printlogo


کد خبر: 258576تاریخ: 1401/10/17 00:00
اخبار

دیدار رؤسای بانک مرکزی ایران و قطر
آغاز دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه پولی و بانکی
رئیس‌ کل بانک مرکزی به منظور توسعه و تقویت ارتباطات و مناسبات پولی و بانکی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، در صدر هیاتی تخصصی پنجشنبه وارد دوحه پایتخت قطر شد. فرزین، رئیس‌ کل بانک مرکزی در دیدار با شیخ بندر بن محمد آل‌ثانی، رئیس‌کل بانک مرکزی قطر بر توسعه همکاری‌ها و ارتباطات پولی و بانکی میان تهران و دوحه تاکید کرد. وی با تاکید بر چشم‌انداز مثبت مناسبات اقتصادی ایران و قطر، تاکید کرد: با افزایش همکاری‌های پولی و بانکی میان ۲ کشور به همراه در دستور کار قرار دادن پیمان‌های پولی دو و چندجانبه قطعا به اهداف پیش‌بینی شده در مناسبات تهران و دوحه خواهیم رسید. همچنین در این دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی قطر بر علاقه‌مندی این کشور برای افزایش مناسبات بانکی و پولی با ایران تاکید کرد و گفت: توسعه مناسبات بانکی با جمهوری اسلامی ایران جزو اولویت‌های اصلی ماست و این همکاری‌ها قطعاً به نفع ۲ کشور خواهد بود. وی تصریح کرد: از هر ابزاری برای تعمیق و افزایش همکاری‌ها و مناسبات بانکی و پولی بین قطر و ایران استفاده خواهیم کرد. گفتنی است مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه نیز رئیس‌کل بانک مرکزی را در این سفر همراهی کرد. افزایش تبادلات و همکاری‌های پولی و بانکی ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در دستور کار جدی بانک مرکزی قرار دارد.
***
کاهش مالیات بر ارزش افزوده
 7 قلم دانه روغنی
گمرک ایران فهرست جدید 7 قلم دانه روغنی را که مالیات برارزش افزوده آنها به یک درصد کاهش یافته است اعلام کرد. گمرک پیش از این کاهش نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و چای از 9 درصد به یک درصد را اعلام کرده بود. در بخشنامه جدید اسامی این دانه‌های روغنی از قبیل دانه سویا، دانه کلزا، دانه گلرنگ، روغن خام سویا، روغن خام آفتابگردان و روغن خام کلزا، روغن پالمRBD  تصریح شده است. در این نامه که از سوی معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده، آمده است: «درباره سایر موارد که دانه‌های روغنی و روغن خام به استناد بخشنامه‌های فوق‌الذکر با نرخ کمتر ترخیص گردیده‌اند سریعاً نسبت به بررسی و صدور مطالبه نامه کسر دریافتی با رعایت سایر مقررات اقدام لازم معمول نمایند. همچنین کسر دریافتی مالیات بر ارزش افزوده مشمول مرور زمان موضوع ماده ١٣٥ قانون امور گمرکی نمی‌باشد».
***
اطلاعیه نظام بانکی درباره الزام رعایت نرخ بهره قانونی
نرخ سود اوراق 23 درصد است
بانک‌های خصوصی و دولتی کشور در اطلاعیه‌ای مشترک توافق کردند از روز شنبه(امروز) به نرخ سود قانونی پایبند باشند. شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی در اطلاعیه‌ای مشترک بر لزوم رعایت نرخ سود قانونی از روز شنبه ۱۷ دی‌ماه تاکید کردند. در این اطلاعیه با استناد به بخشنامه ابلاغی نرخ سود سپرده‌ها آمده است: از روز شنبه مورخ 17/10/1401 اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) با نرخ سود ۲۳ درصد در تمام بانک‌ها طبق سهمیه ابلاغی اجرایی می‌شود. این اطلاعیه می‌افزاید: پرداخت سود علی‌الحساب اوراق مذکور به صورت ماهانه و معاف از مالیات است و بازخرید قبل از سررسید آن در شعب بانک‌ها با نرخ ۱۰ درصد سالانه خواهد بود. همچنین پرداخت سود سپرده در ابتدای دوره سپرده‌گذاری به منظور جذب مشتری ممنوع است. در اطلاعیه مشترک بانک‌ها با تاکید بر اینکه نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری ۳ ماهه و ۶ ماهه طبق نرخ‌های اعلامی در بخشنامه‌های قبلی بانک مرکزی است، آمده است: سپرده‌های بلندمدت، طبق دستورالعمل‌های بانک مرکزی باید حداقل یک ساله افتتاح شود. این اطلاعیه تاکید دارد: نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار که قبل از سررسید برداشت شود، معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر نیم‌درصد خواهد بود. بانک‌ها همچنین اعلام کردند نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با کمترین مانده در ماه، در حال حاضر ۱۰ درصد ماه‌شمار است که به صورت على‌الحساب محاسبه و به حساب سپرده‌گذار واریز می‌شود. بر اساس اعلام شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری، از روز شنبه مورخ 17/10/1401 بازرسان بانک‌ها و بانک مرکزی بر رعایت مفاد این اطلاعیه نظارت جدی به عمل خواهند آورد.
***
قیمت طلای جهانی بالا رفت
قیمت طلا دیروز (جمعه) افزایش یافت و با توجه به سرمایه‌گذارانی که مشتاقانه منتظر گزارش مشاغل کلیدی ایالات‌متحده برای ارزیابی موضع فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بودند، در مسیر سومین افزایش هفتگی متوالی قرار گرفت. بهای هر اونس طلا با 6.3 درصد افزایش به ۱۸۳۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز با 0.34 درصد افزایش به ۱۸۴۰ دلار و ۵۰ سنت رسید. داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که حقوق و دستمزد خصوصی ایالات‌متحده در ماه دسامبر بیش از حد انتظار افزایش یافته است، در حالی که تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری را ارائه کرده‌اند به پایین‌ترین حد ۳ ماه گذشته در هفته گذشته رسید، که می‌تواند فدرال رزرو را مجبور به ادامه روند صعودی نرخ بهره کند.

Page Generated in 0/0063 sec