printlogo


کد خبر: 258469تاریخ: 1401/10/14 00:00
آماده‌باش برای وقوع احتمالی سیل

سامانه بارشی جدید که امروز در کشور فعال می‌شود، اغلب استان‌های کشور را دربر می‌گیرد به طوری که طبق پیش‌بینی‌ها  به دنبال این بارش‌ها، احتمال جاری شدن سیل و وقوع کولاک شدید وجود دارد. سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش برف و وقوع کولاک و احتمال تگرگ، همچنین سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق، احتمال بارش تگرگ و وزش باد شدید موقت از بعدازظهر چهارشنبه تا بعدازظهر جمعه (۱۴ تا ۱۶ دی) خبر داد. این شرایط جوی چهارشنبه در چهارمحال‌وبختیاری،  کهگیلویه‌وبویراحمد،  خوزستان،  ایلام،  غرب فارس،  شمال بوشهر و جنوب لرستان،  پنجشنبه در بوشهر،  فارس،  خوزستان،  چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد،  جنوب و غرب اصفهان و جنوب لرستان و ایلام و جمعه در جنوب فارس، غرب و شمال هرمزگان  پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره، آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین‌شهری، اختلال در ترددهای داخل شهری، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال تاخیر و لغو پروازها دور از انتظار نیست. 
سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات، آمادگی ناوگان حمل‌ونقل و راهداری‌ها، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسؤول را توصیه کرده است. این سازمان همچنین از بارش برف و کولاک از بعدازظهر چهارشنبه تا عصر پنجشنبه ۱۵ دی خبر داد. 
این وضعیت جوی برای چهارشنبه در غرب چهارمحال‌وبختیاری،  کهگیلویه‌وبویراحمد،  جنوب لرستان و پنجشنبه در غرب چهارمحال‌وبختیاری،  کهگیلویه‌وبویراحمد  مورد انتظار است. در این شرایط جوی انسداد جاده‌ها و محورهای مواصلاتی بویژه محورهای روستایی سردسیر، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در انتقال حامل‌های انرژی سوخت، برق و گاز پیش‌بینی می‌شود. 
به توصیه سازمان هواشناسی، باید آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسؤول و دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری در سفرهای بین‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو و مدیریت حامل‌های انرژی در دستور کار قرار گیرد. به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسؤول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. 

Page Generated in 0/0056 sec