printlogo


کد خبر: 258814تاریخ: 1401/10/22 00:00
هشدار سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌ برف و باران و سرمای شدید در اغلب استان‌ها؛ سامانه بارشی جدید فردا وارد کشور می‌شود
تداوم بارش، سرما و یخبندان تا شنبه
شمارحادثه‌دیدگان در سیلاب و کولاک کشور به 10 هزار نفر رسید؛ فوت 3 نفر از هموطنان بر اثر وقوع سیل

به دنبال فعالیت سامانه بارشی و ورود توده هوای سرد به کشور دیروز اغلب استان‌های کشور با برف و باران، سرمای شدید و یخبندان مواجه شدند به طوری که تهران سفیدپوش شد و در خیلی از استان‌ها مردم به دلیل کولاک و بارش برف و باران شدید دچار مشکلاتی شدند. طبق اعلام سازمان هواشناسی روز گذشته دمای هوا در ۳۹۰ شهر به زیر صفر رسید. سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور نیز در گزارشی از امدادرسانی به بیش از ۱۰ هزار نفر متاثر از برف و کولاک طی روزهای گذشته خبر داد. شدت بارش‌ها به گونه‌ای بود که متاسفانه ۳ نفر از هموطنان بر اثر وقوع سیل در شهرستان فسا و ریزش آوار در شهرستان منوجان، جان خود را از دست دادند. 
بنا بر اعلام رئیس مرکز ملی پیش‌بینی، مدیریت بحران و مخاطرات وضع هوا، سرما و یخبندان ۳۹۰ شهر کشور را فرا گرفت. صادق ضیاییان درباره وضعیت هوا در کشور گفت: همان‌طور که انتظار می‌رفت سرما و یخبندان بخش وسیعی از کشور را فرا گرفت به‌طوری که دیروز کمینه دمای هوا در ۳۹۰ شهر و ایستگاه هواشناسی به زیر صفر درجه رسید. وی افزود: از این تعداد دمای حدود ۲۰۰ ایستگاه ۵- درجه و سردتر از آن و دمای ۶۶ ایستگاه بین ۱۰- و ۲۷- درجه سلسیوس بوده است. وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های عددی، سرمای هوا حداقل تا صبح شنبه در کشور ادامه دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی از جنوب غرب کشور، وزش شدید باد و گرد و خاک در زابل و ادامه روند کاهش دما و ماندگاری هوای سرد تا شنبه 24 دی خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: پنجشنبه 22 دی در سواحل غربی دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی و غربی بارش رخ می‌دهد. جمعه۲۳ دی با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب کشور در دامنه‌های زاگرس واقع در جنوب غرب و غرب کشور بویژه استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد بارش همراه با وزش باد انتظار می‌رود. همچنین شنبه ۲۴ دی در جنوب غرب و برخی مناطق غرب کشور بارش ادامه خواهد داشت و گستره بارش‌ها بوشهر،  شمال و غرب فارس را نیز دربر می‌گیرد. ضیاییان ادامه داد: یکشنبه 25 دی با تقویت سامانه بارشی، دامنه فعالیت آن علاوه بر مناطق فوق، جنوب بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی را نیز شامل خواهد شد. به گفته وی تا صبح شنبه ۲۴ دی در بیشتر مناطق کشور روند کاهش نسبی دما و ماندگاری هوای سرد انتظار می‌رود. ضیاییان افزود: تا جمعه ۲۳ دی دریای خزر، چهارشنبه خلیج‌فارس، پنجشنبه شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و جمعه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران ۲۲ دی نیمه‌ابری تا ابری با احتمال بارش پراکنده برف و در بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۲- و حداکثر دمای صفر درجه سانتیگراد و روز جمعه قسمتی ابری، غبار صبحگاهی و در بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۳- و حداکثر دمای ۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
* ماندگاری توده هوای سرد در کشور
