ذرات معلق کمتر از 2.5 از دوشنبه تا چهارشنبه ۱۴ دی خبر داد. این شرایط جوی در شهرستان‌های تهران همچون اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، پیشوا، قدس، ری، شهریار، رباط کریم، قرچک، ملارد، ورامین و جنوب شهرستان شمیرانات مورد انتظار است. بر اثر این مخاطره، تداوم و تشدید وضعیت آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک شاخص آلودگی در محدوده بسیار ناسالم قرار خواهد گرفت. اداره کل هواشناسی استان تهران مدیریت جدی و موثر جهت کاهش منابع آلاینده ثابت و متحرک از جمله اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش تردد خودروها و فعالیت واحدهای صنعتی، عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و آماده‌باش مراکز بهداشتی و درمانی را توصیه می‌کند. هشدار قرمزرنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. 
* غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس
دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران جز ۲ شهرستان فیروزکوه و دماوند در تمام مقاطع برای امروز و فردا غیرحضوری شد. همچنین کارمندان نیز می‌توانند از ظرفیت دورکاری بهره بگیرند. جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران دیروز به ریاست عابد ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تشکیل شد. این کمیته در حالی بار دیگر تشکیل جلسه داد که بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز کیفیت هوای تهران با میانگین ۱۶۵ در شرایط ناسالم قرار گرفت. همچنین ۲۸ ایستگاه در شرایط آلوده قرار داشتند که از این تعداد شرایط ۲۶ ایستگاه به رنگ قرمز و 2 ایستگاه به رنگ بنفش درآمد. ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: با توجه به پایداری شرایط جوی و تشدید آلودگی هوا جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران با حضور اعضا تشکیل و مقرر شد سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۳ و ۱۴ دی کلاس‌های آموزشی تمام دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران جز شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند در تمام مقاطع به صورت غیرحضوری و مجازی دایر شود. همچنین تمام مهدهای کودک استان تهران جز 2 شهرستان فیروزکوه و دماوند تعطیل خواهد بود. وی ادامه داد: طی این روزها اجرای طرح زوج و فرد از در منزل همانند روزهای گذشته اجرایی خواهد شد و فروش روزانه طرح ترافیک توسط شهرداری تهران متوقف خواهد بود. ملکی ادامه داد: همچنین فعالیت کارخانه‌های تولید شن و ماسه و آسفالت نیز برای 2 روز آینده متوقف است. 
وی از همه شهروندان درخواست کرد از ترددهای غیرضرور خودداری کرده و در صورت لزوم حتما از ماسک N95 استفاده کنند. همچنین دورکاری ادارات استان تهران برای گروه‌های حساس و پرخطر شامل زنان باردار، مادران دارای کودک دبستانی و زیر 6 سال، بیماران قلبی، ریوی، تنفسی، همه کارمندان بالای ۵۰ سال و همچنین کارمندان سرطانی اجرایی خواهد شد. 
* ۱۷۸ واحد آلاینده در تهران اخطار گرفتند
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران از تشدید گشت و پایش شبانه‌روزی صنایع، معادن و واحدهای صنفی استان همزمان با پایداری و افزایش آلودگی هوا در تهران خبر داد و گفت: از آذرماه ۱۷۸ واحد آلاینده اخطار گرفته‌اند. علیرضا مزینانی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی انجام‌شده گشت و پایش‌های شبانه در حوزه کل استان از طریق ادارات حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌ها و ستاد اداره کل اجرا می‌شود، اظهار کرد: این پایش‌ها به‌طور ویژه از ابتدای آذرماه آغاز شده است و در حال حاضر در ۲۱ محور اصلی انجام می‌شود. وی درباره اقدامات انجام شده در این گشت و پایش‌ها گفت: در آذر ماه امسال در مجموع ۳۵۹۳ واحد صنعتی و معدنی مورد پایش قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۷۶ مورد توقف و پلمب فعالیت آلاینده و صدور ۱۷۸ اخطاریه رفع آلایندگی برای واحدهای متخلف از سوی ماموران اجرایی این اداره کل بوده است. 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با تاکید بر اینکه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و واحدهای بزرگ‌مقیاس صنعتی استان به‌طور روزانه و مداوم رصد و پایش می‌شود، تصریح کرد: در آذرماه ۲۷۵ مورد بازدید از واحدهای معدنی و تولید شن و ماسه و آسفالت که دارای بار آلایندگی هوا هستند، انجام شد و نکات و ملاحظات زیست‌محیطی به این واحدها تاکید شد. در کنار این موضوع فعالیت این واحدها در زمان اضطرار آلودگی هوا مطابق با مصوبات کارگروه مرتبط مورد رصد قرار گرفته است. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی این مدت ۸۵ مورد نظارت و بازدید از عملکرد شهرک‌های صنعتی نیز انجام شده است، گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده بازدید سرزده و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی بوده که در ماه گذشته ۷۴ مورد بازدید از مراکز معاینه فنی مستقر در سطح استان به‌عمل آمده است. مزینانی پسماند و ضایعات‌سوزی را یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش آلودگی هوا عنوان و اظهار کرد: ۱۴۸ مورد مقابله با پسماندسوزی و ضایعات‌سوزی در گشت و پایش‌های شبانه ماموران اجرایی در این مدت ثبت شده که نشان از تداوم این معضل در سطح استان دارد. 

Page Generated in 0/0065 sec