printlogo


کد خبر: 258556تاریخ: 1401/10/17 00:00
دور دنیا

اعدام یک زن در آمریکا خبرساز شد
رسانه‌های آمریکایی خبر دادند یک زن ۴۹ ساله در ایالت میزوری این کشور با تزریق مواد کشنده اعدام شده است. شبکه «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌ها از اعدام «امبر مک لالین» زن ۴۹ ساله آمریکایی در رابطه با پرونده قتل و تجاوز جنسی خبر دادند. طبق این گزارش، اعدام این زن آمریکایی در شرایطی انجام شد که تلاش‌های زیادی برای جلب رضایت از فرماندار ایالت میزوری به منظور صدور فرمان عفو او انجام شده بود. «سی‌ان‌ان» در گزارش خود درباره اعدام این زن آمریکایی که با تزریق مرگبار انجام شد، امبر مک لالین را یک «تراجنسیتی» معرفی و اعدام او را اینطور توصیف کرد: «اولین اعدام در تاریخ آمریکا علیه شخصی که علنا تراجنسیتی بود». این زن آمریکایی سال ۲۰۰۳ توسط دادگاهی در این کشور در رابطه با قتل و تجاوز جنسی مجرم شناخته شده بود اما از آن سال تا روز سه‌شنبه گذشته منتظر اجرای حکم بود.
طبق روایت «سی‌ان‌ان»، او در آخرین اظهارنظرش قبل از اعدام از طریق تزریق مرگبار گفت: «من بابت کاری که کردم، عذر می‌خواهم. من آدمی دوست‌داشتنی و دلسوز هستم». این رسانه آمریکایی افزود: «اعدام مک لالین که نخستین اعدام سال جاری (۲۰۲۳) در ایالات متحده است، اقدامی غیرمعمول است. اعدام زنان در ایالات متحده به ندرت انجام می‌شود. قبل از لالین فقط ۱۷ زن از سال ۱۹۷۶ اعدام شده بودند؛ سالی که دیوان عالی ایالات متحده بعد از یک دوره تعلیق کوتاه، بار دیگر مجازات اعدام را احیا کرد».
گفته می‌شود امبر مک لالین و موکلانش از «مایک پارسون» فرماندار میزوری خواسته بودند او را مورد عفو قرار دهد اما پارسون این درخواست را نپذیرفت. دفتر فرماندار میزوری پیش‌تر اعلام کرده بود برنامه اعدام مک لالین طبق برنامه قبلی انجام خواهد شد، چرا که خانواده مقتول و عزیزان‌شان سزاوار دریافت آرامش هستند.
***
شطرنج خونین شاهزاده انگلیسی در افغانستان
شاهزاده هری در کتابی که قرار است هفته آینده منتشر شود، اعتراف کرده در زمان حضور در افغانستان 25 نفر توسط وی کشته شدند. به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی گاردین روز پنجشنبه گزارشی اختصاصی درباره کتاب شاهزاده هری، پسر کوچک شاهد انگلیس منتشر کرد؛ کتابی که قرار است هفته آینده به صورت عمومی منتشر شود. گاردین اعلام کرده به یک نسخه از کتاب شاهزاده هری که «یدکی» (Spare) نام دارد، دسترسی پیدا کرده است. طبق این روایت، هری در بخشی از کتابش خبر داده هنگام ماموریت در افغانستان اقدام به کشتار مردم این کشور کرده است. این شاهزاده انگلیسی افشا کرده هنگام‌ مأموریتش در افغانستان ۲۵ شهروند این کشور را کشته است. وی که زمان و مکان این قتل‌ها را مشخص نکرده است، گفته در جریان جنگ افغانستان، مأموریت‌های او منجر به «قتل جان انسان‌ها» شده است. شاهزاده هری در کتاب خاطراتش نوشته وی این افراد را از هلیکوپتر هدف قرار می‌داد و هنگام کشتن فکر می‌کرد آنها انسان نه، بلکه مهره‌های شطرنج هستند. شاهزاده هری دوک ساسکس به مدت ۱۰ سال در ارتش بریتانیا خدمت کرده و ۲ مأموریت در افغانستان انجام داد که مأموریت دوم او سال ۲۰۱۳ در هلمند به مدت ۲ ماه بوده است.
***
عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان
چین: به تحریک‌ها پاسخ می‌دهیم
ارتش آمریکا اعلام کرد یک ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرده؛ اقدامی که خشم چین را برانگیخت. به گزارش ایسنا به نقل از رویتزر، ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ناوشکن «چانگ هون» این کشور روز پنجشنبه از تنگه تایوان عبور کرد؛ اقدامی که خشم چین را برانگیخت. در سال‌های اخیر کشتی‌های جنگی آمریکا - و گاه متحدانش مانند انگلیس و کانادا - از تنگه تایوان عبور کرده‌اند. این در حالی است که چین، تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و گزینه حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتن آن می‌داند. در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: عبور چانگ هون از تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به آزادی و باز بودن هند- آرام است. در مقابل، «لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با بیان اینکه چین بشدت با این کار مخالف بوده، از آمریکا خواست «هر چه سریع‌تر اقدامات مشکل‌ساز، تنش‌سازی و تضعیف صلح و ثبات تنگه تایوان» را متوقف کند. در این بیانیه آمده است: ناوهای آمریکایی پی‌درپی قدرتنمایی کرده و اسمش را «آزادی ناوبری» می‌گذارند. مساله آنها حفظ آزادی و باز بودن این منطقه نیست. این دیپلمات چینی افزود: چین همچنان در وضعیت هوشیاری بالا قرار داشته و همیشه آماده است به تمام خطرات و اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ دهد. پکن با جدیت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود حفاظت خواهد کرد.
یک سخنگوی ارتش «آزادی‌بخش خلق» چین گفت نیروهای این کشور ناو آمریکایی را در حین عبور از این تنگه با دقت تحت نظر داشته و تک‌تک حرکات آن را بررسی کردند.

Page Generated in 0/0055 sec