printlogo


کد خبر: 258627تاریخ: 1401/10/18 00:00
اخبار

افزایش ۱۰ درصدی یارانه‌ها؟
دولت بودجه یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را ۳هزار میلیارد تومان افزایش داده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را تأیید کرده است اما در نهایت اعداد مطرح‌شده در مجلس نهایی خواهد شد و باید دید این بخش دچار تغییر خواهد شد یا خیر. 5 دی بود که لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما لایحه بودجه همچنان اعلام وصول نشده است و شنیده‌ها نشان می‌دهد علت این موضوع عدم ارائه برنامه هفتم توسعه است. به نظر می‌رسد لایحه بودجه زمانی از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول می‌شود که برنامه هفتم نیز آماده شده باشد. در این بین اما اخباری از لایحه بودجه سال 1402 دولت منتشر شده است؛ به طور مثال خبری منتشر شد که بر اساس آن منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به 360 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، بر این اساس ماهانه رقمی نزدیک 30 هزار میلیارد تومان میان یارانه‌بگیران توزیع خواهد شد، بدین ترتیب رقم پرداخت ماهانه یارانه نقدی حدود 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از 10 درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است. سال 1401 میزان پرداخت ماهانه یارانه نقدی (اعم از 300 و 400 هزار تومانی) حدود 27 هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است. «ولی اسماعیلی» نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اخیراً در این باره گفته است بر اساس پیش‌بینی دولت 10 درصد بر میزان یارانه‌ها به نسبت سال جاری اضافه می‌شود.
***
توزیع روزانه 104 میلیون لیتر بنزین
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شود و در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ در ۶ پالایشگاه کشور در مجموع ۷۵ میلیون لیتر در روز است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به گزارش روز چهارشنبه گذشته (۱۴ دی)‌ روزنامه آفتاب یزد با عنوان «تایید و تکذیب مازوت سوزی» اعلام کرد: همواره مازوت‌سوزی در کلانشهر تهران تکذیب شده اما با توجه به تراز منفی گاز در زمستان، صنایع و نیروگاه‌ها در سایر مناطق کشور برای تامین پایدار برق مجبور به استفاده از سوخت مایع با اولویت گازوئیل هستند. در این میان از مازوت نیز استفاده می‌شود. با توجه به این مهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرده تولید و توزیع سوخت‌های بنزین و نفت گاز باکیفیت و مطابق استانداردهای زیست‌محیطی انجام می‌شود و با توجه به مصرف سوخت مایع در فصل سرد سال در نیروگاه‌ها و تأمین سوخت سایر صنایع با نفت گاز تولیدی، در عمل امکان صادرات به دلیل تامین نیاز نفت گاز داخلی امکان‌پذیر نبوده است. بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) تبریز، اصفهان، بندرعباس، ستاره خلیج‌فارس و لاوان مجموعاً حدود ۷۵ میلیون لیتر در روز است.
***
حداقل دستمزد سال 1402 کارگران تا پایان امسال مشخص می‌شود‌
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگروه‌های تخصصی تعیین حداقل مزد کارگران برای سال آینده بزودی تشکیل می‌شود و تا پایان سال حداقل دستمزد کارگران تعیین خواهد شد. سیدصولت مرتضوی درباره جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده اظهار داشت: در نخستین جلسه آینده شورای عالی کار که بزودی برگزار می‌شود، کارگروه‌های تخصصی را برای تعیین شاخص‌های حداقل مزد تشکیل می‌دهیم و این مساله را بررسی می‌کنیم. وی تأکید کرد: تا قبل از پایان سال جاری حداقل دستمزد کارگران مشخص خواهد شد.
***
وزیر نفت:
پاداش مشترکان خوش‌مصرف گاز تا پایان دی واریز می‌شود
وزیر نفت گفت: بارها اعلام شده است هر کدام از مشترکان حوزه گاز یک درصد کاهش مصرف داشته باشند، 3 درصد تخفیف در هزینه مصرف گاز دریافت می‌کنند که برنامه‌ داریم این مقدار تخفیف تا پایان ماه جاری به حساب مشترکان گاز واریز شود. جواد اوجی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بخش خبری شبکه یک سیما، با بیان اینکه به فضل الهی در سال ۱۴۰۱ میزان ۸ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود، اظهار داشت: این پروژه‌ها سال‌های زیادی بلاتکلیف مانده بود و جزو اولویت‌های افزایش تولید نفت و گاز، افزایش ظرفیت پالایشی گاز، خطوط انتقال گاز، مجتمع‌های پتروشیمی، همچنین جمع‌آوری گازهای مشعل و گازرسانی به شمار می‌رفت که وزارت نفت تکمیل آنها را در اولویت گذاشت. وی با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش‌های خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود، گفت: به عقیده ما بخشی از این رقم بهینه مصرف نمی‌شود و این در حالی است که قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد. اوجی طرح وزارت نفت برای مشترکان خوش‌مصرف را بازگو کرد و گفت: بارها اعلام شده هر کدام از مشترکان حوزه گاز یک درصد کاهش مصرف داشته باشند، ۳ درصد تخفیف در هزینه مصرف گاز دریافت می‌کنند که برنامه‌ داریم این مقدار تخفیف تا پایان ماه جاری به حساب مشترکان گاز واریز شود. 

Page Generated in 0/0062 sec