printlogo


کد خبر: 258524تاریخ: 1401/10/15 00:00
سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: افرادی که 6 ماه از تزریق واکسن کرونای آنها گذشته است، دوز یادآور بزنند
باید واکسن بزنید
پایان اثربخشی دوز‌های یک و دو!

اسدالله خسروی: کرونا گویا دوباره در جهان سر برآورده، چرا که این روزها از نقاط مختلف دنیا اخباری مبنی بر افزایش موارد ابتلا به «کووید-19» مخابره می‌شود؛ آن‌هم با سویه‌های جدید. در ایران نیز گزارش‌های مسؤولان بهداشت و درمان حکایت از ورود سویه‌های جدید به کشور دارد. در چنین شرایطی تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقداماتی است که علاوه بر حفظ سلامت فرد، مانع شیوع بیماری در کشور می‌شود.
در این میان خیلی‌ها هستند که یا اصلا واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند یا یک سال یا کمی کمتر از تزریق آخرین دوزشان گذشته است و در نتیجه در معرض خطر ابتلا به سویه‌های جدید قرار دارند، زیرا اثربخشی دوزهای اول و دوم واکسن پس از مدتی از بین رفته و در عمل دوزهای واکسنی که یک سال از تاریخ تزریق آن گذشته است، به نوعی اثربخشی خود را از دست داده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت به «وطن‌امروز» گفت: افرادی که ۶ ماه از زمان تزریق آخرین واکسن کرونای آنها گذشته است باید حتما دوز یادآور را تزریق کنند، چرا که اثرات این واکسن به مروز زمان از بین می‌رود، بنابراین برای ایجاد ایمنی مجدد در مقابل سویه‌های جدید کرونا باید حتما اقدام به واکسیناسیون کنند. 
پدرام پاک‌آیین با بیان اینکه حتی در زمان پایان همه‌گیری کرونا و افت شدید این بیماری در کشور نباید نسبت به خودمراقبتی در مقابل آن بی‌توجهی شود، گفت: تزریق سالانه یک بار واکسن کرونا برای همه افراد بالای 18 سال ضروری است و اکنون که شاهد سویه‌های جدید کرونا در کشور هستیم، همه افرادی که ۶ ماه از تزریق آخرین دوز آنها گذشته است باید واکسیناسیون خود را به روز کنند. وی به آن دسته از افرادی که تاکنون واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند توصیه کرد این دسته از افراد برای حفظ سلامت خود و دیگران باید هرچه سریع‌تر نسبت به استفاده از واکسن اقدام کنند. از طرفی افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند نباید در تزریق واکسن کرونا درنگ کنند. این در حالی است که تا کنون ۶۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۷۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۰۹ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۲۰۲ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۵۸۸ دوز رسید. در شبانه روز گذشته ۱۱ هزار و ۹۱۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.
به هر حال شناسایی سویه‌های جدید کرونا در کشور زنگ خطری است و به گفته کارشناسان بهداشت چنانچه برای مقابله با این بیماری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون بی‌توجهی شود، احتمال شیوع گسترده آن دور از ذهن نیست. 
در همین ارتباط معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به موج هشتم کرونا در کشور، با بیان اینکه در حال حاضر از نظر میزان تخت بیمارستانی، ذخیره دارو و پرسنل، مشکل خاصی در بیمارستان‌ها نداریم، گفت: احتمالا موج هشتم از موج‌های قبلی خفیف‌تر خواهد بود، با این حال اصلا نمی‌توان بی‌احتیاطی کرد. سعید کریمی درباره وضعیت آمادگی بیمارستان‌ها برای مقابله با پیک هشتم کرونا گفت: خوشبختانه فعلا از نظر وضعیت بیمارستانی شرایط باثباتی داریم. در حال حاضر یک درصد تخت‌های بیمارستانی‌ ما به بیماران محتمل، مشکوک و قطعی «کووید-۱۹» اختصاص دارد، زیرا بعد از مثبت شدن تست PCR موارد مشکوک و محتمل را «کووید-۱۹» حساب می‌کنیم. بنابراین می‌توان گفت یک درصد تخت‌های بیمارستانی کشور به بیماران تنفسی اختصاص دارد. وی با بیان اینکه از نظر میزان تخت بیمارستانی، ذخیره دارو و پرسنل، مشکل خاصی در بیمارستان‌ها نداریم، گفت: از نظر میزان بستری