printlogo


کد خبر: 258427تاریخ: 1401/10/13 00:00
لایحه مبارزه با مواد مخدر در راه مجلس

نشست تخصصی مسؤولان مبارزه با مواد مخدر کشور برگزار شد. در این نشست دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به لایحه مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این لایحه مراحل پایانی خود را می‌گذراند که به نظر می‌رسد در روزهای آینده به مجلس تقدیم شود. 
سردار اسکندر مومنی در نشست تخصصی مسؤولان مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در حوزه قانون‌گذاری مواد مخدر نیاز به روزآمدی قانون داریم. لایحه اصلاح قانون تقدیم مجلس می‌شود و امید است هم در اصلاح قانون و هم برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ جایگاه ویژه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر در این حوزه پیش‌بینی شود. وی در ادامه افزود: در حوزه مقابله و مبارزه، جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات ایران در این زمینه شگفت‌آور است، زیرا ایران همه ظرفیت‌های خود را در مبارزه با مواد مخدر به میدان آورده و شاید به تنهایی در مقابل این سیل خانمانسوز برای کشور و دنیا ایستاده است. وی افزود: ۹۲ درصد کشفیات تریاک جهان بر اساس اعلام رسمی سازمان ملل مربوط به ایران است. ۵۹ درصد کشفیات مورفین جهان و همچنین ۲۷ درصد کشفیات هروئین جهان نیز مربوط به ایران است. 
مومنی با بیان اینکه ایران با فاصله رتبه اول را در کشفیات مواد مخدر در دنیا دارد، گفت: پشت این اعداد، تلاش‌ها و ایثارهای فراوانی نهفته است و طی یک سال گذشته ۱۲ شهید و ده‌ها جانباز در راه مبارزه جهانی با مواد مخدر تقدیم شد. 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نیروی انتظامی از مجموعه کشفیات، بیش از ۸۶ درصد را به خود اختصاص داده است، افزود: ایران نه مبدأ تولید و نه تنها مقصد مصرف مواد مخدر است بلکه مثل بسیاری از کشورهای دیگر در مسیر است اما در مبدأ شاید کشفیات به ۲۰۰ تن هم نرسد در حالی ‌که ایران بیش از هزار تن کشفیات مواد مخدر دارد، بویژه در ۲۰ سال اخیر در کشور افغانستان با حمایت آمریکایی‌ها و ناتو، تولید مواد مخدر به ۵۰ برابر رسیده است که این اعداد گویای جهاد ایران در این زمینه است. 
مومنی با اشاره به اینکه ایران مبارزه با مواد مخدر را به صورت همه‌جانبه و هوشمند انجام می‌دهد، یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد کشفیات ما در استان‌های شرقی کشور و حاشیه شرقی است. بیش از ۷۰ درصد کشفیات نیز ناشی از اقدامات اطلاعاتی است. 
همچنین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به حوزه درمان گفت: در حوزه درمان شیوه‌ها و داروهای نوینی تولید و به مدت یک سال نیز در سازمان زندان‌ها آزمون شد که این شیوه و داروی جدید نتایج خوبی داد؛ بیش از ۷۰ درصد رفتارهای پرخطر و گرایش مجدد به مواد مخدر در این شیوه کمتر شد. مومنی در پایان بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه توانمندسازی تاکید کرد و گفت: در ۵ استان مجمع خیرین راه‌اندازی شد. 

Page Generated in 0/0072 sec