printlogo


کد خبر: 258527تاریخ: 1401/10/15 00:00
وزیر آموزش‌و‌پرورش خبر داد
پوست‌اندازی طنز با «آخرین نشان مردی»

تحول در کتب درسی، حذف محتوا‌های غیرضرور و توجه به ورود زبان‌های خارجی به مدارس اهدافی است که وزارت آموزش‌وپرورش به دنبال تحقق آن است به طوری که وزیر آموزش‌و‌پرورش می‌گوید کتاب‌های درسی زمانی که نگارش می‌شوند خوب هستند، در حالی که باید هدف‌گذاری برای آینده باشد.
یوسف نوری از تعیین رتبه قطعی معلمان در قانون رتبه‌بندی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: هر زمان رتبه قطعی صادر شود، مزایای در نظر گرفته شده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این امر دیده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ برای آنها محاسبه و مابه‌التفاوت‌ها پرداخت خواهد شد.  وی در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به علت آلودگی هوا و تاثیری که بر جریان کلی آموزش دارد، اظهار کرد: بی‌تعارف بگویم این مشکل، مشکل مزمنی است و بنده هم در هیات دولت به رئیس‌جمهور‌ عرض کردم و ایشان هم دستور داد که سریعاً کمیته‌ای با مسؤولیت وزیر کشور تشکیل شود و برای این امر سریع چاره‌اندیشی کنند. وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان ما دچار تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی می‌شوند، گفت: از عزیزان خواهش می‌کنیم این موضوع را سریع‌تر حل کنند. ما یک نارسایی هم پیرامون مدارس دونوبته داریم و همین امر باعث کوتاه شدن زمان آموزش در آن مدارس شده و آلودگی هوا بر آن نیز دامن می‌زند، ضمن آنکه برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی مدارس را برهم می‌زند. 
نوری ادامه داد: ما در آموزش مجازی اگر با همین امکانات خوبی که در شبکه شاد داریم و جای قدردانی هم دارد، پیش برویم باز هم کارآمدی‌اش در قیاس با آموزش حضوری بیشتر از یک‌سوم نخواهد بود. برآیند آموزشی - پرورشی که انتظار داریم، از طریق آموزش مجازی به طور کامل محقق نمی‌شود و شاد سامانه مکمل است. وی در ادامه به ارزیابی و اعلام آخرین اخبار از اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان پرداخت و گفت: حدود ۸۰۹ هزار نفر از همکاران فرهنگی از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و اکنون همکارانم در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستند که تعدادی صادر شده است. صدور هر یک رتبه‌ ۱۰۰ نفر - ساعت زمان در دانشگاه‌ها نیاز دارد اما در آموزش‌و‌پرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار روی این موضوع هستند. 
نوری با بیان اینکه برخی افراد مانند کارمندان اداری مشمول بخشنامه ۲۳۰ سال ۵۸ نمی‌شوند و اداری صرف هستند که طبق قانون از رتبه‌بندی مستثنا شده‌اند، گفت: برای این افراد باید از روش‌هایی چون فوق‌العاده ویژه و سایر روش‌های جایگزین استفاده کنیم تا این نابرابری که احساس می‌شود رفع شود. نوری افزود: مورد بعدی روش یادگیری است که معلم باید توانمند باشد و نهایتاً، ارزشیابی است که ارزشیابی ما به جای اینکه مرحله‌ای از یادگیری باشد گویی مرحله‌ مچ‌گیری شده است. همکارانم طرح‌واره‌ای دارند که اگر به این اهداف برسیم همان جان تحول است. البته تعدادی از کتاب‌ها تغییر کردند اما تغییرات اصلی مربوط به سال ۱۴۰۳ و بعد از آن است. این طرح‌واره ۸ وجه دارد و سپس به سمت سند تحول مدرسه‌ای می‌رویم. 
وی  درباره آموزش زبان‌های خارجی در مدارس هم گفت: امروزه دانش‌آموزان به دلیل کار کردن با وسایل نوین، انگلیسی را می‌دانند. البته در بسیاری جاها همکاران با استفاده از روش‌های مهارت‌محوری، دانش‌آموزان را به میدان آوردند. همچنین در کانون پرورش فکری نیز زبان‌های مختلف را داریم ولی در مدارس چند زبان از زبان آلمانی تا زبان چینی را به عنوان اختیاری از سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳ اضافه می‌کنیم.

Page Generated in 0/0060 sec