printlogo


کد خبر: 258561تاریخ: 1401/10/17 00:00
وقتی قلب لوکادیا از اعدام یک به یک فوتبالیست‌های ایرانی به درد آمد و او ایران را ترک کرد
دروغ‌های یک فراری

محمد رشوند: زمانی که رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس در برنامه شبانه فوتبال برتر ادعا کرد ما موفق به جذب بهترین بازیکن خارجی تاریخ لیگ برتر شده‌ایم، تصورش را نمی‌کرد که این هلندی چگونه طی چند ماه مبدل به عهدشکن‌ترین بازیکن خارجی تاریخ پرسپولیس می‌شود؛ بازیکنی که بیش از یک میلیون یورو هزینه جذبش شد در صورتی که بالای 13 ماه دور از میادین بود و طبیعتا کمتر باشگاهی در اروپا حاضر به قبول چنین ریسکی می‌شد. اما پرسپولیس که ابتدای فصل محتاج یک مهاجم تمام‌کننده بود این ریسک را به جان خرید و از قضا این خرید مبدل به ماشین گلزنی این تیم شد اما کسی خبر از درون مشوش و زندگی پرآشوب این هلندی نداشت. 
شب داربی به بهانه واهی بیماری همسر تهران را ترک کرد، در صورتی که مدت‌هاست این دو با یکدیگر قطع رابطه کرده‌اند. به‌خاطر اینکه روند قضایی پرونده را در محکمه فیفا ببرد، به توصیه وکلایش روزه سکوت گرفت اما حالا کم‌کم در حال بیان مهملاتی است که نشان می‌دهد او چگونه می‌خواهد مشکلات خانوادگی و عدم ثباتش در زندگی‌اش را به گردن اتفاقات ایران بیندازد. 
او در فاصله یک هفته ۲ پست متفاوت در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام گذاشت. در اولی بی‌آنکه اطلاعات زیادی بدهد، یکسری کد پرت و پلا داد اما در دومین پستش که چهارشنبه شب آن را بارگذاری کرد، دلیل اصلی خروجش را اعدام فوتبالیست‌ها در ایران دانست! حالا کم‌کم خانه‌های پازل کنار هم چیده می‌شود و مشخص است او چگونه می‌خواهد بعد از فسخ یک‌طرفه قراردادش، پیروز این پرونده باشد. 
این قصه یورگن لوکادیای هلندی و پرسپولیس است؛ همان بازیکنی که چند ماه قبل، مدیریت قرمزها در برنامه شبانه فوتبال برتر نسبت به حضورش در ایران گفت: ما بهترین بازیکن خارجی تاریخ لیگ برتر را جذب کرده‌ایم. اما او نگفت حقیقتا چرا این بازیکن حاضر به حضور در فوتبال ایران شده است. ۲ دلیلی اصلی و اساسی وجود داشت؛ نخست اینکه مدت‌ها مصدوم بود و طبیعتا هیچ باشگاه اروپایی حاضر به خرید چنین بازیکنی با قیمت بیش از یک میلیون یورو نبود. دلیل دوم هم همان مبلغ کلانی بود که باشگاه ایرانی حاضر به پرداختش شد. پرسپولیس ریسک کرد و از شانس خوبش، لوکادیا که با 10 کیلو اضافه وزن پا به تهران گذاشته بود، به مرور زمان، تبدیل به گلزن‌ترین بازیکن قرمزها شد. 
اما لوکادیا در آستانه داربی ناگهان بدون اینکه کلامی بگوید به صورت شبانه تهران را ترک کرد و چند روز بعد هم در نامه‌ای به باشگاه فسخ یک‌طرفه قراردادش را اعلام کرد. پرسش این است که چرا؟ شاید خیلی‌ها حواشی اخیر اجتماعی را دلیل آن بدانند اما باید گفت در فیفا فقط شرایط جنگی (آن چیزی که امروز در اوکراین جریان دارد) قابل قبول است. لوکادیا که مشخصا در زندگی شخصی هم مشکلات فراوانی دارد، در حالی بیماری همسرش را دلیل خروج ناگهانی‌اش عنوان کرد که پیج شخصی خودش و همسرش بیان‌کننده آن است که این دو از یکدیگر جدا شده‌اند. 
