printlogo


کد خبر: 258431تاریخ: 1401/10/13 00:00
اخبار

عرضه خودرو در بورس موقت است
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه خودروی بورسی یک راهکار موقت تا زمان همخوان شدن عرضه و تقاضاست، گفت: قیمت تمام شده بورس شاید ۱۵ درصد از نرخ بازار کمتر باشد و مشخص است که قیمت بازار کاذب است. امید قالیباف اظهار کرد: مجلس در استیضاح وزیر صمت موفق نبود و نماینده‌ها رأی خوبی به ابقای وزیر دادند. قالیباف درباره عرضه خودرو در بورس، تصریح کرد: در سایر کشورها مسبوق به سابقه نیست که خودرو در بورس عرضه شود. خودروی بورسی یک راهکار موقت است تا زمانی که عرضه و تقاضا همخوانی داشته باشد. وی اظهار کرد: قیمت تمام شده بورس شاید ۱۵ درصد از نرخ کف بازار کمتر باشد و مشخص است که قیمت بازار کاذب است و از مردم می‌خواهیم از طریق بورس کالا خودرو بخرند.
***
رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو در سال 1401
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۱۸ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است. در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۳ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده بود. بیشترین تولید انجام شده در این مدت مربوط به دسته خودروهای سواری با ۷۶۰ هزار دستگاه بود که ۸۶.۷درصد از مجموع تولیدات را تشکیل می‌دهد. این میزان تولید در مقایسه با ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ درصدی داشته است. در دسته وانت، خودروسازان داخلی با ثبت رشد ۵۱ درصدی، ۸۹ هزار دستگاه تولید داشتند. بر پایه این گزارش، در آذرماه امسال حدود ۱۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که بیشترین میزان تولید ماهانه خودرو طی ۵ سال گذشته است. این آمار نسبت به ماه پیش نیز افزایش ۵ درصدی نشان می‌دهد. در این ماه شاهد تولید بیشترین خودرو در ۵ سال اخیر در گروه سایپا به تعداد حدود ۴۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه بودیم که نسبت به ماه پیش افزایش ۳درصدی داشته است. همچنین تولید بیشترین خودرو در ۴ سال اخیر در ماه جاری در گروه ایران‌خودرو به تعداد حدود ۶۲هزار دستگاه به ثبت رسید که حاکی از افزایش ۸‌درصدی نسبت به ماه پیش است.
***
مصرف گاز رکورد زد
رئیس مرکز راهبری شبکه گاز کشور گفت: مصرف گاز بخش خانگی و تجاری در روز یکشنبه به ۶۲۵ تا ۶۳۰ میلیون متر مکعب رسیده و یک رکورد جدید امسال برای خود ثبت کرده است. غلامرضا کوشکی گفت: روز یکشنبه مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری حدود 3 تا 4 درصد افزایش یافت. وی افزود: هدف از ارائه اعداد و ارقام این است که مردم عزیز متوجه شوند میزان مصرف گاز در بخش خانگی زیاد است و این گاز می‌تواند در بخش تولیدی و صنعتی تبدیل به یک محصول باارزش شود ولی در بخش خانگی صرفا صرف گرمایش منازل می‌شود. همگی باید گاز را بهینه مصرف کنیم تا در بخش‌های صنعتی از آن استفاده شود. کوشکی تصریح کرد: پیش‌بینی  می‌شود تا پایان هفته میزان مصرف گاز بالای 600 میلیون متر مکعب باشد یعنی 73 تا 74 درصد از تولید گاز کشور را در‌بر می‌‎گیرد.
***
حقوق کارکنان شرکت‌های دولتی سال ۱۴۰۲ افشا می‌شود
تا پایان خرداد سال آینده آیین‌نامه انتظام‌بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌مند کردن درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی تدوین و تصویب می‌شود. یکی  از بخش‌های حاشیه‌ساز بودجه که بعضاً مورد اختلاف دولت و مجلس هم بوده موضوع قیر رایگان و تخلف‌های پیرامون آن است؛ دولت در لایحه بودجه سال 1402 ایجاد شفافیت سازوکاری از طریق گردش خزانه ایجاد کرده تا ضمن تأمین قیر برای جاده‌های روستایی و موارد مندرج در لایحه، بساط حواله‌فروشی و سوءاستفاده‌ها در این بخش جمع شود.
یکی از موضوعات مورد توجه افکار عمومی در بودجه معمولا بودجه شرکت‌های دولتی است. در لایحه بودجه سال1402 برای ایجاد شفافیت در این شرکت‌ها گام‌های مهمی برداشته شده است؛ بر این اساس تا پایان خرداد سال آینده آیین‌نامه انتظام‌بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌مند کردن درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی تدوین و تصویب می‌شود. از سوی دیگر تمام حقوق و مزایای کارکنان این شرکت‌ها هم در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور ثبت می‌شود. از طرف دیگر شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور در سال1402 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهند کرد، همچنین با حذف حواشی و ایجاد مدیریت بهتر در این شرکت‌ها، سال آینده درآمد دولت ناشی از سود شرکت‌های دولتی 61 درصد افزایش خواهد یافت.

Page Generated in 0/0057 sec