printlogo


کد خبر: 258749تاریخ: 1401/10/21 00:00
کمیسیون انتخابات پاکستان دیروز حکم بازداشت نخست‌وزیر پیشین و سران حزب تحریک انصاف را صادر کرد
عمران خان کشته نشد،حالا بازداشت می‌شود

کمیسیون انتخابات پاکستان دیروز حکم بازداشت «عمران خان» رئیس حزب تحریک انصاف و همچنین «فواد چودری» و «اسد عمر» از سران دیگر این حزب را به دلیل توهین به نهاد انتخاباتی صادر کرد. 
کمیسیون انتخابات پاکستان در ماه‌های آگوست و سپتامبر سال گذشته به اتهام اظهارات توهین‌آمیز علیه این نهاد و سازمان نظارت بر انتخابات پاکستان، به عمران خان و اعضای ارشد حزب تحریک انصاف اخطار داده بود. 
سران تحریک انصاف بارها کمیسیون انتخابات پاکستان را به حزبی بودن و وابسته بودن به حزب مسلم‌لیگ (شاخه نواز) متهم کرده بودند. کمیسیون انتخابات پاکستان در جلسه قبلی خود هشدار داده بود غیبت سران تحریک انصاف برای حضور در جلسه بعدی در 17 ژانویه منجر به صدور حکم بازداشت خواهد شد. 
در جریان جلسه دیروز، این کمیسیون درخواست‌های سران تحریک انصاف را که به دنبال معافیت از حضور در کمیسیون بودند، رد و برای آنها حکم بازداشت صادر کرد اما حق استفاده از قرار وثیقه برای آنها را محفوظ دانست. عمر در واکنش به این تحولات، در توئیتی نوشت: کمیسیون انتخابات به جای انجام مسؤولیت‌هایش، دست به چنین اقداماتی زده است. وی گفت: آنها خودشان با برگزار نکردن انتخابات اسلام‌آباد در بی‌احترامی به حکم دادگاه مجرم هستند. 
چودری نیز در انتقاد به این تصمیم خاطرنشان کرد: این پرونده قرار بود 17 ژانویه رسیدگی شود اما امروز (دیروز 10 ژانویه) با نقض قوانین دراین‌باره تصمیم‌گیری شد. این حکم مغرضانه دیگری است که توسط اعضای کمیسیون انتخابات صادر شده است. کمیسیون انتخابات پاکستان اواخر مهر ماه نیز به اتهام فساد، صلاحیت عمران خان را برای عضویت در پارلمان این کشور رد کرده بود. 
خان اواخر مهر توانست در انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان پاکستان، اکثریت کرسی‌ها را کسب کند. این پیروزی به منزله حمایت بیش از ۲۲۰ میلیون نفر از او است. فواد چودری در آن مقطع در توئیتی نوشت: من از دولت و این تشکیلات می‌خواهم به خواسته اکثریت مردم احترام گذاشته و به سرعت انتخاباتی دیگر برگزار کند. ما آماده گفت‌وگو درباره چارچوب انتخابات با دولت هستیم. این رأی‌گیری میان‌دوره‌ای، پس از آن برگزار شد که تمام ۱۳۱ قانون‌گذار پارلمان پاکستان از حزب عمران خان در مجلس عوام این کشور آوریل در پی تغییر دولت استعفا کردند. کمیسیون انتخابات پاکستان نیز حزب نخست‌وزیر سابق این کشور را به دریافت منابع مالی غیرقانونی خارجی از آمریکا، استرالیا و امارات متهم کرد. حزب تحریک انصاف اما این اتهام را رد کرده است. همزمان آژانس عالی تحقیقات پاکستان نیز شکایتی را علیه عمران خان بابت دریافت این مبالغ غیرقانونی از یک گروه سرمایه‌گذاری خصوصی منحل شده مستقر در دوبی تنظیم کرد. 