آی‌سی‌یو نیز کمتر از ۲ درصد آی‌سی‌یوهای‌مان اشغال است، بنابراین نگرانی از جهت بیمارستانی وجود ندارد و باتوجه به شروع موج هشتم، بیشتر بحث اطلاع‌رسانی به مردم اهمیت دارد، چراکه اکنون روی شاخه صعودی موج قرار داریم و ممکن است طی چند هفته آینده تعداد بیماران کرونا افزایش یابد. کریمی ادامه داد: با توجه به واکسیناسیون خوبی که سال گذشته انجام شد و ابتلای وسیعی که اتفاق افتاد، وضعیت ایمنی مردم ایران بد نیست اما از آنجایی که ۵ ماه از آخرین نوبت واکسیناسیون گذشته، ‌سطح ایمنی مقداری کاهش یافته است، بنابراین حتما باید توصیه‌های بهداشتی که ستاد ملی کرونا هم اعلام کرد، مورد توجه قرار گیرد به طوری که افرادی که اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند، واکسن تزریق کنند و به افراد بالای ۱۸ سالی هم که از آخرین نوبت واکسیناسیون‌شان ۶ ماه گذشته، توصیه می‌شود یک نوبت دیگر تزریق واکسن انجام دهند. همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز اکیدا و شدیدا توصیه می‌شود؛ همین‌طور استفاده از ماسک در فضاهای سربسته و رعایت فاصله‌گذاری. وی افزود: افرادی که علامت دارند و بیمار می‌شوند، حداقل ۵ روز در خانه قرنطینه باشند. افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مانند بیماران قلبی، تنفسی، کلیوی، مبتلایان به نقص ایمنی، افراد با سن بالا و... حتما خودمراقبتی داشته باشند و از حضور در فضاهای شلوغ و جاهایی که تجمع بوده و احتمال ابتلا وجود دارد پرهیز کنند. معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه به نظر می‌آید احتمالا موج هشتم کرونا از موج‌های قبلی خفیف‌تر باشد، گفت: با این حال اصلا نمی‌توان بی‌احتیاطی کرد، زیرا اگر بی‌احتیاطی اتفاق بیفتد، ممکن است برای‌مان عوارض ایجاد کند. کریمی درباره میزان مراجعات بیمارستانی کرونا گفت: در بیمارستان هر کسی که با علائم بیماری تنفسی مراجعه می‌کند، بلافاصله از او تست نمی‌گیرند، بنابراین می‌توان گفت روزانه ۱۰ هزار مراجعه روزانه در حوزه کل بیماران تنفسی داریم که به بخش سرپایی مراجعه می‌کنند. از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر در روز بستری می‌شوند. تعداد مبتلایان قطعی روزانه کووید ۲ رقمی و فوتی‌های ناشی از کرونا نیز کمتر از ۱۰ مورد است، البته که یک نفر فوتی هم زیاد است. وی درباره وضعیت دپوی سرم و داروهای کرونا در بیمارستان‌ها نیز به ایسنا گفت: در بیمارستان‌ها در زمینه سرم و دارو مشکل خاصی نداریم. 
* ویروس جدیدی که می‌تواند همه‌گیری ایجاد کند
وزیر بهداشت با اشاره به مشاهده شدن سویه‌های جدید اُمیکرون در کشور اظهار کرد: سیاست ما کم کردن سفرها و قرنطینه نیست. بهرام عین‌اللهی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مشاهده شدن مواردی از سویه‌های جدید اُمیکرون در کشور گفت: در یکی دو هفته پیش سویه‌های جدید اُمیکرون یعنی «بی کیو وان» و «بی کیو وان وان» در کشور مشاهده شده است و این دال بر این موضوع است که این ویروس اکنون در جامعه وجود دارد. این ویروسی است که انتشار آن به سرعت انجام می‌گیرد و می‌تواند همه‌گیری ایجاد کند. وی افزود: بنابراین برای پیشگیری از این موضوع بهترین راه این است که کسانی که از زدن واکسن‌شان ۶ ماه گذشته است، حتما مجددا واکسیناسیون انجام دهند. بویژه افراد پرخطر و افراد مسن حتما این کار را انجام دهند. 
وزیر بهداشت تصریح کرد: ما الان همه نوع واکسن و در واقع پلتفرم‌ها را در کشور داریم. خوشبختانه هر ۶ نوع پلتفرم در کشور تولید می‌شود و حجم بالایی واکسن کرونا ذخیره داریم. عین‌اللهی در پاسخ به این سوال که در صورت تشدید گسترش سویه‌های جدید کرونا در کشور آیا ممکن است قرنطینه و محدودیت‌هایی ایجاد شود، با توجه به اینکه ما در آینده نزدیک سفرهای نوروزی را نیز در پیش رو خواهیم داشت، گفت: ما از سیستم قرنطینه هوشمند استفاده می‌کنیم. مثلا برای فروش بلیت و انجام سفر برای افرادی که واکسن نزده باشند محدودیت ایجاد می‌شود.

Page Generated in 0/0054 sec