printlogo


کد خبر: 258709تاریخ: 1401/10/20 00:00
علی نوذرپور، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با «وطن امروز» عنوان کرد
شرط اصلی؛ وجود زمین و امکانات

علی نوذرپور، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره طرح جدید ساخت مسکن ویلایی با الگوپذیری از معماری ایرانی - اسلامی گفت: اگر در مناطق هدف اجرای این طرح زمین به اندازه کافی و امکان ارائه خدمات کامل وجود داشته باشد و تعداد جمعیت ساکن نیز کم باشد، توسعه افقی شهر توجیه‌پذیر است؛ در غیر این صورت ساخت مسکن ویلایی توجیه اقتصادی ندارد.
 به گفته وی، ساخت مسکن ویلایی به معنای توسعه افقی شهر است. این سبک از توسعه شهر نیازمند وجود زیرساخت و بستر مناسب است تا هزینه‌های ساخت کاهش پیدا کرده و خریدار توانایی خرید آن را داشته باشد. در واقع باید همسو با توسعه افقی شهر، امکانات زیربنایی نیز توسعه پیدا کند.
معتقد است تنها مسکن ویلایی متناسب با الگوی ایرانی - اسلامی نیست بلکه در ساخت آپارتمان و مسکن متراکم نیز می‌توان الگوی ایرانی - اسلامی را پیاده‌سازی کرد. 
* چالش تأمین منابع
نوذرپور افزود: در حال حاضر تمام شهرهای ایران ظرفیت و گنجایش اجرای این طرح را ندارند. مضاف بر اینکه تأمین منابع مورد نیاز این طرح، خود، یک چالش مهم است. بانک‌ها با کمبود منابع مواجه هستند و کسری بودجه دولت نیز چالشی است که بدون در نظر گرفتن آن ساخت مسکن، آن هم به صورت ویلایی را دچار مشکل می‌کند.
وی معتقد است برای ساخت مسکن باید جمعیت هر شهر، میزان زمین موجود، قیمت زمین، امکانات و زیرساخت‌های موجود و تعداد مسکن مورد نیاز مدنظر قرار داده شود. علاوه بر اینکه افق جمعیتی شهر پیش‌بینی شده و مشخص شود چه تعداد جمعیت امکان سکونت در منطقه را دارند. بدون در نظر گرفتن این موارد، ساخت مسکن یعنی صرف هزینه هنگفت برای ارائه یک کالای کم!
کارشناس مسکن گفت: داشتن خانه ویلایی به سبک ایرانی- اسلامی، مطلوب همگان است. خانواده‌های ایرانی داشتن خانه یک طبقه‌ حیاط‌دار را می‌پسندند اما در برهه کنونی ساخت چنین خانه‌هایی باید بیش از پیش مورد بررسی و سنجش قرار گیرد.
به گفته وی، در مناطقی که تقاضا برای مسکن کم و قیمت زمین ارزان است، طرح مذکور قابل اجراست. هر چند در زمانه‌ کنونی حتی در روستا‌های کوچک هم میل به ساخت‌وساز ساختمان‌های چند واحده بیشتر است.
نوذرپور با اشاره به موضوع کمبود منابع برای اجرای این طرح نیز افزود: اگر منابع به وفور وجود داشته باشد و امکان تأمین بستر و زیرساخت‌های ساخت مسکن ویلایی فراهم باشد، این طرح می‌تواند به خانه‌دار شدن افراد کمک کند.

Page Generated in 0/0056 sec