printlogo


کد خبر: 258713تاریخ: 1401/10/20 00:00
هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیل، یخبندان و آبگرفتگی معابر در برخی استان‌ها با فعال شدن سامانه بارشی جدید
بارش‌ها در راه است
بوشهر، فارس و خوزستان؛ استان‌های در معرض وقوع احتمالی سیل

با ورود سامانه جدید بارشی و نفوذ توده هوای سرد به کشور، سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های سیل‌آسا و کاهش ۳ تا ۱۵ درجه‌ای دمای هوا در اغلب استان‌ها هشدار صادر کرد. براساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، با فعال شدن این سامانه بارشی، بارش‌ها طی روز سه‌شنبه در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان و ارتفاعات البرز به صورت پراکنده خواهد بود. در جنوب غرب، مناطقی از غرب، مرکز، شرق، شمال شرق و استان‌های هرمزگان،‌ کرمان و بخش‌هایی از سیستان‌وبلوچستان بارش برف،‌ باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. همچنین بارش‌ها در استان‌های فارس، بوشهر و کرمان از شدت بیشتری برخوردار است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، چهارشنبه در برخی مناطق استان‌های یزد، اصفهان، کرمان،‌ سیستان‌وبلوچستان، شرق هرمزگان،‌ اردبیل، گیلان،‌ غرب مازندران،‌ شمال خراسان رضوی،‌ شمال آذربایجان شرقی و‌ ارتفاعات البرز در استان‌های البرز، تهران و سمنان بارش پراکنده و وزش باد روی می‌دهد. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه در سواحل غربی دریای خزر و بخش‌هایی از اردبیل بارش پراکنده روی می‌دهد. از سویی تا روز جمعه در بیشتر مناطق کشور کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود. این کاهش دما در شمال شرق 8 تا 15 درجه و در شمال غرب و شرق کشور 6 تا 10 درجه خواهد بود. 
این در حالی است که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از پیش‌بینی وقوع سیل در ۳ استان بوشهر، فارس و خوزستان در پی ورود سامانه بارشی به کشور و کاهش دمای ۴ تا ۱۲ درجه‌ای در مناطق مختلف خبر داد. صادق ضیاییان افزود: ۲ سامانه بارشی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند که دارای بارش‌های خوبی نیز هستند. بارش‌های این ۲ سامانه به ۲ بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی به‌صورت برف و بخش دیگر به صورت باران خواهد بود. بخشی که به صورت باران پیش‌بینی می‌شود، احتمال آبگرفتگی معابر و مشکلاتی از این قبیل را ایجاد می‌کند که در استان‌هایی مانند بوشهر، جنوب خوزستان، جنوب کهگیلویه‌وبویراحمد، جنوب فارس و بخش‌هایی از کرمان اتفاق می‌افتد اما عمده بارش‌های این سامانه به‌صورت برف است که در استان‌هایی مانند چهارمحال‌وبختیاری، فارس، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی رخ می‌دهد. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، این سامانه بارشی روزسه‌شنبه ۲۰ دی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، علاوه بر مناطق پر خطر اشاره شده تقریبا استانی در کشور نیست که از این بارش‌ها بویژه در روز سه‌شنبه بی‌نصیب بماند. ضیاییان درباره کاهش دما در کشور هم تصریح کرد: از روز چهارشنبه ۲۱ دی تا روز جمعه ۲۳ دی در اغلب مناطق کشور کاهش دما انتظار می‌رود. 
وی ادامه داد: اعداد این کاهش دما در مناطق مختلف متفاوت است اما شاهد کاهش ۴ تا ۱۲ درجه‌ای دما در اغلب مناطق کشور خواهیم بود. بیشترین کاهش دما در مناطق شمال شرق کشور انتظار می‌رود. ضیاییان در پاسخ به سوال ایسنا که آیا این بارش‌ها منجر به وقوع سیل در مناطق ذکر شده می‌شود؟ توضیح داد: مخاطره این سامانه بارشی جاری شدن روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها در استان‌های جنوبی کشور است. وی افزود: در بخش‌های جنوبی استان خوزستان احتمال آبگرفتگی معابر، در استان بوشهر احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب و سیلاب وجود دارد، همچنین این مخاطرات در جنوب استان فارس نیز انتظار می‌رود. در سایر استان‌ها چون در ارتفاعات و مناطق دیگر آنها بارش به صورت برف است، روان‌آب و سیل جاری نمی‌شود و مخاطرات مربوط به برف پیش‌بینی می‌شود. 
وی به ارائه توصیه‌هایی به اهالی مناطقی که بارش برف در آنها پیش‌بینی شده است، پرداخت و گفت: کوهنوردان از رفتن به کوهستان خودداری کنند و مردم مسافرت‌های غیرضرور را به علت لغزندگی جاده‌ها و برف‌گیر شدن گردنه‌ها انجام ندهند. ضیاییان در پایان تاکید کرد: در برخی استان‌ها مانند چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و فارس احتمال انسداد راه‌های روستایی نیز وجود دارد. 
* کاهش دما و ماندگاری هوای سرد در کشور
سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی بر اثر نفوذ هوای سرد و ۸ تا ۱۰ درجه هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌ از نفوذ هوای سرد و کاهش محسوس دما به طور میانگین، ۸ تا ۱۰ درجه و ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه ۲۳ دی خبر داد. این وضعیت جوی از اوایل وقت چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه (۲۱ تا ۲۳ دی‌ماه) در ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان و سیستان‌وبلوچستان مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد. سازمان هواشناسی تسریع در برداشت گل‌نرگس و ذرت دانه‌ای در استان ایلام، تسریع در برداشت پرتقال و محافظت از مزارع سیب‌زمینی استان کرمان، تسریع در برداشت پرتقال استان سیستان‌وبلوچستان و گوجه فرنگی استان بوشهر و محافظت از صیفی‌جات شمال استان خوزستان در برابر کاهش دما را لازم می‌داند. این سازمان تأمین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین بویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم‌آبی و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد را توصیه می‌کند. همچنین با بررسی نقشه‌های هواشناسی و مدل‌های پیش‌یابی عددی وضعیت جوی استان تهران، طی روز سه‌شنبه 20 دی افزایش ابرناکی، بارش‌های برف و باران همراه با وزش باد و کاهش محسوس دما دور از انتظار نیست. با نفوذ زبانه‌های پرفشار به سطح استان از روز سه‌شنبه تا اواخر هفته و روند کاهشی محسوس دما، در ارتفاعات یخبندان، پدیده مه و لغزندگی سطح جاده‌ها پیش‌بینی می‌شود به طوری که تا پایان هفته دمای هوا ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد سردتر خواهد شد. 

Page Generated in 0/0070 sec