printlogo


کد خبر: 258787تاریخ: 1401/10/22 00:00
دیدار مداحان با رهبر انقلاب امروز برگزار می‌شود
روح تازه در جریان هیأت

گروه فرهنگ و هنر: دیدار مداحان با رهبر انقلاب در شرایطی امروز 22 دی‌ماه برگزار می‌شود که می‌توان گفت این جلسه یکی از مهم‌ترین دیدارهایی است که مداحان از سراسر کشور را گرد هم آورده و اساسی‌ترین نکات در این عرصه مهم، توسط رهبر انقلاب بیان می‌شود. 
اهمیت برگزاری آن را می‌توان در برگزاری منظم و دقیق آن جست‌وجو کرد به طوری که این جلسه همه‌ساله با حضور خیل زیادی از ذاکران اهل بیت در ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها برگزار شده و تاکنون هیچ سالی نبوده که این دیدار مهم مداحان با رهبر انقلاب برگزار نشود. به عبارت دیگر، همان‌طور که جلسات میانه ماه رمضان رهبر انقلاب با شاعران قدمتی طولانی و چند ساله دارد، این جلسه نیز سابقه‌ای طولانی دارد. از سوی دیگر می‌توان گفت این جلسه فرصتی مغتنم برای بیان مهم‌ترین موضوعات محتوایی، نقاط ضعف و قوت، تذکرات و هشدارها خطاب به مداحان از زبان آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است. با مروری بر دیدارهای یک دهه اخیر و مطالعه بیاناتی که در این جلسات مطرح شده است، می‌توان فهمید این جلسه روحی تازه برای مداحان بوده و سرخط فعالیت‌های یکساله‌شان را از لابه‌لای بیانات معظم‌له به آنان داده است. 
با مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب در این جلسات، اینچنین می‌توان استنباط کرد که توجه ویژه آیت‌الله خامنه‌ای به مداحی و ذکر مصیبت اهل‌بیت، از چند جهت پراهمیت است؛ از جمله اینکه دربرگیری بالای جلسات عزا و شادی اهل بیت در سراسر ایران اسلامی، فرصت بسیار خوبی را برای بیان مهم‌ترین ارکان و اصول اسلام و انقلاب اسلامی، از طریق تریبون مهم منبر و مداحی فراهم می‌کند. 
به عنوان مثال، در بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته ایشان با مداحان (3 بهمن‌ماه 1400) نکات قابل تأملی از سوی ایشان مطرح می‌شود: «یک نکته دیگر این است که مداحان در قضایای مهم خوش درخشیدند؛ در دفاع مقدس خوش درخشیدید، در دفاع از حرم خوش درخشیدید، در فتنه 88 خوش درخشیدید، در قضایای گوناگون همین طور؛ مداح‌ها امتحان خوبی دادند در همه اینها و واقعاً به معنای واقعی کلمه، مجاهدپروری کردند این جلسات، شهیدپروری کردند این جلسات. در جنگ رسانه‌ای میان ما و دشمن، در این پیکار و کارزار فرهنگی و رسانه‌ای که وجود دارد بین جمهوری اسلامی و بین دشمنان، صدای رسای مداحان انقلابی کارساز بود؛ کارهای بزرگی را توانست انجام بدهد؛ این گذشته چهل‌و‌چند‌ساله مداحان ما در انقلاب این جوری است. من عرضم این است  که نگذارید این صدای رسا خاموش بشود؛ نگذارید. شما امتحان‌های خیلی خوبی در گذشته دادید، امروز هم ما با جبهه وسیع دشمن مواجه هستیم؛ آن روز صدای رسای شما خیلی کار کرد، امروز هم باید کار کند». 
از همینجاست که حساسیت خاص رهبر انقلاب بر مفاهیم و محتوایی که در روضه‌ها، ذکر مصیبت‌ها و منابر مطرح می‌شود را می‌توان درک کرد. به همین دلیل است که معظم‌له همواره در بیانات خود در جمع مداحان نسبت به مفاهیمی که در هیئات مطرح می‌شود، هشدار می‌دهند. 

Page Generated in 0/0058 sec