این همه داستان نبود و اواسط آبان کاروان نخست‌وزیر سابق پاکستان هدف حمله قرار گرفت که طی آن یک نفر کشته و شخص ‌خان از هر ۲ پا زخمی شد. تیراندازی به کاروان عمران‌ خان و تعدادی از حامیانش، در شمال شرق این کشور انجام شد. خان در حال سخنرانی برای هوادارانش در مراسمی در وزیرآباد بود که یک مرد مسلح به سمتش تیراندازی کرد و سپس عمران ‌خان فوراً از محل حادثه بیرون برده شد. «رئوف حسن»، از معاونان برجسته ‌خان تاکید کرد این یک تلاش برای قتل خان و ترورش بوده است. از سویی روزنامه داون پاکستان گزارش کرد یکی از اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان در این حمله کشته شد. این ترور نافرجام از سوی «شهباز شریف» نخست‌وزیر و «عارف علوی» رئیس‌جمهوری پاکستان محکوم شد. شهباز شریف اعلام کرد به دولت ایالتی پنجاب برای انجام تحقیقات درباره این ترور نافرجام کمک می‌شود. همچنین سناتور «فیصل جاوید» که در حمله به کاروان عمران‌ خان از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت، گفت یکی از فعالان حزب در جریان این حمله کشته و یک نفر دیگر هم بشدت مجروح شد. حزب متبوع عمران خان اما با انتشار بیانیه‌ای نخست‌وزیر، وزیر کشور و یک مقام اطلاعاتی را به دست داشتن در این ترور متهم کرد و خواستار برکناری این ۳ مقام شد. در این بیانیه به نقل از خان آمده بود: «مطمئنم نخست‌وزیر شهباز شریف، ورنا صنع‌الله وزیر کشور و ژنرال فیصل پشت این ترور هستند». وی افزوده بود: «من از قبل اطلاعاتی دریافت کرده بودم که این اتفاق می‌افتد. این افراد باید از سمت خود برکنار شوند و اگر برکنار نشوند، اعتراضاتی شکل می‌گیرد». وزیر کشور پاکستان اما ضمن رد این اتهامات در بیانیه‌ای گفت: عمران‌ خان من، نخست‌وزیر و یک افسر ارشد را مقصر دانسته است، این در حالی است که این اتفاق در استانی رخ داد که حزب ‌خان در آن قدرت دارد. خان مجددا طی یک افشاگری اعلام کرد نخست‌وزیر پاکستان و وزیر کشور طراح عملیات ترور او بوده‌اند. نخست‌وزیر سابق پاکستان با بیان اینکه یک روز پیش از سوءقصد از وجود نقشه‌ای برای ترورش مطلع شده بود، افزود: 4 مسؤول پاکستانی نقشه ترور من را طراحی کرده و در راستای توجیه دینی آن برآمدند. وی تصریح کرد: نخست‌وزیر و وزیر کشور از جمله مسؤولانی بودند که عملیات ترور را طراحی کردند. به دنبال این اتفاقات، حامیان حزب تحریک انصاف در چندین شهر پاکستان تظاهرات برگزار کردند. 
عمران خان چند ماه قبل از این اتفاق طی کودتای سیاسی در پارلمان از نخست‌وزیری کنار رفت. او چند روز قبل از برکناری، سفری به روسیه داشت که در اوج جنگ مسکو و کی‌یف بود و واشنگتن نسبت به این سفر واکنش منفی زیادی داشت. خان در سفر به مسکو از تصمیم ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین حمایت کرد. وی اعلام کرده بود آمریکا بی‌شرمانه در امور داخلی پاکستان مداخله کرده و خواهان سازماندهی اعتراضات علیه این توطئه‌چینی شد. مقامات آمریکایی اتهامات نخست‌وزیر سابق پاکستان را رد کرده بودند. بوریس وولخونسکی، دانشیار انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقا در دانشگاه دولتی مسکو معتقد است «روابط نزدیک پاکستان با چین در زمان عمران خان ادامه یافت و همین موضوع سبب شد آمریکا به خان بدبین شود و درصدد برکناری وی باشد». اسد عمر، دبیرکل حزب تحریک انصاف در بیانیه خود در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان تاکید کرد اراده ملت روشن است و به انتخابات زودهنگام اشاره کرد. عمران خان از زمانی که در آوریل گذشته برکنار شد، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. 

Page Generated in 0/0056 sec