printlogo


کد خبر: 258795تاریخ: 1401/10/22 00:00
دور دنیا

انفجار مرگبار  مقابل وزارت خارجه افغانستان
منابع خبری از وقوع انفجار در ورودی ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل خبر دادند. بر اساس اعلام منابع، تاکنون 7 نفر بر اثر این انفجار جان خود را از دست داده‌اند. 
خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل در این باره گفت: امروز (چهارشنبه) حوالی ساعت 4 انفجاری در جاده وزارت خارجه رخ داد که متأسفانه تلفات جانی در پی داشته است. 
وی افزود: تیم‌های امنیتی به منطقه اعزام شده و جزئیات بیشتر از این حادثه بزودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. خبرگزاری الجزیره به ‌نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که در این حادثه 7 نفر جان باخته‌ و 10 تن زخمی شده‌اند. از طرف دیگر خبرگزاری اسپوتنیک نوشت در انفجار کابل ۲۱ نفر از جمله ۳ عضو طالبان کشته و 25 تن دیگر نیز زخمی شدند.
***
واشنگتن از بیم ایران
حفاظت از پمپئو و هوک را تمدید کرد
آسوشیتدپرس گزارش داد دولت آمریکا تدابیر خود را برای حفاظت از ۲ تن از مقامات ضدایرانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور تمدید کرده است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ که مستقیما در جریان اقدام تروریستی منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی نقش داشت و همچنین «برایان هوک» از مقامات تحت امر پمپئو که نقشی آشکار در فشار حداکثری علیه ایران داشت، مقاماتی هستند که مورد اشاره آسوشیتدپرس قرار گرفته‌اند. در ۲ یادداشت جداگانه که وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته برای کنگره این کشور ارسال کرده، تصریح شده است که تهدیدها علیه هوک و پمپئو «جدی و معتبر» است. از زمانی که در ژانویه 2021، هوک وزارت خارجه آمریکا را ترک گفته، این دهمین بار است که حفاظت از او تمدید می‌شود. درباره پمپئو نیز اقدام هفته گذشته به‌منزله هفتمین تمدید حفاظت بود. پیش از این در مارس سال گذشته میلادی نیز همین خبرگزاری آمریکایی گزارش داده بود که دولت آمریکا ماهانه برای تأمین جانی 24 ساعته این ۲ مقام سابق، 2 میلیون دلار هزینه می‌کند. 
***
کرملین: پوتین آماده گفت‌وگو درباره اوکراین است
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه دیروز (چهارشنبه) از آمادگی مسکو برای انجام مذاکرات جهت پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین خبر داد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «ما ترجیح می‌دهیم با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک به اهداف خود در اوکراین برسیم. رئیس‌جمهور پوتین آماده گفت‌وگو درباره اوکراین است». به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی با بیان اینکه روسیه مایل به حل بحران اوکراین از طریق مذاکره بوده و دستیابی به اهداف مسالمت‌آمیز بهترین گزینه است اما تاکید کرد: «مواضع اوکراین و غرب در حال حاضر اجازه مذاکره درباره اوکراین را نمی‌دهد». این در حالی است که مقامات روسیه پیش‌تر گفته بودند اهداف خود در اوکراین را فقط از طریق عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس حاصل می‌کنند. سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره صحت تسلط نیروهای روس بر شهر راهبردی «سولیدار»، خواستار عدم عجله برای اعلام پیروزی در آنجا شد. 
***
جزئیات دیدار هیأت یهودی با محمد بن‌سلمان
«جان هانا» که به عنوان مشاور امنیت ملی «دیک چنی» معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده خدمت می‌کرد، جزئیات سفرش در رأس یک هیأت یهودی- آمریکایی در نوامبر گذشته به عربستان سعودی را فاش کرد. جان هانا در مصاحبه با سایت
 «ALL ISRAEL NEW» اعلام کرد در رأس یک هیأت یهودی به عربستان سفر و با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد و مقامات این کشور دیدار کردند. وی با بیان اینکه هیأت یهودی با شیخ «محمد العیسی» دبیرکل انجمن جهان اسلام و از اعضای هیأت علمای عربستان نیز دیدار کرد، گفت: ما روز خوبی را در عربستان سپری کردیم و با العیسی ملاقاتی داشتیم. البته به مرکز مبارزه با «افراط‌گرایی» رفتیم. این مسؤول سابق آمریکایی در ادامه تاکید کرد: «من با تصور قوی‌تر از همیشه می‌گویم که رهبران ارشد سیاسی و امنیتی در عربستان در واقع مایل به ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستند. آنها این اقدام را در راستای منافع استراتژیک خود می‌دانند». هانا تصریح کرد: «سعودی‌ها به ما گفتند که عربستان و اسرائیل متحدان و دشمنان مشترکی دارند. احساس می‌کنم که آنها اکنون واقعاً به الزاماتی فکر کرده‌اند تا بتوانند گامی برگشت‌ناپذیر در راستای عادی‌سازی بردارند و تصمیمی مانند امارات، بحرین و مغرب، برای عادی‌سازی رسمی روابط با اسرائیل بگیرند».

Page Generated in 0/0062 sec