printlogo


کد خبر: 258468تاریخ: 1401/10/14 00:00
تهرانی‌ها در 2 هفته‌ اخیر 10 روز متوالی هوای آلوده استنشاق کردند
سنگینی انباشت آلاینده‌ها بر آسمان پایتخت

هوای تهران باز هم روز گذشته در 29 ایستگاه در شرایط آلوده قرار گرفت. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، دیروز هوا همچنان در شرایط ناسالم گزارش شد و ۲۹ ایستگاه نیز در شرایط آلوده قرار گرفتند که از این تعداد شرایط ۲۶ ایستگاه به رنگ «قرمز» درآمد. شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۹۳ آلوده‌ترین ایستگاه‌ سنجش کیفیت هوای تهران بود. طبق پیش‌بینی هواشناسی، آلودگی هوا در کلانشهر تهران به دلیل انباشت آلاینده‌ها امروز نیز ادامه‌دارخواهد بود به طوری که کمیته اضطرار آلودگی هوا ضمن عیرحضوری کردن مدارس و دانشگاه‌ها توصیه کرده است دستگاه‌های اجرایی با درخواست کارمندانی که می‌توانند به صورت دورکاری فعالیت کنند موافقت کنند. در این شرایط ناسالم سازمان هواشناسی توصیه می‌کند هموطنان از تردد غیرضروری و انجام فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز پرهیز کنند. 
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به پیش‌بینی‌پذیر بودن افزایش شاخص آلاینده‌ها بالای ۱۵۰ در فصل زمستان باتوجه به سال‌های گذشته گفت: ما به عنوان محیط‌زیست معتقدیم امسال با شرایط خاصی به جهت طولانی بودن وارونگی دما (اینورژن‌) مواجه هستیم. 
زهره عبادتی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا سوخت پرگوگرد علت افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد است، توضیح داد: در استان تهران سوخت استاندارد توزیع می‌شود اما بسیاری از خودروهای سنگین حمل بار و مواد اولیه که در بزرگراه آزادگان و کمربندی‌های اطراف تهران تردد می‌کنند، داخل تهران سوخت‌گیری انجام نمی‌دهند. واقعیت این است که سوخت توزیع‌شده در کل کشور استاندارد نیست و احتمال سوزاندن سوخت غیراستاندارد توسط این خودروها وجود دارد. بدین جهت آلایندگی آنها در شرایط وارونگی دما می‌تواند به افزایش دی‌اکسیدگوگرد نیز کمک کند. وی درباره علت آلودگی اخیر هوای تهران افزود: علت اصلی آلودگی هوای تهران در سال جاری، پدیده وارونگی دما (اینورژن) به‌صورت طولانی‌مدت است که البته یک پدیده کاملا طبیعی است. در سال‌های گذشته تداوم اینورژن به این شکل نبوده است. به عنوان نمونه 2 تا 3 روز در چنین شرایطی بودیم و پس از 3 روز ناپایداری جوی ایجاد می‌شد و از شرایط اینورژن خارج می‌شدیم. عبادتی به مدت‌زمان وارونگی دما در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: ۱۴ روز متوالی در آذرماه سال جاری پدیده وارونگی دما را داشتیم که بی‌سابقه بوده است و اکنون نیز در دی‌ماه در نهمین روز اینورژن قرار داریم. 
* دورکاری کارمندان استان تهران
جزئیات دورکاری کارمندان استان تهران برای روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد. کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران دورکاری کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان را برای چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه تصویب کرد، لذا مقرر شد به رؤسای دستگاه‌های اجرایی توصیه شود با درخواست دورکاری آن دسته از کارمندانی که فعالیت‌شان قابلیت دورکاری دارد، موافقت کنند. این پیشنهاد از سوی اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران طرح و به مراجع بالادستی ارائه شد. پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان تهران برای روز چهارشنبه افزایش غلظت و انباشت آلاینده‌ها در استان تهران است، لذا اعضای این کمیته با اجماع پیشنهاد دورکاری فعالیت آن‌دسته از کارمندانی که امکان و قابلیت دورکاری دارند را به مراجع بالادستی ارائه داد. بر این اساس بنا به تشخیص روسای دستگاه‌ها و سازمان‌ها در استان تهران برای چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه زمینه دورکاری کارکنان دستگاه‌ها میسر است و توصیه می‌شود روسای دستگاه‌ها با درخواست دورکاری کارمندان موافقت کنند.

Page Generated in 0/0046 sec