printlogo


کد خبر: 258467تاریخ: 1401/10/14 00:00
افزایش 9 برابری واکسیناسیون کرونا برای ایجاد ایمنی در مقابل سویه‌های جدید اُمیکرون؛ تزریق 15 هزار و 600 دوز واکسن در یک شبانه‌روز
متقاضیان واکسن کرونا به صف شدند
معاون بهداشت وزارت بهداشت: ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور تا‌کنون هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند

صف واکسیناسیون در حالی شلوغ شده که وزارت بهداشت اعلام کرده است در حال حاضر مراکز جامع بهداشت در شهرهای سراسر کشور برای انجام واکسیناسیون فعالند و چنانچه در روزهای آینده با شیوع گسترده این بیماری جمعیت متقاضی برای تزریق واکسن کرونا از ظرفیتی که هست، بیشتر شود، مراکز تجمیعی واکسیناسیون و مراکز مخصوص واکسن مجدد فعال خواهد شد. با ورود سویه‌های جدید اُمیکرون به کشور و هشدارهایی که مسؤولان بهداشت و درمان درباره سرایت‌پذیری بالای این بیماری می‌دهند، استقبال از دریافت واکسن این بیماری نیز این روزها بیشتر شده است به طوری که از ظهر روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه، ۱۵ هزار و ۶۶۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. این در حالی است که ماه گذشته آمار تزریق واکسن کرونا در کشور به کمتر از 1700 دوز در یک شبانه‌روز رسیده بود.  آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان‌دهنده آن است که روند تزریق واکسن کرونا در کشور صعودی شده است. این در حالی است که با عبور از دوران سخت کرونا در کشور و صفر شدن مرگ روزانه مبتلایان و همچنین کاهش موارد ابتلا و بستری بیماران، روند واکسیناسیون نیز کند شد به طوری که آمار روزانه تزریق واکسن کرونا به کمتر از ۲۰۰۰ دوز رسید. حالا اما با ورود سویه‌های جدید اُمیکرون به کشور و هشدارهایی که مسؤولان بهداشت و درمان در این باره مطرح می‌کنند، به نظر می‌رسد استقبال از دریافت واکسن نیز افزایش یافته است به طوری که در شبانه‌روز گذشته 15 هزار و 660 دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. گفتنی است تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۹۹۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۳۲۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۶۸۹ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۱۲ دوز رسید. توصیه وزارت بهداشت به تزریق یک دوز واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال در کشور، باعث شده برخی هموطنان دوباره برای دریافت واکسن کرونا به صف شوند. سرعت بالای انتقال بیماری در زیرسویه‌های جدید اُمیکرون، یکی از دلایل استقبال از واکسن کروناست. حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه تزریق یک نوبت دوز یادآور واکسن کرونا برای افراد پرخطر و سالمندان حتماً باید انجام شود، گفت: افرادی که علائم مختصر و خفیف بیماری را دارند - که در زیرسویه‌های جدید ممکن است علائم گوارشی بیشتر مشاهده شود - توصیه بر این است حداقل ۵ روز در منزل قرنطینه شوند و در صورت از بین رفتن علائم بالینی، به محل کار خود مراجعه کنند. وی افزود: درباره علائم شدیدتر، قرنطینه به مدت یک هفته تا ۱۰ روز توصیه می‌شود و در صورتی که نیاز به بستری شدن فرد در بیمارستان باشد، بر اساس تجویز و نظر پزشک متخصص این کار انجام می‌شود. 
* الزام تست منفی برای مسافران کشورهای آلوده
معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اعلام گروه‌های واجد شرایط دریافت واکسن کرونا گفت: در حال حاضر مراکز جامع بهداشت در شهرهای سراسر کشور برای انجام واکسیناسیون فعالند. حسین فرشیدی درباره وضعیت موج هشتم کرونا در کشور گفت: در حال حاضر سویه غالب در گردش کرونا در کشور همان سویه BA5 با نزدیک به ۹۰ درصد موارد است. در عین حال سویه‌های جدید که در کشور شناسایی شده‌اند، شامل BQ1، XBB و BA، 2.75 بوده است که زیرمجموعه واریانت اُمیکرون هستند. انتظار می‌رفت که با توجه به شیوع این زیرسویه‌ها در شرق و غرب دنیا، این زیرسویه‌ها وارد کشور ما هم شوند. 
