printlogo


کد خبر: 258747تاریخ: 1401/10/21 00:00
دور دنیا

بحران معیشتی و مخالفت عمومی با دولت محافظه‌کار، بخت حزب کارگر را زنده کرده است
اعتصابات انگلیس ادامه دارد
شکست مذاکرات دولت سوناک با اتحادیه‌های تجاری و سندیکاهای کارگری بریتانیا به معنای ادامه روند گسترده اعتصابات در جزیره بویژه در بخش حساس حمل‌و‌نقل در بحرانی‌ترین فصل سال خواهد بود. 
در حالی که انگلیس با افزایش بی‌سابقه نرخ تورم طی 40 سال اخیر مواجه است، کارکنان بخش‌های مختلف از جمله پرستاران، رانندگان آمبولانس و کارکنان بخش اورژانس و کارکنان بخش ریلی تاکنون اعتصاب‌های گسترده‌ای را برگزار کرده‌اند. در حالی که حتی پادشاه جدید نیز در پیام کریسمس خود به وضع بد معیشتی اعتراف کرده بود اما روزنامه آلمانی دی‌سایت چند روز پیش درباره اوضاع انگلیس نوشت: «هرکسی که امیدوار بود نخست‌وزیر ریشی سوناک در سخنرانی سال نوی خود پاسخ روشنی به اعتصابات گسترده در انگلیس بدهد، ناامید شده است».
در حالی که کارکنان بخش‌های مختلف در اعتراض به دستمزد کم و شرایط کاری سخت، در پی افزایش چشمگیر نرخ تورم، خواهان افزایش حقوق و مزایای خود هستند، دولت معتقد است افزایش دستمزدها و منطبق کردن آن با نرخ تورم تنها منجر به افزایش قیمت‌ها و بالاتر رفتن نرخ بهره و افزایش بیشتر نرخ اجاره‌بها خواهد شد.
جی ‌ام بی، مهم‌ترین اتحادیه رانندگان بریتانیا موسوم به سندیکای «گاراژ سریع» دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از آنکه مذاکرات با استیو بارکلی، وزیر بهداشت به عنوان نماینده کابینه سوناک برای رسیدن به دستاوردی مهم به ‌منظور پاسخ به درخواست افزایش دستمزدها با شکست مواجه شد، بیش از 100 هزار راننده آمبولانس از چهارشنبه بار دیگر اعتصاب برنامه‌ریزی‌شده خود را آغاز خواهند کرد. علاوه بر این قرار است معلمان نیز اعتصاب کنند. 
مقامات اتحادیه آموزش با وزیر آموزش‌و‌پرورش و وزیر بهداشت نیز با نمایندگان اتحادیه پرستاری و وزیر حمل‌ونقل نیز با مقامات اتحادیه‌های تجاری دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند. 
به گزارش روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ، بریتانیا در زمستان امسال بزرگ‌ترین موج اعتصابات از دهه 1980 را تجربه می‌کند. پرستاران، کارکنان پست و راه‌آهن، مرزبانان و امدادگران وارد عمل شده‌اند. آنها خواهان دستمزدهای بالاتر برای کنترل افزایش هزینه زندگی هستند. نرخ تورم در بریتانیا حدود 10 درصد است. 
هنوز پایانی برای این مناقشات کاری و اعتصاب‌ها در نظر گرفته نشده است. در ماه جاری (ژانویه) روزی نبوده که اعتصابی اعلام نشده باشد. بسیاری از مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی به یک اندازه دولت لندن به ریاست یک محافظه‌کار هندی‌تبار را مسؤول هرج‌ومرج، بویژه در سامانه خدمات بهداشت ملی می‌دانند. تنها واکنش سوناک این بوده که یکی از وزرا را مامور کنترل اعتصاب‌ها کند. 
