printlogo


کد خبر: 258766تاریخ: 1401/10/21 00:00
سخنگوی اقتصادی دولت در تشریح جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ مطرح کرد
حداقل حقوق دولتی‌ها؛ ۷ میلیون تومان

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه لایحه بودجه 1402 نهایی شده و بزودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، گفت: در بودجه سال آینده حداقل حقوق کارکنان دولت ۷ میلیون تومان و میزان افزایش حقوق ۲۰ درصد دیده شده است. 
سید‌احسان خاندوزی دیروز در نشست خبری گفت: از مردم می‌خواهم با توجه به رسیدن جبهه هوای سرد به کشور، با مدیریت مصرف گاز مانع از این شوند که در روند گاز‌رسانی اخلال ایجاد شود. 
وی افزود: یکی از مهم‌ترین متغیرها که در گذشته اجازه رشد به کشور را نمی‌داده، کاهش سرمایه‌گذاری است؛ در برخی سال‌ها به اندازه استهلاک هم سرمایه‌گذاری نداشتیم. 
وزیر اقتصاد تصریح کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته فراز و فرود زیادی داشتیم اما در دولت قبل با کاهش سرمایه‌گذاری مواجه بودیم و حتی در برخی سال‌ها با کاهش میزان سرمایه در کشور مواجه بودیم، یعنی حتی به اندازه استهلاک هم سرمایه‌گذاری نداشتیم. 
وی گفت: این مشکل در 6 ماه اول و پاییز 1400 هم وجود داشت اما با تدابیری که از زمستان سال گذشته انجام شد، در 6 ماه اول سال 1401 به میزان 3.9 درصد افزایش سرمایه‌گذاری در اقتصاد را شاهد هستیم. تابستان امسال رشد سرمایه‌گذاری 7.3 درصد بوده که این عدد موید کاهش نرخ بیکاری به 8.9 درصد در همان فصل است. 
خاندوزی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات 15 درصد افزایش یافته و سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان که فصل‌های متعددی منفی بوده 3.9 درصد در تابستان امسال رشد داشته است. متغیر سرمایه‌گذاری از جهت به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌ها و تاثیر آن بر رشد تولید، چشم‌انداز مثبتی را برای فصول آینده و سال بعد نشان می‌دهد. 
وی درباره عملکرد بودجه‌ای گفت: در 9 ماهه امسال کل درآمدهای تحقق یافته دولت 917 هزار و 817 میلیارد تومان بوده که معادل تحقق 88 درصدی نسبت به مصوب نُه دوازدهم بودجه است. میزان تحقق درآمدهای بودجه‌ای نسبت به دوره مشابه سال قبل 63 درصد افزایش داشته و مصارف نیز معادل 90 درصد پیش‌بینی بودجه تخصیص یافته است. 
خاندوزی تصریح کرد: بنابراین کسری بودجه امسال تا پایان 9 ماهه به حداقل رسیده و میزان استفاده از تنخواه‌گردان خزانه نیز برای نخستین‌بار صفر شده است. تا پایان سال نیز کسری بودجه صفر خواهد شد و ناترازی‌های بودجه به کمترین عدد در سال‌های گذشته رسیده است. 
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: ۷ واحد درصد کاهش مالیات تولیدکنندگان، ۱۵ هزارمیلیارد تومان کمک به صندوق تثبیت بازار سرمایه و حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی نیز در بودجه پیش‌بینی شده است. 
خاندوزی تصریح کرد: در پایان آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته، فروش سهام شرکت‌های دولت 24.5 برابر شد و فروش اوراق اسلامی نسبت به سال قبل ۳۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که به معنای کاهش استقراض دولت از اقتصاد است. 
وی درباره عرضه خودرو در بورس هم گفت: میراث‌دار کاهش عرضه در صنعت خودرو بودیم، آن‌هم در شرایطی که خیلی از تقاضاها سرمایه‌ای است، نه مصرفی. وزارت صمت توانسته ۱۸ درصد تولید خودرو، ۳۰ درصد عرضه خودرو و ۴۰۰ درصد تولید خودروی کامل را نسبت به مدت مشابه (۹ماهه) سال قبل افزایش دهد. ۴۰۰۰ دستگاه در بورس کالا ارائه شده و ۱۵۰۰ سفارش خودرو نیز نهایی شده است. 
وزیر اقتصاد درباره انتشار برخی اخبار درباره FATF گفت: ما این خبر را منتشر نکردیم و بنای این کار را نیز نداشتیم. وزارت اقتصاد مکلف شده است با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اقتصادی و امنیتی این موضوع را بررسی کند. هنوز هیچ اعلام موضعی از سوی وزارت اقتصاد نشده است. پیشنهاد وزارت اقتصاد به دولت ارائه شده و توسط دولت تقدیم سطوح عالی نظام خواهد شد. 

Page Generated in 0/0054 sec