printlogo


کد خبر: 258464تاریخ: 1401/10/14 00:00
نکات جدید از پیگیری‌های قضایی عاملان ترور شهیدان سلیمانی و المهندس توسط دبیر ستاد حقوق بشر مطرح شد
درخواست رسمی استرداد ترامپ، پمپئو و مکنزی از دولت آمریکا

معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان ضمن تشریح آخرین پیگیری‌های قضایی درباره پرونده ترور شهید سلیمانی اعلام کرد ۹۴ متهم آمریکایی این پرونده شناسایی شده‌اند که ۳ متهم اصلی به ترتیب رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پیشین ایالات متحده و فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی پنتاگون در خاورمیانه) محسوب می‌شوند. 
به گزارش ایرنا، کاظم غریب‌آبادی در سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی توضیح داد ۲ پرونده کیفری موازی در نظام قضایی عراق و نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران - در دادسرای امور بین‌الملل تهران - برای رسیدگی به این جنایت مفتوح است. 
به گفته وی، کمیته مشترکی بین دستگاه‌های قضایی ۲ کشور سال گذشته ایجاد شد که ۳ دور نشست این کمیته در بغداد و تهران برگزار شده است. وی در ادامه گفت: «ما هفته قبل تفاهم کردیم چهارمین دور نشست کمیته را در اوایل هفته آینده برگزار کنیم؛ در چارچوب این کمیته مشترک تبادل اطلاعات و مستندات بسیار خوبی بین ۲ دستگاه قضایی انجام شد و این مستندات و اطلاعات به همکاران قضایی ما کمک کرد که تحقیقات خود را کامل‌تر کنند. برآورد ما این است با انجام دور چهارم گفت‌وگوها بین ایران و عراق، کیفرخواستی که همکاران قضایی ما در چارچوب دادسرای امور بین‌الملل در حال تهیه هستند، رو به نهایی شدن خواهد رفت. محتوای اصلی کیفرخواست نگارش شده و همکاران قضایی مشغول بازبینی و نهایی کردن آن هستند و قرار است داده‌های تیم قضایی عراق در هفته آینده نیز در این کیفرخواست مدنظر قرار گیرد. بر این اساس، کیفرخواست می‌تواند هفته آخر دی‌ یا هفته اول بهمن‌ به دادستان تهران ارائه و در نهایت به دادگستری برای رسیدگی و ارجاع به شعبه مورد نظر ارسال شود».
دبیر ستاد حقوق بشر  همچنین درباره متهمان این پرونده توضیحاتی داد و گفت: «فعلا کیفرخواست بر متهمان آمریکایی تمرکز دارد، این پرونده اکنون ۹۴ متهم از آمریکا دارد. همه مستندات لازم توسط دستگاه‌های قضایی جمع‌آوری شده و حداقل ۳ جلد کامل درباره این ۹۴ متهم آماده است. ۳ متهم اصلی دونالد ترامپ، مایک پمپئو و فرانک مکنزی – به ترتیب رئیس‌جمهور، وزیر خارجه  و فرمانده سنتکام ایالات متحده در زمان ترور- هستند. هیچ شخصی مصون از رسیدگی قضایی نخواهد بود. کیفرخواست صادره کاملا اتهامات را از جمله متوجه این ۳ نفر کرده و دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند و در این راه، هیچ مانعی در نظام قضایی پیش روی ما نیست».
غریب‌آبادی ادامه داد: «نیابت‌های قضایی برای ۷ کشور دیگر نیز ارسال شده، چون متهمان این پرونده فقط آمریکایی‌ها نیستند و همدستانی از کشورهای دیگر داشتند، مثلا از برخی کشورهای منطقه و ۲ کشور اروپایی آلمان و انگلیس. متاسفانه این کشورها تاکنون به درخواست‌های قضایی که از کانال دیپلماتیک ارسال شده، پاسخی نداده‌اند. ما از طریق وزارت امور خارجه فشار بر این کشورها برای پاسخگو کردن آنها را افزایش دادیم. این پرونده می‌تواند درباره سایر متهمان ادامه پیدا کند و این فاز بعدی پرونده خواهد بود».
معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره نحوه پیگیری این 2 پرونده در نظام قضایی عراق گفت: «آنها  همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و اخیرا هم خانواده‌های شهدای عراقی اتهاماتی را متوجه ۵ نفر دیگر در عراق کردند». به گفته وی، درخواست ایران از نظام قضایی عراق، تسریع در فرآیند و آغاز رسیدگی به این پرونده و صدور کیفرخواست آن است. 
نکته جالب اینکه برای نخستین‌بار یکی از مسؤولان پرونده ترور فرماندهان شهید مقاومت در فرودگاه بغداد از ارائه مستندات راجع به نقش ۱۷ نفر از افراد عراقی دخیل در این پرونده به دستگاه قضایی عراق خبر داد و گفت: «در دور چهارم نشست هم مستندات و اطلاعات بیشتری تبادل خواهد شد و از همکاران قضایی عراق هم خواستیم به نقش این ۱۷ نفر بپردازند».
دیگر نکته جدید و جالب توجه مورد اشاره غریب‌آبادی، ارسال درخواست دیپلماتیک تهران مبنی بر استرداد متهمان این پرونده به واشنگتن بود. وی در این باره گفت: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۳، تصمیم گرفت نخستین اقدام خود را انجام دهد و چندی قبل از کانال دیپلماتیک نامه‌ای رسمی را بر اساس مفاد این کنوانسیون برای دولت آمریکا ارسال کرد که در آن از مقامات آمریکایی خواسته شده یا متهمان را به ایران مسترد کنند یا خودشان آنها را محاکمه کنند. مهلتی هم که ما در این یادداشت دیپلماتیک مقرر کرده بودیم، منقضی شده و مفهوم آن این است که ایران می‌تواند گام‌های بعدی را بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۳ بردارد. الان اختلاف کاملا بین ۲ کشور احراز شده است و مقامات آمریکا از اجرای عدالت طفره می‌روند».

Page Generated in 0/0072 sec