printlogo


کد خبر: 258634تاریخ: 1401/10/18 00:00
گلباران محل سقوط هواپیمای اوکراینی در سومین سالگرد این سانحه
شبی که غم کامل شد

گروه سیاسی: همزمان با سومین سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام این سانحه امروز محل سقوط هواپیمای اوکراینی در شهرستان شهریار توسط بالگردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گلباران می‌شود. همچنین آیین غبارروبی مزار شهدای این حادثه در سراسر کشور توسط یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، بامداد روز چهارشنبه 18دی 1398 در شرایطی که سراسر ایران عزادار فرزند قهرمان خود سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی بود، خطای انسانی سیستم پدافندی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) باعث سقوط یک هواپیمای مسافری و جان باختن 176 مسافر آن شد. حادثه تلخ و فراموش‌نشدنی‌ای که غلظت غم و اندوه را برای سرزمین‌مان مضاعف کرد. 3 روز پس از این حادثه بود که ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به شرایط جنگی حاکم بر کشور پس از حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق اعلام کرد: «در چنین شرایط حساس و بحرانی‌ای، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و هنگام چرخش، کاملا در حالت نزدیک‌شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفت». یک روز پس از انتشار این بیانیه سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی که برای بررسی ابعاد این حادثه تشکیل شد، با تشریح شرایطی که پدافند هوایی، هواپیمای مسافری را با موشک کروز اشتباه گرفت، گفت: برادران ما از همزمانی شلیک و سقوط هواپیما مشکوک شده بودند و من این را می‌گویم که خدا گواه است ما خودمان منشأ ایجاد این فرضیه شدیم که ممکن است موشک ما اصابت کرده باشد، آن هم به ‌دلیل همزمانی و اگر ما خود مبدأ شکل‌گیری این فرضیه نبودیم، هیچ‌کس نمی‌توانست متوجه شود. وی ادامه داد: حتی جعبه سیاه هم بازخوانی نشد، اگر می‌خواستیم همه چیز را بررسی کنیم،‌ شاید مدت‌ها طول می‌کشید اما در چند روز به این مساله رسیدیم و خود ما کمک کردیم به اثبات این مساله، تا اینکه تیم کارشناسی به این نتیجه رسید بر اثر خطاهایی که رخ داده این هواپیما سقوط کرده و شروع به تنظیم بیانیه و اطلاع‌رسانی کردیم.
رهبر حکیم انقلاب نیز در پیام تسلیتی به این مناسبت بر «پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ دردناک» تاکید کردند؛ مساله‌ای که مطالبه مردم هم در مواجهه با تجربه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی به حساب می‌آمد. تاکنون 5 جلسه دادگاه پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی برگزار شده است که آخرین جلسه این دادگاه اواخر آذر برگزار شد. قاضی مهرانفر در این جلسه بیان کرد: دادگاه به عنوان یک مرجع بی‌طرف در حال طی مراحل دادرسی است. وی خطاب به وکلا و خانواده جان‌باختگان عنوان کرد: تمام دلایل و مدارک ارائه شده را استماع و بررسی می‌کنیم و قطعاً به تمام موارد توجه می‌شود. قاضی با بیان اینکه دادگاه اصل بی‌طرفی را رعایت خواهد کرد، گفت: در راستای کشف حقیقت با هیچ‌کس تعارف نداریم و هر جا لازم باشد از فرد یا مسؤولی سوال شود، این کار را خواهیم کرد. وی در ادامه عنوان کرد: مطلعان، کارشناسان و متخصصان امر در صورت ضرورت به دادگاه دعوت خواهند شد. در پنجمین جلسه دادگاه هواپیمای اوکراینی، یکی از وکلای جان‌باختگان با دعوت قاضی در جایگاه قرار گرفت و نظرات و نکات خود درباره پرونده را بیان کرد. همچنین ۸ نفر از اولیای دم جان‌باختگان با حضور در جایگاه اظهارات خود را مطرح کردند.

Page Generated in 0/0079 sec