printlogo


کد خبر: 258568تاریخ: 1401/10/17 00:00
در پی ورود سامانه بارشی به کشور، سازمان هواشناسی نسبت به وقوع کولاک، بارش برف و باران و آبگرفتگی در 17 استان هشدار داد
افت دمای هوا و تداوم بارش‌ها
دمای هوای پایتخت تا 5 درجه کاهش می‌یابد

با ورود سامانه جدید بارشی به کشور، برف و باران از پنجشنبه 15 دی اغلب استان‌های کشور را در بر گرفت. طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی بارش‌ها در هفته جاری ادامه‌دار خواهد بود و هشدارهای لازم نسبت به بارش‌های شدید، رعد و برق به همراه تگرگ، وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی در برخی استان‌های کشور نیز صادر شده است. در همین ارتباط رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از فعالیت سامانه بارشی در اغلب نقاط کشور، بارش برف و باران، کاهش دما و همچنین نفوذ سامانه بارشی جدید به جنوب غرب کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: در جنوب استان‌های فارس، بوشهر، کرمان و در استان هرمزگان و جزایر واقع در تنگه‌هرمز و شرق خلیج‌فارس رگبار باران، گاهی رعد و برق رخ می‌دهد. همچنین بارش در ارتفاعات به‌ صورت برف است. وی ادامه داد: در برخی مناطق واقع در شمال غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی، ارتفاعات البرز مرکزی و برخی نقاط شمال شرق نیز بارش پراکنده باران و برف رخ می‌دهد. به گفته ضیاییان، شنبه  ۱۷ دی در هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان ‌ وخراسان جنوبی بارش و وزش باد رخ می‌دهد. در جنوب آذربایجان غربی، مناطق غربی کردستان و کرمانشاه نیز بارش انتظار می‌رود و در اوایل شب با شمالی شدن جریان روی دریای خزر بارش در سواحل دریای خزر آغاز می‌شود. وی افزود: یکشنبه ۱۸ دی در سواحل دریای خزر، اردبیل، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در اردبیل و سواحل خزر کاهش دما رخ می‌دهد. ضیاییان ادامه داد: در برخی مناطق واقع در شمال غرب و ارتفاعات رشته کوه البرز نیز بارش برف انتظار می‌رود. برخی مناطق کردستان و کرمانشاه نیز بارش رخ خواهد داد و نیز در برخی مناطق خراسان جنوبی بارش انتظار می‌رود. وی درباره شرایط جوی کشور طی روز دوشنبه ۱۹ دی اظهار کرد: روز دوشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش ادامه خواهد داشت که در منطقه شمال شرق همراه با کاهش محسوس دما خواهد بود. همچنین با نفوذ سامانه‌ای بارشی به جنوب غرب کشور در مناطقی از خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، شمال فارس و بوشهر بارش پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: سه‌شنبه ۲۰ دی جز شمال غرب و جنوب شرق کشور بقیه مناطق بارش خواهند داشت و شدت بارش در شرق و جنوب لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس و بوشهر خواهد بود.  ضیاییان گفت: شنبه ۱۷ دی خلیج‌فارس و یکشنبه ۱۸ دی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای خزر مواج می‌شود. 
* هشدار هواشناسی نسبت به بارش شدید باران
سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید، رعد و برق به همراه تگرگ، وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی در برخی استان‌های کشور هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از فعالیت سامانه‌ای با بارش‌های شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ طی روز شنبه 17 دی در هرمزگان و جنوب کرمان خبر داد. بر اثر این مخاطره جوی آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و لغو پروازها و خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبراه‌ها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو را توصیه می‌کند. همچنین در چنین شرایط جوی باید مدیریت در مصرف انرژی، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرا در دستور کار قرار گیرد. این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت طی روز شنبه ۱۷ دی در سیستان‌وبلوچستان و جنوب فارس خبر داد. بر اثر این مخاطره جوی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، احتمال صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد و احتمال تأخیر در پرواز دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و اجتناب از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی را توصیه می‌کند. این سازمان همچنین در ادامه این هشدار از بارش باران و برف در نواحی مرتفع و سردسیر، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما بویژه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل و رخداد مه از اواخر وقت شنبه تا یکشنبه (۱۷ تا ۱۸ دی) در گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان خبر داد. 
* ۲۵ استان متأثر از شرایط جوی
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ٢٦٥٧ نفر و اسکان اضطراری ۲۲۶ نفر از چهارشنبه تا جمعه توسط نیروهای هلال‌احمر خبر داد. مهدی ولی‌پور با اشاره به انجام عملیات جوی (آبگرفتگی و کولاک) از چهارشنبه تا صبح جمعه (۱۴ تا ۱۶ دی) گفت: در این مدت زمان ۲۵ استان متأثر از شرایط جوی بودند که ۱۹ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، لرستان و همدان به خدمات امدادی نیاز پیدا کردند. در این مدت زمان امدادرسانی به ٦١ شهرستان، ٧٤ منطقه، ٦٠ محور، ٤ شهر و ١٠ روستا هم در قالب چندین مورد عملیات جوی انجام شد. وی با اشاره به اینکه در این مدت ۲ هزار و ۶۵۷ نفر امدادرسانی شدند، ادامه داد: با کمک امدادگران جمعیت هلال‌احمر، ۲۲۶ نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و ۴ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، ۳۳۵ خودرو از برف رهاسازی و ۳۱ واحد مسکونی از آب تخلیه شد. همچنین ۱۲۸ تیم عملیاتی شامل ۴۵۰ امدادگر در این مدت زمان و در عملیات نجات شرکت کردند. 
* بارش پراکنده باران و کاهش ۵ درجه‌ای هوای پایتخت
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی استان طی روزهای آتی با بارش باران توأم با برف و وزش باد و همچنین کاهش دما بین ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس روز یکشنبه بارش پراکنده بیشتر در ارتفاعات و روز سه‌شنبه ۱۹ دی بارش باران گاهی توأم با برف، وزش باد و در ارتفاعات بارش برف گاهی همراه با کولاک برف و پدیده مه مورد انتظار است. طبق پیش‌بینی هواشناسی، کاهش دما بویژه در نیمه‌شمالی و ارتفاعات بین ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد و ماندگاری آن تا سه‌شنبه در سطح استان پیش‌بینی می‌شود. 

Page Generated in 0/0063 sec