printlogo


کد خبر: 258710تاریخ: 1401/10/20 00:00
ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد
نسخه مشترک برای حل چالش مسکن

طرح ساخت خانه‌های یک‌طبقه بر اساس الگوی ایرانی- اسلامی در حالی از سوی وزیر راه و شهرسازی عنوان شد که کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه مسکن معتقدند دولت باید در اجرای این طرح به جوانب مختلف آن توجه کند. نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با اشاره به طرح مذکور گفت: حل چالش بخش مسکن در کشور، با پیچیدن یک نسخه مشترک امکان‌پذیر نیست، چرا که تولید مسکن باید با توجه به موقعیت و قیمت زمین، اقلیم جغرافیایی و شاخصه‌های مهم دیگری انجام شود. به گفته ایرج رهبر، ساخت خانه‌های ویلایی در نوع خود خوب و ارزشمند است اما مشروط به اینکه قیمت زمین و جمعیت ساکن در آن منطقه کم باشد. بنابراین پیاده ‌کردن چنین الگویی صرفه اقتصادی دارد اما در مناطقی که تعداد جمعیت ساکن در آن زیاد است، ارزش و قیمت زمین، تعیین‌کننده قیمت مسکن و هزینه‌های ساخت است. وی افزود: در حال حاضر فارغ از قیمت زمین، برای ساخت مسکن در کشور چند چالش جدی و مهم وجود دارد؛ یکی از چالش‌های مهم امکان دسترسی به خدمات شهری و حمل‌و‌نقل عمومی است. ساخت و تحویل مسکن ارزان در مناطقی که امکان دسترسی به خدمات شهری و حمل‌ونقل عمومی را ندارد، باعث تحمیل هزینه‌های مضاعف به مالک می‌شود.
* نیاز خانه ویلایی به 100 متر زمین
رهبر ادامه داد: تأمین آب لوله‌کشی، برق و گاز نیز از دیگر چالش‌های ساخت مسکن است که معمولا هزینه‌بر است و در نتیجه بر قیمت تمام‌شده مسکن تأثیر می‌گذارد. خیابان‌بندی، ساخت مدرسه، مراکز درمانی و تأمین امنیت  نیز از دیگر چالش‌هایی است که بدون در نظر گرفتن آن، وضعیت مسکن در کشور را پیچیده‌تر می‌کند، لذا شهرساز باید پیش از هر اقدامی موارد مذکور را مدنظر قرار دهد.
وی معتقد است که ساخت خانه‌های ویلایی با متراژ کم امکان‌پذیر نیست، چرا که برای ساخت یک خانه ویلایی مبتنی بر الگوی ایرانی - اسلامی به زمینی به مساحت 100 تا 200 متر مربع نیاز است تا بتوان برای هر واحد مسکونی دیوارهای جداگانه تعبیه کرد.
نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران گفت: دیوار در آپارتمان‌سازی به صورت مشترک ساخته می‌شود و ساخت فضاهای مشاع باعث کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود. در حالی که برای ساخت یک واحد خانه ویلایی، ساخت دیوار مجزا برای هر خانه، هزینه ساخت را افزایش می‌دهد، بویژه اینکه برای ساخت خانه ویلایی نمی‌توان زمین را به قطعات کوچک تقسیم کرد.
رهبر افزود: زمین سرمایه ملی است و به نسل آینده نیز تعلق دارد؛ در نتیجه باید با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از طرح‌های کارشناسی‌شده و تخصصی، ساخت مسکن مورد نیاز کشور را کلید زد.

Page Generated in 0/0060 sec