printlogo


کد خبر: 258604تاریخ: 1401/10/18 00:00
دور دنیا

وزیر دفاع اوکراین:
مأموریت ناتو را انجام می‌دهیم
در شرایطی که یک ماه و نیم تا یک‌ساله شدن جنگ روسیه و اوکراین باقی مانده است، وزیر دفاع اوکراین می‌گوید که این کشور در حال اجرای ماموریت ناتو است. منابع رسانه‌ای از کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر دادند وزیر دفاع این کشور درخواست مقامات کی‌یف از غرب برای ارسال تسلیحات را تکرار کرده و خطاب به آنها گفته است که اوکراین در حال اجرای ماموریت ناتو است. به گزارش راشاتودی، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین بشدت علیه روسیه موضع‌گیری کرد و خطاب به کشورهای غربی گفت: «امروز، اوکراین دارد با این تهدید مقابله می‌کند». او که با شبکه تلویزیونی «تی‌اس‌ان» اوکراین مصاحبه می‌کرد، ادامه داد: «ما (اوکراین) امروز داریم ماموریت ناتو را انجام می‌دهیم بدون ریخته شدن خون آنها، ما خون‌مان را دادیم در نتیجه از آنها انتظار داریم به ما تسلیحات بدهند». 
***
سفارت دولت خودخوانده ونزوئلا در آمریکا تعطیل شد
در پی انحلال دولت خودخوانده «خوآن گوایدو» - رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا- سفارت این کشور در «واشنگتن دی‌سی» از تعلیق فعالیت‌ این سفارتخانه خبر داد. بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، مخالفان ونزوئلا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند: « به اطلاع جامعه ونزوئلا در ایالات متحده و عموم مردم می‌رسانیم که سفارت ونزوئلا در ایالات متحده و کلیه مقامات آن روز پنجشنبه ۵ ژانویه ۲۰۲۳ به طور رسمی فعالیت خود را متوقف کردند». در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عمیقاً از تأثیری که ممکن است این تصمیم برای شهروندان ونزوئلایی ما در ایالات‌متحده ایجاد کند متأسف هستیم». یکی از منابع نزدیک به سفارت ونزوئلا به سی‌ان‌ان گفته است تمامی مسؤولانی که در سفارتخانه ونزوئلا در ایالات‌متحده و نمایندگی این کشور در سازمان کشورهای آمریکایی کار می‌کنند، در آمریکا باقی خواهند ماند، زیرا نگران هستند که مورد بازخواست دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا قرار گیرند. 
***
اورشلیم پست:
زرادخانه موشکی حزب‌الله همچون برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی راهبردی است
یک رسانه عبری‌زبان در گزارشی فاش کرد که نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی، حزب‌الله لبنان را بزرگ‌ترین تهدید برای این رژیم می‌دانند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «اورشلیم پست» در این باره اذعان کرد: به‌ رغم اینکه ایران همچنان در صدر عناوین رسانه‌ها قرار دارد اما بیشتر مقامات نهاد امنیتی اسرائیل همچنان تاکید می‌کنند که حزب‌الله لبنان با حدود ۱۵۰ هزار موشکی که در اختیار دارد، بزرگ‌ترین تهدید برای تل‌آویو به شمار می‌رود. این روزنامه به نقل از یک نظامی صهیونیست نوشت: حزب‌الله در کنار دیوار حائل حضور دارد و به همین دلیل برای هر اتفاقی آماده می‌شویم، این کاملا واقعی است. وی افزود: هرگونه حمله غیرقابل پیش‌بینی در کمپین جنگ با سوریه می‌تواند منجر به درگیری گسترده در لبنان شود. این نظامی اسرائیلی ادامه داد: سربازان حزب‌الله در سوریه تجربه کسب کرده‌اند، آنها قدرت جنگی قابل توجهی دارند، از امکانات رصد استفاده می‌کنند و از روند نبرد آگاه هستند. اورشلیم پست در ادامه نوشت: حزب‌الله تهدید بزرگی برای اسرائیل است و تل‌آویو باید زرادخانه موشک‌های دقیق و نقطه‌زن حزب‌الله را یک تهدید راهبردی بزرگ در سطح برنامه هسته‌ای ایران در نظر بگیرد.
***
اسرائیل دست به دامن فرمانده عرین‌الاسود شد
فرمانده گروه فلسطینی «عرین الاسود» اعلام کرد پیشنهادی را برای تسلیم خودش به دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ازای پول دریافت کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشره، فرمانده گروه مقاومتی فلسطینی «عرین الاسود» که در کرانه باختری فعال است، اعلام کرد: ما پیشنهادی را برای تسلیم خودمان به دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ازای امتیازهای مالی دریافت کردیم اما من هرگز خود را تسلیم نمی‌کنم. ما سربازان ناشناس زیادی داریم. «ابوفلسطین» فرمانده عرین الاسود گفت: هر شخصی که عضو گروه ما است، باید زیر پرچم توحید بجنگد و ما حمایت از هیچ حزب یا طرفی را نمی‌پذیریم. گروه عرین الاسود در دوره اخیر در کرانه باختری عملیات‌هایی را علیه نیروهای اسرائیلی انجام داده است. ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی از اعضای این گروه را ترور کرده است. 
***
هتاکی شارلی موضوع گفت‌و‌گوی وزرای خارجه ایران و پاکستان
در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی، آخرین تحولات و مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز خرسندی از روند رو به گسترش روابط دوجانبه، بویژه برگزاری موفق کمیسیون مشترک اقتصادی میان ۲ کشور به میزبانی پاکستان، بر اهمیت اجرایی شدن توافق‌های صورت گرفته در این کمیسیون تاکید کرد. امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گشایش بازارچه مرزی «پیشین - مند» آمادگی دارد. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تحرکات لابی رژیم صهیونیستی در گسترش اسلام‌هراسی و نیز اقدام جدید این رژیم جعلی در هتک حرمت مسجدالاقصی را بشدت مورد انتقاد قرار داد. امیرعبداللهیان همچنین ضمن اشاره به مسؤولیت دولت فرانسه گفت: لابی صهیونیستی در ورای اقدام نشریه فرانسوی در توهین به مقدسات و مرجعیت دینی قرار دارد، هر چند چیزی از مسؤولیت دولت فرانسه نیز در این باره کاسته نمی‌شود. 

Page Generated in 0/0074 sec