در تبریک سال نو میلادی، همسر این بازیکن تنها با ۲ فرزندش عکس انداخت و هیچ اشاره‌ای به همسر سابقش نکرد. اما نکته مهم دیگر که جا دارد باشگاه پرسپولیس به صورت جدی و محکم تا حصول نتیجه، شکایت از این بازیکن بدعهد را در فیفا پیگیری کند، دومین پست عجیبی بود که او چهارشنبه شب گذشته از آن رونمایی کرد. لوکادیا حالا پرده‌ها را کنار ‌زده و در حال انشای حرف‌های بی‌اساسی است که وکلایش به او یاد داده‌اند. او دلیل خروجش را وضعیت این روزهای ایران دانست و وقیحانه نوشت چطور می‌توانستم فوتبال بازی کنم در صورتی که فوتبالیست‌ها در حال اعدام بودند! او در حال صحبت درباره چه چیزی است؟ کدام فوتبالیست این روزها اعدام شده که لوکادیا به خاطر آن ایران را ترک کرده است؟ 
* باید نگران اتحادیه اروپایی بود
شامگاه پنجشنبه پس از پایان بازی پرسپولیس و نساجی، رضا درویش به میان خبرنگاران حاضر در ورزشگاه آمد و در این باره صحبت‌هایی را انجام داد. قسمت مهم مصاحبه درویش این بود که امیدواریم این پرونده از دالان ورزشی دنبال شود و وکلای لوکادیا با سیاسی کردن آن رای را در فیفا برنگردانند. 
طبیعتا با توجه به مواضع یکجانبه اخیر اتحادیه اروپایی و بعضی از کشورهای متنفذ در هر اموری از جمله آرای انضباطی فیفا، بسان انگلیس، فرانسه و آلمان، این نگرانی عمیقا وجود دارد که برای لوکادیا بند اضطرار وقوع جنگ را فیفا لحاظ کند و به این ترتیب او قادر باشد حرفش را در محکمه به کرسی بنشاند. اما در اینجا نقش وکلای مجرب باشگاه پرسپولیس بسیار تعیین‌کننده خواهد بود؛ با طرح این پرسش و پافشاری روی این اصل که حقیقتا وضعیت امروز تهران چه شباهتی به کی‌یف و اوکراین دارد؟
فدراسیون فوتبال و همچنین کمیته ملی المپیک باید لیست بلند بالایی از حضور مربیان و بازیکنان در رشته‌های مختلف در ایران تهیه کنند که همگی آنها بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند و نه شخصی از آنها روانه زندان شده و نه کسی اعدام!
عده‌ای در این سو کاسه داغ‌تر از آش شده و مدعی شدند چون نهادهای امنیتی قبل از جام‌جهانی یک توریست اسپانیایی را بعد از خروج از عراق و ورود به ایران دستگیر کرده‌اند، دیگر اروپایی‌ها شهامت آمدن به ورزش ایران بویژه فوتبال را ندارند اما غافل از اینکه جواد نکونام با یک بازیکن اسپانیایی که سابقه حضور در اوساسونا را دارد، صحبت‌های اولیه را انجام داده و اگر برکناری ناگهانی گرشاسبی (مدیرعامل سابق فولاد) خللی در این پرونده ایجاد نکند، شاید بزودی «روبرتو تورس» مهاجم ۳۳ ساله اسپانیایی عازم ایران شود تا به باشگاه فولاد خوزستان اضافه شود. 
لوکادیا که همیشه در هتل در حال گوش دادن به موسیقی و همکلامی با خانم‌های خوش بر و روی میهمانش در لابی بود، مشخص نیست کی و کجا فرصت کرد دغدغه چه‌گوارایی پیدا کند و تصمیم به خروج از ایران به خاطر اعدام فوتبالیست‌ها بگیرد!
او در یک مورد حقیقت را گفته بود؛ هفته قبل در نخستین پست اینستاگرامی‌اش عنوان کرده بود که بازیکنان نزدیک به من واقعیت را می‌دانند. ما با چند نفری صحبت کردیم و آنها متفق‌القول گفتند این هلندی چه دغدغه‌هایی داشت! موسیقی خوب، عاشق مکالمه با غریبه‌ها در هتل و خوردن کافی عالی. 
در اوج التهابات و حتی وقتی ناخواسته و در یک سوءتفاهم مسأله‌ای برای یکی از بازیکنان این تیم به وجود آمد، لوکادیا حتی در حد یک پست معمولی یا استوری هم بابت این موضوع نگرانی‌اش را نشان نداد، چون سرش جای دیگری گرم بود و باید برای پارتنرش مسائل مهم‌تری را توضیح می‌داد. البته در آن کار هم موفق نشد تا این زوج در ژانویه 2023 حتی یک عکس مشترک هم با هم نداشته باشند. 
لوکادیا و قصه حضورش در پرسپولیس به‌رغم یک دوره بسیار عالی و شکوهمند خیلی زود به پایان رسید. اینکه او چرا به یکباره گذاشت و رفت، موضوعی نیست که تا ابد پشت ابر جعل و اعدام‌های تخیلی باقی بماند. شاید همسرش که این روزها به زبان فارسی در حال دلبری از ایرانی‌هاست، کدهای لازم را بدهد. او پیش‌تر گفته بود من و فرزندانم را در این موضوع دخالت ندهید. 
اینکه لوکادیا بخواهد کنار فرزندانش زندگی کند یا یک کشور دور دیگر را برای ادامه فوتبالش انتخاب کند، موضوع مهمی است که کنار هم قرار دادنش، حقایق بیشتری را به ما می‌دهد. 
