printlogo


کد خبر: 258816تاریخ: 1401/10/22 00:00
«سطح هشدار کرونا» در سازمان جهانی بهداشت بررسی می‌شود
شیب افزایشی کند کرونا در کشور

کرونا در حالی همچنان تهدید‌کننده سلامت جامعه است که زیرسویه‌های جدید این بیماری هنوز در سطح وسیع در کشور فعال نشده‌اند. یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه افزایش موارد بیماری «کووید-۱۹» در کشور فعلا شیب تندی ندارد، گفت: در عین حال احتمال دارد طی هفته‌های آینده افزایش شهرهای قرمز را هم شاهد باشیم. بابک عشرتی درباره وضعیت کرونا در کشور با شناسایی سویه‌های XBB، BQ1 و... گفت: از قبل پیش‌بینی می‌کردیم اوایل بهمن افزایش موارد کرونا را در کشور شاهد باشیم که البته لزوما به دلیل زیرسویه‌های جدید نیست و از قبل پیش‌بینی می‌شد. در عین حال درست است سویه‌های جدیدی را شناسایی کردیم اما هنوز اکثر موارد ما مربوط به زیرسویه BA5 است و ویروس غالب در کشور زیرسویه BA5 است. وی افزود: در برخی استان‌ها افزایش موارد را شاهد بودیم و احتمال می‌دهیم این افزایش موارد فعلا ادامه داشته باشد به طوری که خیزی داشته باشیم که تا اسفندماه ادامه یابد اما برای پاسخ به اینکه شدت این موج چقدر است و چقدر درگیر می‌شویم، هنوز زود است. وقتی شکل منحنی موج را نگاه می‌کنیم، سریع بالا نمی‌رود اما همان‌طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، این موج افزایشی ایجاد شده است. وی درباره احتمال ایجاد مجدد شهرهای قرمز، با توجه به افزایش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی در کشور گفت: در حال حاضر هنوز تعداد شهرهای قرمز یا بسیار پرخطر کرونایی صفر است اما ظرف هفته‌های آینده احتمال دارد که افزایش شهرهای قرمز را هم شاهد باشیم. عشرتی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اینکه همچنان باید به ماسک زدن، شستن دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی توجه داشته باشیم، باید بحث جداسازی افراد علامت‌دار از افراد سالم را هم جدی بگیریم به طوری که افراد علامت‌دار تا زمانی که علائم دارند، اصلا نباید در محل کار، مدرسه یا دانشگاه حاضر شوند. معمولا توصیه می‌شود تا ۵ روز بعد از قطع علائم که عمدتا هم قطع تب مد نظر است، افراد باید در قرنطیه بمانند. وی گفت: موضوع دیگر بحث واکسیناسیون است. دوزهای یادآوری که وزارت بهداشت توصیه کرده، حتما باید تزریق شوند که بیشتر هم در ارتباط با افراد بالای ۱۸ سال است، بویژه افراد بالای ۱۸ سالی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند حتما باید دوز یادآور را تزریق کنند. منظور هم از بیماری زمینه‌ای، بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن کلیوی، دیابت، سرطان‌ها و... است که افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به این بیماری‌ها باید دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.
* بررسی «سطح هشدار کرونا» در سازمان جهانی بهداشت
۳ سال پس از آغاز همه‌گیری کرونا، اکنون قرار است سازمان جهانی بهداشت (WHO) در نشستی درباره اینکه «شیوع این بیماری همچنان به عنوان یک «وضعیت اضطراری» برای سلامت عمومی در سطح جهانی باقی بماند یا خیر» تصمیم‌گیری کند. خبرگزاری رویترز به‌ نقل از سخنگوی سازمان جهانی بهداشت نوشت: اعضای کمیته این سازمان روز ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن‌ماه) در ژنو تشکیل‌ جلسه خواهند داد و ارزیابی میزان خطر کنونی شیوع ویروس کرونا در دستور کار این نشست است. به‌ گفته سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، در نشست آتی کمیته سازمان بررسی خواهد شد که آیا همه‌گیری ویروس کرونا کماکان در «بالاترین سطح هشدار» قرار دارد یا نه و بعد از آن اعضای کمیته دیدگاه‌های مشورتی خود را با تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در میان می‌گذارند.
* شناسایی ۱۰۶ بیمار جدید کرونایی
روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی شبانه‌روز گذشته ۱۰۶ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۳ بیمار نیز جان سپردند. بر این اساس از ظهر سه‌شنبه تا چهارشنبه ۲۱ دی، ۱۰۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۴۷ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۳ نفر از بیماران «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۷۲۰ نفر برسد. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۵۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۷۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۳۲۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۳۳۳ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۸۲۹ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۵۵ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۴۹۱ دوز رسید. در شبانه‌روز گذشته ۸ هزار و ۳۳۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر ۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 

Page Generated in 0/0059 sec