سازمان هواشناسی کشور نسبت به استقرار توده هوای سرد در کشور، بازگشت آلودگی هوا به تهران و کرج و بارش برف و باران در ۱۷ استان هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی از تداوم و استقرار توده هوای سرد در روز شنبه ۲۴ دی‌ در شمال شرق و شرق و جنوب شرق و شمال غرب و دامنه و ارتفاعات البرز، گیلان، گلستان و مازندران خبر داد. بر اثر این شرایط جوی احتمال افزایش مصرف منابع انرژی بویژه برق و گاز، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور مدیریت مصرف منابع انرژی، احتیاط در سفرها، محافظت و پوشش لوله‌های آب، استفاده از ضد یخ در رادیاتور خودروها و ماشین‌آلات کشاورزی را لازم می‌داند. این سازمان در ادامه با صدور هشدار کشاورزی نارنجی‌رنگ نسبت به تداوم و ادامه استقرار توده هوای سرد در روز شنبه ۲۵ دی در شمال شرق و شرق و جنوب شرق و شمال غرب و ارتفاعات و دامنه تهران، البرز، قزوین، گیلان و مازندران هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زرد از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا همراه با رشد شاخص تا شنبه ۲۴ دیدر تهران و کرج خبر داد. این سازمان در ادامه با صدور هشدار زردرنگ دیگری نسبت به نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف و رخداد مه هشدار داد. این وضعیت جوی در روز جمعه ۲۳ دی در لرستان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر و چهارمحال‌وبختیاری، روز شنبه ۲۴ دی در خوزستان، ایلام، غرب و جنوب همدان، لرستان، کرمانشاه، جنوب کردستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، نیمه غربی فارس، بوشهر و غرب و جنوب اصفهان و یکشنبه ۲۵ دی در خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، فارس، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، جنوب زنجان، قزوین، البرز و تهران دور از انتظار نیست. 
* شمار حادثه‌دیدگان در سیلاب و کولاک کشور به 10 هزار نفر رسید
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور از امدادرسانی به بیش از ۱۰ هزار نفر متاثر از برف و کولاک خبر داد. 
محمودی با اشاره به تاثیر 31 استان کشور از آبگرفتگی و کولاک و با بیان اینکه از تاریخ 18 تا 21 دی‌ماه، امدادرسانی در23 استان انجام شده است، اظهار کرد: در 23 استان، 114 شهرستان، 209 منطقه، 116 محور، 15 شهر، 65 روستا و 13 منطقه عشایرنشین امدادرسانی شد. وی با اشاره به اینکه هزار و 748 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند، ادامه داد: در این مدت زمان، به 10هزار و 206 نفر از شهروندان امدادرسانی شد که 25 نفر از آنان به مناطق امن و 18 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. متاسفانه ۳ نفر از هموطنان نیز بر اثر سیل در شهرستان فسا و ریزش آوار در شهرستان منوجان، جان خود را از دست دادند. محمودی افزود: در این مدت 690 خودرو از برف رهاسازی و آبگرفتگی در 51 خانه مسکونی نیز تخلیه شد. سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر عنوان کرد: در این مدت 27 دستگاه چادر، 2 هزار و 441 تخته پتو، 280 تخته موکت، 2 هزار و 157 کیلوگرم نایلون، 224 ست شست‌وشو، 96 شعله والور، 595 بسته غذایی، 2 هزار و 544 قرص نان، 44 کیلوگرم خرما، هزار و 540 قوطی کنسروجات، 495 کیلوگرم برنج، 155 کیلوگرم حبوبات، 295 بطری آب معدنی و 235 بسته بیسکویت توزیع شد. بر اساس این گزارش، در این مدت زمان، 326 تیم عملیاتی شامل هزار و 98 نفر به شهروندان خدمات‌رسانی کردند. 
* هشدار مدیریت بحران درباره بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از بازگشت آلودگی به هوای پایتخت خبر داد و از مردم خواست در مصرف حامل‌های انرژی و بویژه گاز صرفه‌جویی کنند. حامد یزدی‌مهر با اشاره به صدور هشدار زرد مدیریت بحران مبنی بر کاهش دما در استان تهران، گفت: هم‌اکنون با کاهش دما شاهد افزایش مصرف انرژی در پایتخت هستیم و در همین راستا از همه مردم می‌خواهیم نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و مدیریت مصرف حامل‌های انرژی را در دستور کار قرار دهند. وی در ادامه از صدور هشدار زرد آلودگی هوا نیز خبر داد و گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی تا روز شنبه ۲۴ دی‌ماه در بعضی ساعات افزایش شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس را خواهیم داشت و توصیه مدیریت بحران، کاهش ترددهای غیرضروری، پرهیز از ورزش در فضای باز و مدیریت منابع آلاینده ثابت و متحرک است. 

Page Generated in 0/0057 sec