البته به نظر می‌رسد او همان برنامه کالدرون و استراماچونی را می‌خواهد با کمک وکلایش پیاده کند. یعنی تا پایان فصل موسیقی گوش کند، تتوی جدید بزند و هم‌کلام‌های جوان دیگری پیدا کند و دیگر نگران آن نباشد که کسی عکس و فیلم پاپاراتزی‌وار از او بگیرد و به صفحه دایرکت مادر فرزندانش بفرستد! 
او می‌خواهد حقیقتا استراحت کند و 500 هزار یوروی بقیه را از گاو صندوق قرمزها استخراج کند. بنابراین آنچه امروز مهم‌ترین خواسته هواداران از مدیریت است، به برخورد قاطع با این شارلاتان دروغگو مربوط می‌شود. دیگر هیچ کس فرش قرمز برای بازگشت این آدم نامتعادل و دروغگو پهن نمی‌کند اما او قراردادش را فسخ کرده و حقش نیست از این تاریخ به بعد حتی یک دلار از باشگاه پرسپولیس دریافت کند. باید جدی و محکم پیش رفت تا با محکوم کردنش در دادگاه فیفا، دست‌کم کمی از آب رفته را به جوی بازگرداند. اگرچه با توجه به مواضع کشورهای اتحادیه اروپایی، بعید است فیفا رنگ و لعاب سیاسی نگرفته باشد. 
***
جز موسیقی هیچ دغدغه‌ای نداشت
لوکادیا در حالی خودش را دغدغه‌مند حقوق بشر و اعدام‌های خیالی فوتبالیست‌های ایران می‌داند که یکی از اعضای باشگاه پرسپولیس درباره او و اوقات فراغتش به خبرنگار ورزشی
«وطن امروز» گفت: «ما هم از دیدن آن پست یورگن شوکه شدیم. شاید باورتان نشود اما او جز گوش دادن به موسیقی و گله مدام از سرعت کم اینترنت دیگر هیچ دلمشغولی‌ای نداشت. حتی زمانی که متوجه شدیم سفارت هلند در مهرماه از اتباعش خواسته تا ایران را ترک کنند، نگران عدم بازگشتش بودیم. اما او به ما اعلام کرد فوتبالیست حرفه‌ای است و سر قراردادش می‌ماند. روی همین حساب در موعد مقرر بازگشت و در تمرینات ما حاضر بود. اما اتفاق مهمی که حتی کادر فنی هم متوجه آن شده بود، بی‌روحیه بودن او در یکی، دو هفته آخر بود. در تمرینات هیچ انگیزه‌ای نداشت. حتی در بازی‌های درون تیمی همانند قبل سرحال و گلزن نبود. سرمربی تیم او را کنار کشید و دلیل روحیه بدش را سوال کرد که او هیچ حرفی به زبان نیاورد. تا اینکه متوجه شدیم شبانه قصد خروج از ایران را دارد. سروش رفیعی که رابطه نزدیکی با او دارد ساعت‌ها با او صحبت کرد اما همه حرف لوکادیا، بیماری همسر و مشکلات خانوادگی بود؛ در صورتی که ما می‌دانستیم او و همسرش در اینستاگرام یکدیگر را دنبال نمی‌کنند و به گونه‌ای جدا شده‌اند». این فرد با اشاره به مشکلات روحی لوکادیا ادامه داد: «از حرف‌های جدیدش تعجب می‌کنم. چطور ناگهان دغدغه حقوق بشر پیدا کرد و حتی به دروغ گفت در ایران فوتبالیست‌ها در حال اعدام شدن هستند! به شخصه احساس می‌کنم به خاطر جدایی از همسرش وضعیت روحی خوبی برای زندگی در ایران نداشت و می‌خواست به خاط فرزندانش در اروپا زندگی کند».
آنچه ما از زندگی شخصی لوکادیا متوجه شدیم، این احتمال را تقویت می‌کند که بنا به هر دلیلی او تصمیم به ترک ایران و نزدیک بودن به فرزندانش گرفت. از سوی دیگر چون پرسپولیس نیمی از قرارداد را به او داده بود، احساس کرد شاید نتواند در دادگاه پیروز شود، از این رو ناگهان تغییر فاز داد و حالا اعدام فوتبالیست‌ها و شرایط ایران را مستمسک خود قرار داده است. 
اما گویا وکلایش زیاده‌روی کرده‌اند، چرا که دست‌کم تا این لحظه هیچ فوتبالیستی در ایران به خاطر اتفاقات اخیر اعدام نشده که لوکادیا به خاطر آن دچار عذاب وجدان نیابتی شده است. 
لوکادیا به هر دلیلی ترجیح داده کنار فرزندانش باشد و چون یک قرارداد حرفه‌ای فوتبال را براحتی هرچه تمام‌تر زیر پا گذاشته است، حالا به کمک وکلا و مشاورانش در حال پیاده کردن یک سناریوی جدید در قالب حقوق بشر و اعدام فوتبالیست‌ها در ایران است. 

Page Generated in 0/0068 sec