printlogo


کد خبر: 258454تاریخ: 1401/10/14 00:00
«تل‌آویو تمام تلاش خود را برای ممانعت از 1+5 و ایران انجام می‌دهد»
نتانیاهو: احتمالا توافق هسته‌ای احیا می‌شود

گروه سیاست خارجی: نخست‌وزیر ماجراجوی رژیم صهیونیستی در نخستین نشست کاری کابینه‌اش همان‌طور که انتظار می‌رفت نوک پیکان سیاست خارجی تهاجمی خود را به سمت برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات احیای برجام گرفت. 
«بنیامین نتانیاهو» سه‌شنبه طی سخنرانی در نخستین جلسه کاری کابینه جدید تل‌آویو گفت این رژیم هر کاری برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌دهد. نتانیاهو اظهار داشت: با وجود حوادث داخلی ایران، هنوز احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای وجود دارد و ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد. وی در این باره ادعا کرد: «ما هر کاری انجام خواهیم داد تا از بازگشت به توافق بد هسته‌ای جلوگیری کنیم. بر خلاف تصور عموم، توافق خطرناک هسته‌ای لغو نشده است. من فکر می‌کنم این احتمال هنوز وجود دارد. ما این کار را خواهیم کرد». نتانیاهو با انتقاد از کابینه قبلی تل‌آویو به رهبری «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» نخست‌وزیران گردشی به دلیل عدم حفاظت از امنیت تل‌آویو، اظهار داشت: «برای جلوگیری از توافق هسته‌ای به جهت حفظ امنیت خود، با قدرت عمل خواهیم کرد. رژیم ایران غیرنظامیان بی‌گناه را می‌کشد. برای جلوگیری از استقرار ایران در سوریه و جاهای دیگر سخت‌تر تلاش کنید». وی پیش از این نیز در جلسه تحلیف و رأی اعتماد کابینه خود در کنست مدعی شده بود همه توان خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به کار خواهد گرفت. 
تصویری که نتانیاهو در همین روزهای نخست دولت جدیدش از خود به نمایش گذاشته، نشان می‌دهد مواجهه با ایران بویژه برنامه هسته‌ای تهران، اولویت اصلی امنیت قومی و دیپلماسی کابینه جدید خواهد بود. در این میان انتخاب «الی کوهن» به عنوان وزیر جدید خارجه رژیم صهیونیستی برای ناظران معنایی جز این ندارد که تل‌آویو در دوره پیش رو، کارزار امنیتی و دیپلماتیک خود علیه تهران را بازآفرینی خواهد کرد. کوهن در دوره ریاستش بر موساد با همراهی نتانیاهو، مسؤول مستقیم هدایت عملیات خرابکارانه و ترور در ایران بود، چه اینکه چند روز قبل نتانیاهو ملاقاتی هم با «دیوید بارنیا» رئیس فعلی موساد درباره ایران ترتیب داد. 
نتانیاهو از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی که منتج به برجام شد، مخالف سرسخت توافق است. تصویر نمادین مخالفت او به سال 2015، قبل از امضای برنامه جامع اقدام مشترک برمی‌گردد که بی‌بی صهیونیست‌ها در کنگره آمریکا در مخالفت با توافق با ایران صحبت کرد. درباره این اتفاق بعدها نقل شد که عصبانیت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا را به دنبال داشته است. 
نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: «اگر توافقی که اکنون در حال مذاکره است توسط ایران پذیرفته شود، آن توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای نمی‌شود، بلکه تضمین می‌کند ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست خواهد یافت».
از همین رو است که کارشناسان و مقامات غربی و عبری، نگرش نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران را عملا ناممکن و غیرعقلانی می‌دانند، چرا که نتانیاهو به دنبال راهبرد غیرعملی و به تاریخ پیوسته «غنی‌سازی صفر» نسبت به برنامه هسته‌ای تثبیت شده و تضمین شده ایران می‌گردد! 
طی سال گذشته خیلی از مقامات امنیتی و سیاسی در واشنگتن و تل‌آویو، پیشرفت فعلی برنامه هسته‌ای ایران را که مدعی هستند فاصله چندانی تا ساخت بمب اتم ندارد، به خاطر سیاست نادرست نتانیاهو در متقاعد کردن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به خروج از برجام می‌دانند و به شماتت نخست‌وزیر جنجالی اسرائیل پرداخته‌اند. 
بنابراین بنیامین نتانیاهو در جایگاه سال 2015 قرار ندارد که بخواهد تاثیر فراوانی بر معادلات بگذارد کما اینکه سال 2015 هم نتوانست از حصول توافق جلوگیری کند، بویژه در دوره فعلی که واشنگتن تقریبا هیچ گزینه دیگری جز توافق و میز مذاکره در برابر ایران ندارد. 
با این حال، در دوره کنونی که کابینه تندروی نتانیاهو باعث ایجاد یک هراس جمعی در سرزمین‌های اشغالی شده و مقامات صهیونیست به وضوح نسبت به از هم پاشیدگی اسرائیل از پی این کابینه هشدار می‌دهند، نتانیاهو شاید بخواهد با انتقال ماجراجویی به خارج از سرزمین‌های اشغالی، حواس‌ها را از داخل پرت کند اما به اعتقاد کارشناسان، تل‌آویو قادر نیست اجماعی در حمایت از ماجراجویی‌های خطرناک احتمالی‌اش علیه ایران ایجاد کند و رژیم صهیونیستی خود در حال تجربه نوعی از انزوای بین‌المللی به‌سر می‌برد. 
