printlogo


کد خبر: 258798تاریخ: 1401/10/22 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از «گاتزتا» که مأموریت دارد علیه ایران سیاه‌نمایی کند
به رنگ لجن

طناز احدی‌مقدم: آخرین حضور تیم‌ ملی فوتبال ایتالیا در جام‌جهانی بازمی‌گردد به رقابت‌های ۸ سال پیش به میزبانی برزیل که با کسب نتایج ضعیف نتوانست حتی از مرحله گروهی صعود کند و خیلی زود به خانه بازگشت. این تیم بعد از سال‌ها در رقابت‌های یورو 2020 با شکست تیم‌ ملی انگلیس در فینال توانست قهرمانی یورو را به دست بیاورد و امیدواری‌ها را برای بازگشت ایتالیایی قدرتمند پررنگ کند اما مانچینی و شاگردانش در ادامه  یک بار دیگر روند ناکامی‌های‌شان در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان را پیش گرفتند و این بار نیز همانند ۴ سال پیش نتوانستند جواز حضور در جام‌جهانی قطر را به دست بیاورند و آرزوهای بسیاری از ایتالیایی‌های فوتبال‌دوست را بر باد دادند. همین ناکامی باعث شد رسانه‌های این کشور از هر فرصت و شایعه‌ای بهره ببرند تا شانس تیم‌ ملی کشورشان را برای حضور در این رقابت‌ها حتی بدون داشتن شایستگی بالا برده و با انتشار اخبار کذب، دستی در برهم زدن جو موجود علیه فوتبال ایران داشته باشند. در این رابطه گاتزتا دلواسپورت، از منابع معتبر ورزشی ایتالیا در چند نوبت دست به نشر اخباری مبنی بر حذف تیم‌ ملی فوتبال ایران از رقابت‌های جام‌جهانی قطر زد. در ادامه این منبع همراه دیگر رسانه ورزشی مشهور این کشور یعنی اسکای اسپورت بارها مدعی شدند تیم‌ ملی فوتبال ایران به دلایل سیاسی با تصمیم احتمالی سران فیفا و یوفا از شرکت در جام‌جهانی قطر محروم خواهد شد و تیم‌ ملی ایتالیا نخستین گزینه برای جایگزینی ایران به شمار می‌رود! اما اینکه چرا حتی در صورت کنار گذاشتن ایران باید یک تیم اروپایی و آن هم ایتالیا جایگزین ایران شود هرگز در صورت‌مساله این اخبار مطرح نشد و تنها با نشر چنین شایعه‌ای برای مدتی این موضوع را بر سر زبان‌ها انداختند تا امیدواری را برای بخشی از مردم ایتالیا و نگرانی‌هایی را برای گروهی از مردم ایران ایجاد کنند. هر چند این رویای غیرمعمول رسانه‌های ایتالیا که مطمئنا پیروی خواسته مجموعه‌ای از دشمنان ایران بود هرگز عملی نشد اما آنها به دامن زدن به بخش بزرگی از این شایعات و پوشش اخبار منفی و سیاه نشان دادن جامعه ایران ادامه دادند.
 در این میان گاتزتا نقش بسیار موثری ایفا می‌کند؛ منبعی که تا سوت آغاز جام‌جهانی قطر همچنان امید به حضور تیم‌ ملی ایتالیا به جای ایران داشت(!) شروع به پوشش تمام اتفاقات و حواشی حول تیم‌ ملی فوتبال ایران و بازیکنان ملی‌پوش کرد تا جایی که برخی خوانندگان ایتالیایی دست به نقد این رسانه زدند و نام گاتزتا دلواسپورت را به گاتزتا دلو ایران تغییر دادند! از استوری‌های برخی بازیکنان، پوشیدن جلیقه‌های سیاه و مرتبط کردن تمام حرکات و گفته‌های ملی‌پوشان به اتفاقات اخیر ایران تا میهمانی‌های بازیکنان و حواشی مرتبط به آن. این منبع تا جایی پیش رفت که حتی ممنوع کردن ورود هر نوع نماد و پرچم غیررسمی کشورها را که حدود یک سال پیش از شروع جام‌جهانی توسط مسؤولان برگزار‌کننده قطری اعلام شده بود به حوادث اخیر ایران ربط داد و به این مساله و برخی حواشی میان تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌های میزبان رقابت‌های تیم‌ ملی ایران پرداخت. گاتزتا از حساسیت به وجود آمده - که منشأ آن به رسانه‌های خارج از ایران و تلاش گروهی از مخالفان پروپاقرص ایران برای محرومیت ورزش ایران بازمی‌گردد- سوءاستفاده کرد و کوشش زیادی برای مطرح کردن بحث غیرمنطقی تحریم ورزش ایران کرد.
