printlogo


کد خبر: 258575تاریخ: 1401/10/17 00:00
بررسی تأثیر سیاست تثبیت نرخ ارز بر بازار سرمایه
نبض بورس دست نمادهای ریالی افتاد
بورس کالا 6 هزار میلیارد تومان برای خودروسازان سود داشت اما مردم 80 درصد گران‌تر از قرعه‌کشی به خودرو رسیدند

با اعلام سیاست تثبیت نرخ ارز، اقبال نسبت به سهام دلاری کاهش یافته و سهم‌های ریالی متقاضی بیشتری دارد، بدین ترتیب فعلا و روزهای آینده نبض مثبت بازار سرمایه در دست سهام‌های ریالی است. هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه روند صعودی خود را که در هفته‌های پیش از آن داشت نتوانست ادامه دهد و همین مساله موجب بازگشت شاخص کل بورس به کانال 1.5 میلیون واحدی شد. مقاومت 1.6 میلیون واحدی شاخص کل که از سال 99 برای بورس تبدیل به یک کابوس روانی شده است، این بار هم شکسته شدنش دوام نداشت و همین مساله موجب شد تا شاخص کل در هفته دوم دی‌ماه روند نزولی را در پیش بگیرد. نوسان نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش آن به سمت قیمت توافقی نیز در ادامه رخدادهای این هفته دلیلی بر افت بورس بود، البته در هفته‌های گذشته سهم‌های گروه خودرویی به دلیل سود کلان خودروسازها از عرضه خودرو در بورس، با استقبال سهامداران خرد همراه شده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سود خودروسازان از زمان عرضه خودرو در بورس کالا حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده است. همین مساله می‌تواند در نهایت منجر به کاهش زیان انباشته این شرکت‌ها شود، البته باید در نظر داشت مصرف‌کنندگان خودرو نیز تا 80 درصد خودرو را گران‌تر از زمانی که در سیستم‌های قرعه‌کشی خودرو خریداری می‌کردند، معامله کرده‌اند.
* افت شاخص کل بورس 
شاخص کل بورس شنبه هفته گذشته با کاهش 56 هزار و 819 واحدی و در روز یکشنبه با افت 26 هزار و 130 واحدی روبه‌رو شد، روز دوشنبه این شاخص با رشد 28 هزار و 920 واحدی که داشت توانست بخشی از افت روزهای قبل را جبران کند. شاخص کل در روز سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب با کاهش هزار و 932 واحدی و 12 هزار و 234 واحدی که داشت از کانال 1.6 میلیون واحدی فاصله زیادی گرفت. همچنین شاخص کل بورس در هفته گذشته با کاهش 68 هزار و 195 واحدی که داشت، بازدهی منفی 4.1 درصدی را به ثبت رساند و در پایان هفته در سطح یک میلیون و 579 هزار و 119 واحدی آرام گرفت.
‌* هزار و 613 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد
در هفته گذشته در مجموع ‌هزار و 613 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد که میانگین روزانه 322 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. روزهای شنبه، یکشنبه و سه‌شنبه بورس شاهد خروج پول و روزهای دوشنبه و چهارشنبه پول حقیقی وارد بورس شده است.

Page Generated in 0/0061 sec