روزنامه اسرائیلی هاآرتص چندی قبل در گزارشی نوشت: مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ایالات متحده همچنان به دنبال دستیابی به توافق احیای برجام است و در این مسیر از حمایت نهادهای دفاعی آمریکا هم برخوردار است. مقامات اسرائیلی مدعی هستند ایالات متحده درک می‌کند برای ایران دشوار است که اعتراضات اخیر را بدون بهبود وضعیت اقتصادی پایان بخشد، بنابراین احیای برجام ممکن است به نفع ایران باشد. 
در گزارش این روزنامه عبری آمده: برجام از حمایت گسترده‌ای در ایالات متحده برخوردار بود تا اینکه ایران از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت کرد و با آنها قراردادهای تسلیحاتی امضا کرد. این امر ازسرگیری مذاکرات را دشوارتر کرد. بنا بر گزارش‌های منابع عبری، تل‌‌‌آویو بر این باور است اظهارات «جو ‌بایدن» رئیس‌‌‌جمهور آمریکا درباره مرگ توافق هسته‌‌‌ای بیشتر به عنوان یک «لغزش زبانی» است تا سخنانی الزام‌‌‌آور و سطوح نظامی در آمریکا امضای توافق هسته‌‌‌ای با ایران را تأیید می‌‌‌کنند. اشاره صهیونیست‌ها به انتشار ویدئویی است که رئیس‌جمهور آمریکا در آن می‌گوید «برجام مرده است اما آمریکا نمی‌خواهد به دلایلی مرگ آن را اعلام کند». مقامات دولت ایالات متحده که با هاآرتص صحبت کرده‌اند و از این موضوع اطلاع داشتند، بیان داشتند در گفت‌وگو با مقامات ارشد ایالات متحده، این برداشت را از اظهارات آنها کردند که با وجود شرایط چالش‌برانگیز، طی چند ماه آینده یک چرخش قابل توجه در توافق هسته‌ای در راه است. 
به گزارش این روزنامه عبری، در زمان دولت لاپید-بنت، مقامات اسرائیلی گفت‌وگوهای محرمانه‌ای را برای ارزیابی آمادگی اسرائیل برای درگیری نظامی با ایران آغاز کردند. یک مقام آگاه به این موضوع گفت: اوضاع به حدی پیش رفته است که وظیفه تهیه طرح‌های عملیاتی جدید، تهیه بودجه برای خرید تسلیحات و تهیه تجهیزات ویژه مورد نیاز برای چنین عملیاتی به آنها سپرده شده است. دولت خروجی بودجه هنگفت میلیارد دلاری را برای حمله به ایران، خرید تسلیحات پیشرفته و افزایش روابط نظامی با ایالات متحده، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و سایر متحدانش تدارک دیده است. با این وجود، یک مقام اسرائیلی به هاآرتص گفت: «اسرائیل بدون حمایت و همکاری آمریکا، هیچ ظرفیت عملی برای حمله موثر به ایران ندارد و هرکس خلاف این را بگوید عمدا دروغ می‌گوید». 
مقامات اسرائیلی که در گفت‌وگوهای محرمانه درباره ایران شرکت کرده‌اند، این موضوع را مطرح کردند که اسرائیل باید یک جبهه بین‌المللی علیه ایران را حفظ کند. این در رابطه با نگرانی از اینکه برنامه‌های دولت آتی اسرائیل ممکن است توسط دولت آمریکا با واکنش منفی مواجه شود و در نتیجه همکاری نظامی درباره ایران را به خطر بیندازد، گفته شده است. همتایان آمریکایی به مقامات اسرائیلی در این باره هشدار داده بودند. 
طبق گزارش هاآرتص، تشکیلات دفاعی اسرائیل امیدوار است تجربه نتانیاهو درباره مساله ایران و اعتقاد او به اهمیت همکاری تنگاتنگ با ایالات متحده به او کمک کند تا هرگونه تلاش برای به چالش کشیدن روابط ایالات متحده و اسرائیل توسط شرکای ائتلاف یا وزرای خود را دفع کند. مقامات امنیتی اسرائیل از این بیم دارند که دولت آینده فاقد خرد کافی برای گام نهادن روی طناب ظریف تحریک آمریکایی‌ها باشد. یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «این‌طور که اوضاع پیش می‌آید، مسیر خوبی پیش نمی‌رود و آمریکایی‌ها این را پنهان نمی‌کنند». 
اخیرا دولت بایدن نسبت به مذاکرات هسته‌ای در مواضع خود تعدیل انجام داده و به دیپلماسی بازگشته است. تونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور اوایل دی‌ماه گفت تنها راه برای رویارویی با ایران مسیر مذاکره و دیپلماسی است. بلینکن گفت دیپلماسی مسیر مورد ترجیح در قبال ایران است. وی همچنین گفت: «تلاش‌های دیپلماتیک برای توافق با ایران و اطمینان از پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای را ادامه خواهیم داد». اظهارات بلینکن در حالی مطرح شد که چند تن از مقامات دولت بایدن به وضوح از خروج از برجام و مذاکرات هسته‌ای  و از اولویت‌های واشنگتن صحبت کردند. از جمله سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌‌وگو با شبکه الجزیره گفت مذاکره با ایران فعلا در دستور کار دولت جو بایدن نیست. وی گفت: «مذاکرات هسته‌ای با ایران در دستور کار قرار ندارد و ما بر چگونگی تعامل نظام ایران با مردمش متمرکز شده‌ایم». «جان کربی» در گفت‌‌وگو با شبکه الجزیره به مسائل مختلفی از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداخت. رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیز با تجدید نظر در اظهارات قبلی خود درباره توافق هسته‌ای گفت که برجام نمرده است. رابرت مالی در مصاحبه با رادیو آزاد اروپا در پاسخ به این سوال که آیا برجام مرده است، گفت: «وظیفه من نوشتن آگهی ترحیم نیست، وظیفه من محافظت از منافع ایالات متحده و تقویت آن است».

Page Generated in 0/0076 sec