درک مردم انگلیس هم از اعتصابات بسته به هر بخش متفاوت است. بر اساس بررسی‌ها، اکثر بریتانیایی‌ها از نگرانی‌های مراقبان و پرستاران حمایت می‌کنند. از سوی دیگر، این واقعیت که مرزبانان و افسران پلیس کار را متوقف می‌کنند، با تأیید بسیار کمتری روبه‌رو می‌شود. 
از نظر سیاسی، سوناک بیش از همه یک مشکل دارد: خدمات بهداشتی ملی با بودجه ناکافی سازمان ان‌اچ‌اس به‌خصوص در فصل زمستان وضعیت گاه فاجعه‌بار نظام سلامت را نمایان می‌کند. رئیس انجمن متخصصان فوریت‌های پزشکی بریتانیا، کالج سلطنتی پزشکی اورژانس (RCEM)، قبلاً هشدار داده است به‌دلیل ظرفیت ضعیف عرضه در پزشکی اورژانس، ممکن است تا 500 نفر در هفته جان خود را از دست بدهند. 
سوناک در سخنان خود به مناسبت شب سال نوی میلادی وعده داد که نرخ تورم را در سال 2023 به نصف کاهش می‌دهد، رشد اقتصادی را تقویت می‌کند و بدهی‌های دولت را کاهش می‌دهد اما هیچ قولی درباره افزایش دستمزدها نداد. 
چنین وضعی به سود بزرگ‌ترین رقیب حزب حاکم است و با گسترش اعتصابات و وضع بد معیشتی انتظار می‌رود انتخابات سال 2024 عرصه قدرتنمایی حزب کارگر تازه تجدید ساختار شده خواهد بود. 
***
بایدن هم سند محرمانه نگاه می‌داشت
به گفته ریچارد ساوبر، مشاور ویژه و وکیل کاخ سفید، اسناد طبقه‌بندی شده (محرمانه) دوران معاونت ریاست جمهوری جو بایدن اخیرا در اندیشکده منسوب به او در واشنگتن کشف شده است. بدین ترتیب رئیس‌جمهور دموکرات نیز در وضعیتی شبیه دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود قرار گرفت. 
شبکه سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد حدود ۱۰ سند در دفتر بایدن در «مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن» پیدا شد و افزود مریک گارلند، دادستان کل ایالات‌متحده از دادستانی در شیکاگو خواسته تا این اسناد محرمانه را که توسط وکلای بایدن به آرشیو ملی عودت داده شد، بررسی کند. 
بایدن از فضای این مرکز از اواسط ۲۰۱۷ تا شروع مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کرد. ساوبر گفت کاخ سفید ضابطان کشف این اسناد آرشیو ملی را در جریان گذاشت و صبح روز بعد اسناد در اختیار آنها قرار گرفت. وی افزود این اسناد موضوع درخواست یا تحقیق قبلی از سوی آرشیو ملی نبوده است. او گفت که کاخ سفید با وزارت دادگستری و آرشیو ملی در این خصوص همکاری می‌کند. 
به گزارش رویترز، وزارت دادگستری و آرشیو ملی آمریکا و این اندیشکده به درخواست اظهارنظر، پاسخ ندادند. ساوبر در اظهاراتش از تعداد اسناد محرمانه، محتوا و درجه محرمانگی آنها چیزی نگفت. به گزارش سی‌بی‌اس، آنها حاوی اسرار هسته‌ای نیستند. بایدن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا بود و این اسناد مربوط به آن دوران است. 
این وزارتخانه همچنین به طور جداگانه مشغول رسیدگی به کشف اسناد بسیار حساس محرمانه‌ای است که دونالد ترامپ در ویلای شخصی خود در فلوریدا بعد از خروج از کاخ سفید نگهداری می‌کرد. ماموران اف‌بی‌آی هشتم آگوست با مجوز دادگاه، ویلای ترامپ را مورد بازرسی قرار دادند و ۱۰۰ سند با برچسب محرمانه در بین هزاران مورد دیگر از ویلای او کشف و ضبط شد. 

Page Generated in 0/0054 sec