 این رسانه در دیدارهای تیم‌ ملی ایران برابر تیم‌‌های ملی انگلیس و ولز به نحوه خواندن سرود ملی ایران توسط بازیکنان اشاره کرد. در حالی که در دیدار نخست حرکت ملی‌پوشان را مثبت تلقی کرده بود، در بازی دوم مدعی شد با فشار مسؤولان، بازیکنان مجبور به خواندن سرود ملی کشورشان شدند و در مصاف سوم تیم‌ ملی ایران که مقابل تیم‌ ملی آمریکا برگزار شد ادعا کرد خانواده بازیکنان تهدید و تحت فشار قرار گرفته‌اند تا ملی‌پوشان به سرود کشورشان احترام بگذارند! ادعایی غیرواقعی که مطمئنا رابطه‌ای میان منتشر‌کننده این خبر در گاتزتا و رسانه‌های خارج از ایران را نشان می‌دهد.
 این رسانه ایتالیایی به گفته‌های کی‌روش برای توجه بازیکنان تنها به فوتبال و عملکرد بازیکنان در زمین فوتبال و درخواست و حرکتش برای حمایت تیم‌ ملی از هواداران نیز اشاره داشت و از زمزمه‌های این مربی هنگام سرود ملی ایران نیز نوشت و تاکید کرد این مربی با این رفتار خود نشان داد در کجای ماجرا ایستاده است.
اما گاتزتای ایتالیا پا را فراتر می‌گذارد و در حالی که تا سال گذشته که کریس رونالدو به رکورد گلزنی مهاجم نام‌آشنای ایران نزدیک می‌شد، اشاره چندانی به اسم رکورددار نمی‌کرد، به یک‌باره علاقه زیادی به پوشش حواشی اخبار مهاجم سابق فوتبال ایران نشان داد و در پست مدعی بازداشت وی در هتل محل اقامتش در یکی از شهر‌های ایران شد و هرگز حاضر به اعلام کذب بودن این ادعای خود نشد. گاتزتا حتی در پست‌های هفته‌های اخیر خود به اتفاقی که برای خانواده این بازیکن افتاد نیز پرداخت و ایران را علیه این فوتبالیست مشهور توصیف کرد. این رسانه در آخرین سیاه‌نمایی خود، از میهمانی چند بازیکن فوتبال و مسائل غیراخلاقی پیش‌آمده نیز خبر داد و سعی کرد از جامعه ایرانی یک جامعه عقب‌مانده در ذهن خوانندگان خود بسازد. به نظر می‌رسد این گروه رسانه‌ای در صورتی که با واکنش مناسب و درخور شأن مسؤولان ورزش ایران روبه‌رو نشوند تصمیم دارند روندی را که در معرفی جامعه ورزش ایران به شکلی که در ماه‌های اخیر نشان دادند همچنان در پیش گیرند.
اما باید دید کدام گروه در رسانه‌های ورزشی ایتالیا رخنه کرده‌اند که بعد از سال‌های بسیار زیاد که خیلی اندک و بسیار جزئی به اخبار ورزش ایران اشاره‌ای داشتند، در چند ماه اخیر تمام شایعات و اخبار ضدایرانی در سریع‌ترین زمان در اختیار این منابع قرار داده می‌شود و این رسانه‌های معتبر و نامی نیز بدون کوچک‌ترین تحقیق و بررسی و تنها با قبول ادعای منابعی مانند بی‌بی‌سی حاضر به نشر آن می‌شوند و در ادامه در حالی که بسیاری از این اخبار کذب و نادرستی‌شان نیز تایید شده است اما همچنان حاضر به حذف خبر خود نیستند و تمایلی نیز برای انتشار خبر جدیدی که نشان دهد نوشته پیشین دروغ بوده و تکذیب شده، از خود نشان نمی‌دهند و به بدنام کردن و سیاه‌نمایی ورزش و جامعه ایران نزد ایتالیایی‌ها و سایر جوامع ادامه می‌دهند.

Page Generated in 0/0051 sec