printlogo


کد خبر: 258501تاریخ: 1401/10/15 00:00
دور دنیا

رونمایی پوتین از موشک مافوق صوت
رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که سامانه موشکی مافوق صوت «زیرکن» در جهان مشابهی ندارد و این سامانه قدرتمند می‌تواند به‌طور قابل اعتماد از امنیت روسیه محافظت کند. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مراسم آغاز به کار ناوچه «آدمیرال گورشکوف» گفت: همان‌طور که گفتم، آن سامانه مشابهی در هیچ کشوری در جهان ندارد. من مطمئن هستم که چنین سلاح‌های قدرتمندی به طور قابل اعتماد، از روسیه در برابر تهدیدهای خارجی احتمالی محافظت می‌کند. این به تضمین منافع ملی کشور ما کمک می‌کند. پوتین عنوان داشت: دوست دارم تاکید کنم که ما به توسعه توانایی‌های رزمی نیروهای مسلح و تولید نمونه‌های امیدوارکننده از سلاح‌ها و تجهیزاتی که از امنیت روسیه در دهه‌های آینده محافظت می‌کند، ادامه خواهیم داد. 
***
اعدام یک زن در آمریکا خبرساز شد
شبکه «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌ها از اعدام «امبر مک لالین» زن ۴۹ ساله آمریکایی در رابطه با پرونده قتل و تجاوز جنسی خبر دادند. طبق این گزارش، اعدام این زن آمریکایی در شرایطی انجام شد که تلاش‌های زیادی برای جلب رضایت از فرماندار ایالت میزوری به منظور صدور فرمان عفو او انجام شده بود. سی‌ان‌ان در گزارش خود درباره اعدام این زن آمریکایی که با تزریق مرگبار انجام شد، امبر مک لالین را «تراجنسیتی» معرفی کرده و اعدام او را اینطور توصیف کرده است: «اولین اعدام شناخته‌شده در تاریخ آمریکا علیه یک شخص که علنا تراجنسیتی بود». این زن آمریکایی سال ۲۰۰۳ توسط دادگاهی در این کشور در رابطه با قتل و تجاوز جنسی مجرم شناخته شده بود اما از آن سال تا روز سه‌شنبه منتظر اجرای حکم بود. طبق روایت سی‌ان‌ان، او در آخرین اظهارنظرش قبل از اعدام از طریق تزریق مرگبار گفت: «من بابت کاری که کردم، عذر می‌خواهم. من آدمی دوست‌داشتنی و دلسوز هستم». 
***
انتقاد ترامپ از کمک‌های آمریکا به ناتو و اوکراین
رئیس‌جمهور سابق آمریکا انتقاداتش را از ائتلاف ناتو از سر گرفت و همچنین گفت ‌ آمریکا دارد به اوکراین در جنگ با روسیه بیش از حد کمک می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی خود مشهور به «تروث سوشال» نوشت: «بدبخت‌های خوب قدیمی آمریکا دارند بخش عظیمی از صورتحساب ناتو را پرداخت می‌کنند و پول غیررسمی روانه اوکراین می‌شود. بسیار ناعادلانه است». ترامپ از مدت‌ها قبل به انتقاد از حجم پولی که آمریکا صرف تعهدات نظامی به کشورهای خارجی می‌کند، پرداخته و از سیاست‌ انزواطلبانه مشهور به «اول آمریکا» حمایت کرده است. این صحبت ترامپ در حالی مطرح شده است که قرار است مجلس نمایندگان آمریکا در دوره جدید تحت کنترل جمهوری‌خواهان هم‌حزب با این رئیس‌جمهور سابق آمریکا اداره شود. 
***
انفجار در پنجاب
پلیس ایالت «پنجاب» پاکستان اعلام کرد «محمدنوید صادق» معاون واحد ضدتروریسم پلیس پنجاب به همراه یک افسر دیگر این اداره توسط افراد مسلح ناشناس ترور شدند. «آسوشیتدپرس» گزارش داد این ۲ مقام ارشد اطلاعاتی پاکستان در مسیر دفتر کار خود در منطقه «خانیوال» پنجاب کشته شدند. «رانا ثناءالله» وزیر کشور پاکستان در واکنش به این حمله اظهار داشت از سربازرس ویژه و وزیر اعلای پنجاب خواستار گزارش در این باره شده است. وی در توئیتی با نگران‌کننده خواندن وضعیت امنیتی پنجاب از دولت خواست برای جلوگیری از چنین رویدادهایی اقدام کند. تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت حمله به این مقامات اطلاعاتی پاکستانی را بر عهده نگرفته است. آسوشیتدپرس به نقل از مقامات پاکستانی نوشت که افسران کشته شده نقش اساسی در دستگیری اعضای تحریک طالبان پاکستان داشتند. 
***
انتقاد شدید امیر عبداللهیان از فرانسه
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه به اقدام اهانت‌آمیز یک نشریه فرانسوی واکنش نشان داد. وی در توئیتر در این باره نوشت: اقدام توهین‌آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود. وزیر امور خارجه تصریح کرد: به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد. رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنها قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. پیش‌تر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم. به گزارش فارس، چندی پیش نیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو اقدام به انتشار کاریکاتوری اهانت‌آمیز علیه رئیس‌جمهور کشورمان کرده بود که به احضار کاردار فرانسه به وزارت امور خارجه در نبود سفیر این کشور در ششم مهر ماه توسط رئیس اداره دوم اروپای غربی منجر شد. 
***
هلاکت ۴۴ نظامی صهیونیست در سال ۲۰۲۲
واحد نیروی انسانی ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد ۴۴ نفر از نظامیان این ارتش، سال ۲۰۲۲ به هلاکت رسیده‌اند که این رقم در مقایسه با هلاکت ۳۱ نفر در سال ۲۰۲۱، افزایش داشته است. در گزارش ارتش رژیم صهیونیستی آمده است: «3 نفر از این نظامیان در درگیری‌های کرانه باختری، ۱۷ نفر در حوادث دیگر، ۳ نفر در نتیجه تیراندازی اشتباهی، ۲ نفر در حوادث هوایی، یک نفر در حین آموزش، ۶ نفر در حوادث جاده‌ای شهری، یک نفر در حادثه جاده‌ای نظامی و ۴ نفر نیز در حوادث دیگر کشته شده‌اند». به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، ۱۴ نفر از این نظامیان نیز خودکشی کرده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است و ۱۰ نفر دیگر نیز در نتیجه ابتلا به بیماری به هلاکت رسیده‌اند. 

Page Generated in 0/0060 sec