printlogo


کد خبر: 258699تاریخ: 1401/10/20 00:00
دور دنیا

سوناک به دنبال افزایش قدرت پلیس برای سرکوب اعتراضات مدنی
نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد به بهانه جلوگیری از اختلال در زندگی روزمره مردم، با ارائه طرحی قدرت پلیس را برای سرکوب اعتراضات مدنی بیشتر کند. به گزارش ایرنا، ریشی سوناک عنوان کرد که این طرح ظرف هفته‌های آینده به مجلس ارائه خواهد شد. طرح یادشده علاوه بر قانونی است که پارسال برای افزایش قدرت پلیس این کشور تصویب شد. سوناک در یادداشتی برای تارنمای متعلق به حزب حاکم محافظه‌کار نوشت پلیس به اختیارات بیشتری نیاز دارد تا به اعتراضاتی که به گفته او نظم جامعه را مختل می‌کند، پایان دهد. وی مدعی شد: اعتراض مسالمت‌آمیز یک سنت دموکراتیک است اما این نباید با حقوق دیگران برای ادامه زندگی آزادانه در تضاد باشد. وی افزود: ما به دنبال این بوده‌ایم که چگونه می‌توانیم قوانین خود را تقویت و شفافیت لازم را برای پلیس فراهم کنیم تا از اختلالات جدی جلوگیری کند. نخست‌وزیر انگلیس ادعا کرد: ما نمی‌توانیم شاهد اعتراضاتی باشیم که توسط یک اقلیت کوچک انجام می‌شود و زندگی اکثریت سختکوش را مختل می‌کند. این درست نیست و ما آن را متوقف خواهیم کرد. در همین حال یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری تایید کرد که قدرت پلیس بر اساس طرح جدید بیشتر خواهد شد تا با ناآرامی‌ها برخورد شود. وی به خبرنگاران گفت: ما می‌خواهیم که پلیس از اختیارات لازم برخوردار باشد تا هنگامی که زندگی عادی مردم مختل می‌شود، وارد عمل شود. او ادعا کرد که تاکتیک معترضان در پی افزایش قدرت پلیس طبق قانونی که سال گذشته تصویب شد تغییر کرده و در این زمینه به وضع قوانین جدید نیاز است. قانون «پلیس، جرائم، محکومیت و دادگاه‌ها» آوریل سال گذشته تصویب شد تا پلیس هرگونه تجمع مسالمت‌آمیزی را سرکوب کرده و افراد خاطی را به ۳ ماه حبس یا ۲۵۰۰ پوند جریمه نقدی محکوم کند. این قانون در حال حاضر اختیاراتی را به پلیس می‌دهد که با مجامع عمومی و راهپیمایی‌هایی که به خشونت کشیده می‌شود، برخورد کند؛ همچنین برخی محدودیت‌ها را برای تظاهرات مسالمت‌آمیز در نظر گرفته است. قانون وظایف پلیس که منتقدان آن را «لایحه سرکوب» می‌خوانند از یک سو موجب افزایش قابل توجه و بی‌سابقه اختیارات نیروی پلیس در اعمال محدودیت یا تحمیل محدودیت‌های ناروا در زمینه‌های اعتراض صلح‌آمیز می‌شود و از سوی دیگر موجبات جرم‌انگاری هر گونه سلب آسایش عمومی و تعیین محکومیت تا ۱۰ سال حبس برای موارد معمول به وقوع پیوسته در اعتراضات مسالمت‌آمیز را فراهم می‌کند.
***
هشدار گانتس درباره شکل‌گیری جنگ داخلی میان صهیونیست‌ها
وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی نخست‌وزیر جدید این رژیم را به سوق دادن صهیونیست‌ها به سمت شکل‌گیری یک جنگ داخلی متهم کرد. به گزارش ایرنا به نقل  از خبرگزاری اسپوتنیک، بنی‌گانتس وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس ائتلاف موسوم به «اردوگاه رسمی» در سخنانی در جریان نشست کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم گفت: اگر به راهی که در آن هستید ادامه دهید، مسؤولیت جنگ داخلی در جامعه اسرائیل بر دوش شما خواهد بود. من به واضح‌ترین شکل می‌گویم شما شرم و ننگ را انتخاب کردید اما ما مبارزه عادلانه را انتخاب خواهیم کرد. اظهارات گانتس در واکنش به طرح جنجالی کابینه تندرو نتانیاهو برای اصلاح سیستم قضایی رژیم صهیونیستی بیان شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه درباره طرح اصلاح سیستم قضایی رژیم در جلسه هفتگی کابینه خود گفت: «ادعاها مبنی بر اینکه اصلاحات قضایی نشان‌دهنده پایان دموکراسی است، بی‌پایه و اساس است». وی مدعی شد: «این اصلاحات نشان‌دهنده اراده رأی‌دهندگان است... قانون توازن بین دستگاه‌ها در ۲ دهه اخیر و در چند سال گذشته با سرعت بیشتری نقض شده است. این پدیده غیرعادی در هیچ جای جهان وجود ندارد».
***
مکرون:
پوتین آدم ناخوشایندی نیست
رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد پارادوکس موجود درباره رئیس‌جمهور روسیه این است که وی شخصا مرد ناخوشایندی نیست. به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌تلگراف، امانوئل مکرون این اظهارات را روز شنبه در برنامه «ل رانکونتر دو پاپوتن»
(Les Rencontres du Papotin) که در آن خبرنگاران مبتلا به اوتیسم با افراد مشهور مصاحبه می‌کنند، مطرح کرد. مکرون در این مصاحبه که اواخر نوامبر ۲۰۲۲ ضبط شده، می‌گوید: در نگاه اول، وقتی شما با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار می‌کنید، او مرد ناخوشایندی به نظر نمی‌رسد اما این تناقض و پارادوکسی را ایجاد می‌کند. مکرون مدت‌ها حامی حفظ گفت‌وگو با پوتین از زمان حمله‌اش به اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲ بود. وی تابستان ۲۰۲۲ با اعلام اینکه دولت‌های غربی نباید رئیس‌جمهور روسیه را تحقیر کنند، خشم کی‌یف را برانگیخت. مکرون در این مصاحبه همچنین هدف پوتین برای حمله به اوکراین را به عنوان اقدامی برای غصب زمین توصیف کرد. وی گفت: به نظرم هیچ چیزی آغاز کردن یک جنگ را توجیه نمی‌کند. در اصل، پوتین این جنگ را برای بازپس‌گیری سرزمین‌ها و گسترش محدوده روسیه به امپراتوری که زمانی وجود داشت، به راه انداخت. مکرون افزود: پوتین با این کار مسؤولیت بسیار سنگینی را در قبال خودش، مردم روسیه، مردم اوکراین و همه ما بر عهده گرفت.

Page Generated in 0/0054 sec