printlogo


کد خبر: 258693تاریخ: 1401/10/20 00:00
بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی:
حجاب مانع حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی نیست

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای با تاکید بر مراقبت در برخورد با بعضی هنجارشکنی‌ها در مسأله حجاب، تاکید کردند: تجربه 44 ساله انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد حجاب به‌ هیچ‌وجه مانع حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی و دست یافتن به موفقیت‌های علمی، هنری، ورزشی، اقتصادی و فرهنگی نیست. به گزارش «وطن امروز»، در این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد، درباره حجاب و عفاف آمده است:‌ موضوع «زن» و شؤون مرتبط با آن، از جمله پوشش و حجاب یکی از چالش‌های مهمی است که کشور ما، در یکی ۲ قرن اخیر در مواجهه با «تجدد غربی» با آن مواجه بوده است. 
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بیانیه یادآور شدند: حقیقت این است که حجاب یک حکم اسلامی و شرعی است و از اموری نیست که مذاهب اسلامی بر سر آن اختلاف داشته باشند. حجاب از جمله احکامی است که درک فلسفه آن دشوار نیست. هر کس با تاریخ جوامع بشری آشنا باشد، تصدیق می‌کند که حرکت از برهنگی به سوی پوشش در همه جوامع انسانی کهن، نشانه حرکت به سوی زندگی انسانی است و عفت و شرم، که پوشیدگی از لوازم و نتایج آن است، ارزشی اخلاقی و رفتاری و انسانی است. در این بیانیه تاکید شده است: پوشیدگی سبب می‌شود تا زن در جامعه با فکر و شخصیتش شناخته شود نه با اندام و زیبایی‌های ظاهری‌اش؛ و این بزرگ‌ترین خدمتی است که ادیان بویژه اسلام به زن کرده است که او را ملزم به رعایت حجاب کرده تا کرامتش حفظ شود و چونان کالایی فروخته و دست به دست نشود. 
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بیانیه تاکید کردند: خانواده در هر جامعه کانون تربیت اخلاقی و مسیر انتقال ارزش‌های فرهنگی از نسلی به نسل دیگر است و تضعیف نهاد خانواده در هر کشور، به معنای تضعیف فرهنگ آن کشور است. فروپاشی خانواده مصیبتی است با پیامدهای انسانی و اجتماعی گوناگون که بر اثر رواج برهنگی و بی‌بندوباری جنسی دامنگیر جوامع غربی شده است. در ادامه این بیانیه آمده است: بعضی تصور می‌کنند برهنگی وقتی به شکل مرسوم در کشورهای غربی فراگیر شود به‌ صورت امری عادی درخواهد آمد و مشکل روابط جنسی حل خواهد شد اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با زنان در چهاردهم دی‌ ۱۴۰۱ بیان فرمودند، افزایش برهنگی و بی‌بندوباری نه‌تنها مشکل را در جوامع غربی حل نکرده، بلکه آن را تشدید کرده است. 
در ادامه این بیانیه آمده است: برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود تجربه 44 ساله انقلاب اسلامی ایران ثابت کرده است که حجاب به‌ هیچ‌وجه مانع حضور در فعالیت‌های اجتماعی و دست یافتن به موفقیت‌های علمی و هنری و ورزشی و اقتصادی و فرهنگی نیست. زن ایرانی در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت‌ساله نقشی ایفا کرده است که همچون ستاره‌ای بر تارک تاریخ می‌درخشد. امروزه نیز زنان مسلمان ایران با رعایت حجاب اسلامی در همه عرصه‌ها حضور دارند و روزبه‌روز دستاوردهای بهتر و بیشتری کسب می‌کنند. 

Page Generated in 0/0056 sec