وی ‌گفت: در حال حاضر مراکز جامع بهداشت در شهرهای سراسر کشور برای واکسیناسیون فعالند. مراکز جامع واکسیناسیون به دلیل اینکه میزان مراجعه‌کنندگان بسیار کم بود، ‌جمع شده بودند اما در حال حاضر مراکز بهداشت ما این توانایی را دارند که ضمن اینکه تمام خدمات بهداشت و خدمات پایه را ارائه می‌دهند، خدمات واکسیناسیون و تزریق واکسن کرونا را هم انجام دهند. اگر جمعیت متقاضی تزریق واکسن کرونا‌ از ظرفیتی که داریم بیشتر باشد، ‌مجددا فعال‌سازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون و مراکز مخصوص واکسن را دنبال می‌کنیم. 
فرشیدی تاکید کرد: افرادی هستند که اصلا واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت را شامل می‌شوند توصیه ما به این افراد این است که حتما واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین افرادی که دوزهای اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند اما دوزهای یادآور را تزریق نکرده‌اند هم بهتر است حتما یک دوز واکسن دیگر تزریق کنند. بنابراین افراد بالای ۱۸ سالی که 2 دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، حتما یک دوز یادآور تزریق کنند. درعین حال افراد با ‌ریسک بالا، شامل افراد در سنین بالا، بیماران قلبی، بیماران مبتلا به ضعف ایمنی و ... که 6 ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن‌شان گذشته، ‌بهتر است یک نوبت دیگر واکسن تزریق کنند. این گروه با تزریق یک نوبت دیگر واکسن کرونا می‌توانند ایمنی بهتری در برابر کرونا داشته باشند. 
وی درباره شرایط واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال نیز گفت: افراد زیر ۱۸ سالی که واکسن تزریق کرده‌اند، همان ۲ دوز واکسن برای‌شان کافی است اما آنهایی که هنوز ۲ دوز واکسن را تزریق نکرده‌اند، توصیه می‌کنیم واکسن را تزریق کنند. 
* دپوی بیش از ۲۰ میلیون واکسن ایرانی
فرشیدی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت خوبی در زمینه واکسن‌های ایرانی کرونا داریم، گفت: در حال حاضر مراکز بهداشت از انواع واکسن‌های داخلی کرونا برای واکسیناسیون استفاده می‌کنند و حجم واکسنی که در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی است ‌کافی است. هم‌اکنون بالای ۲۰ میلیون واکسن ایرانی داریم، البته مقداری واکسن خارجی هم داریم که حجم آن بسیار کم است. 
وی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای غربالگری در مرزهای کشور گفت: بر اساس همان قوانین قبلی مرزها را کنترل می‌کنیم. بر این اساس اعلام کرده‌ایم افرادی که از کشورهای خارجی می‌آیند، چه از مرزهای هوایی، چه زمینی و چه دریایی، حتما تست منفی کرونا داشته باشند، بویژه مسافرانی که از کشورهایی که پیک کرونا را دارند، وارد کشور می‌شوند باید تست منفی داشته باشند. همچنین تزریق واکسن را هم چک می‌کنیم. بنابراین در حال حاضر مسافرینی که از کشورهای آلوده وارد کشور می‌شوند، باید تست منفی داشته باشند. اگر تست نداشته باشند، در داخل کشور از آنان تست می‌گیریم و اگر تست‌شان مثبت باشد، باید در قرنطینه قرار گیرند. 
***
شناسایی ۱۱۹ بیمار جدید «کووید-۱۹» 
طبق آخرین گزارش‌ها از وزارت بهداشت، طی روز دوشنبه تا سه‌شنبه ۱۳ دی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۶۹ نفر آنها بستری شدند و متاسفانه 3 نفر جان باختند تا آمار جانباختگان این بیماری در کشور به 144 هزار و 694 نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۲۵۸ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۱۲۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر شهرستانی در وضعیت قرمز نداریم اما ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۶۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۸۲ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. 

Page Generated in 0/0083 sec