printlogo


کد خبر: 258835تاریخ: 1401/10/22 00:00
آغاز فعالیت هیأت عمانی برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس بین ارتش یمن و مزدوران سعودی
یمن یکپارچه مقابل تجزیه
* الخبر یمن: نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به دنبال تجزیه این کشور به ۲ بخش است

تنها چند روز پس از پیغام و پسغام‌های ولیعهد سعودی برای انصارالله با مضمون اعلام آمادگی برای فرار از یمن، این حقیقت بیش از پیش آشکار شده که نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی عملا نه از ریاض، بلکه از واشنگتن برای ادامه جنگ تحمیلی به این کشور فقیر عربی دستور می‌گیرند.
بدین ترتیب در آستانه ۸ ساله شدن تجاوز نظامی ائتلاف سعودی و محور عربی- عبری-غربی به یمن، با آنکه هنوز هیچ‌کدام از اهداف اعلامی متجاوزان به رغم کشته و زخمی شدن صدها هزار یمنی، آوارگی و گرسنگی میلیون‌ها تن دیگر، همراه با ویرانی و شیوع قحطی و بیماری گسترده در این کشور محقق نشده، همچنان نسبت این جنگ بی‌پایان با منافع ملی ۲ متجاوز اصلی یعنی عربستان و امارات نامشخص مانده است.
آتش‌بس موقت چندین ماهه در یمن، اکتبر (مهرماه) گذشته به پایان رسید و به دلیل عدم پاسخ کشورهای متجاوز به درخواست‌های انسانی و برحق مردم یمن و تلاش برای بی‌محتوا کردن آتش‌بس، صنعا از تمدید مجدد و صوری آن به نفع ائتلاف متجاوز اجتناب ورزید و در مقابل ائتلاف سعودی نیز حاضر به پایبندی و اجرای بندهای توافق آتش‌بس کذایی نشد.
در چنین شرایطی با توجه به افشاگری‌های جدید درباره نیات پلید واشنگتن و ریاض درباره تمامیت ارضی یمن، بدبینی در صنعا نسبت به اینکه تصمیم‌گیرنده اصلی درباره جنگ، بن‌سلمان ولیعهد جاه‌طلب سعودی باشد به اوج رسیده است.
حتی برخی رسانه‌ها به این موضوع پرداخته‌اند «تیم لیندرکینگ»، فرستاده ویژه بایدن در امور یمن با مسؤولان سعودی برای تقسیم یمن به ۲ بخش شمالی و جنوبی همانند نیمه دوم قرن بیستم میلادی به توافق رسیده است.
در همین راستا برخی مواضع ارتش و کمیته‌های انقلابی یمن حاکی از آن است که به جای دل بستن به قول‌های نفاق‌آمیز محور عربی- عبری-غربی درباره قریب‌الوقوع بودن آتش‌بس، صرفا باید به توان نظامی و همبستگی داخلی امید بست.
البته طبق برنامه قبلی، هیأت عمانی از بعد از ظهر روز سه‌شنبه وارد صنعا شده تا  به عنوان میانجی، دور جدید مذاکرات دولت نجات ملی یمن با ائتلاف متجاوز سعودی درباره برقراری آتش‌بس از سر گرفته شود.
این اتفاق به فاصله کوتاهی پس از اتمام حجت انصارالله با ائتلاف متجاوز صورت گرفت که در آن به ریاض هشدار داده شده در پی بلاتکلیف گذاشتن مذاکرات آتش‌بس، حملات تلافی‌جویانه خود به نقاط حساس عربستان را از سر خواهد گرفت.
به گزارش شبکه المسیره، هیأت عمانی در دومین سفر خود طی ۲۰ روز گذشته به صنعا مورد استقبال محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن و اعضای این هیأت قرار گرفت.
آخرین بار حدود ۳ هفته پیش بود که اخباری از حضور هیات عمانی در یمن به گوش رسید. این هیات پس از رایزنی با مقامات ارشد یمن از جمله مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی و انتقال مواضع ریاض به مقامات صنعا، به مسقط بازگشته بود.
پس از آن بود که عبدالسلام درباره مواضع صنعا در مذاکرات مزبور گفته بود: «کشورهای متجاوز اقتصاد یمن را هدف قرار دادند و شکاف اقتصادی را به طور چشمگیری از طریق هدف قرار دادن بانک و پول ملی تشدید کردند. اگر در پرونده مسائل انسانی که شامل پرداخت حقوق، بازگشایی فرودگاه و بندرهاست پیشرفت کنیم، می‌توانیم در مسائل دیگر نیز پیشرفت داشته باشیم».
او شامگاه سه‌شنبه در بدو ورود هیات عمانی به صنعا از رد و بدل شدن پیام‌های بسیار بین ۲ طرف خبر داد.
رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن با اشاره به تلاش‌ها و تماس‌های زیاد عمان با طرف‌های بین‌المللی با هدف تحقق امنیت و صلح در یمن تصریح کرد: «سفرهای متقابل بین صنعا و مسقط بیانگر جدیت ما برای دستیابی به گام‌های محسوس است و موضوع به میزان جدیت طرف مقابل بستگی دارد».
با این وجود، او نتیجه مذاکرات را در گرو عزم و اراده ملت یمن توصیف کرد و گفت: «وضعیت انسانی در صدر پرونده سیاسی و مذاکرات قرار دارد و صدای مردم تأثیرات زیادی بر روند مذاکرات دارد».
ورود هیات عمانی به یمن و ازسر‌گیری مذاکرات نیابتی صنعا با ائتلاف متجاوز، در حالی است که سعودی‌ها همچنان به نقض آتش‌بس ادعایی‌شان ادامه می‌دهند. هشدار انصارالله به ریاض نیز در همین رابطه بود که طرف سعودی تصور نکند می‌تواند با فریبکاری و معطل نگاه داشتن مذاکرات، زمان بیشتری برای انجام حملات استهلاکی بویژه به صعده  بخرد.
در 24 ساعت منتهی به شامگاه دوشنبه این هفته منابع محلی یمن از ثبت ۷۰ مورد نقض آتش‌بس انسانی و نظامی از سوی ائتلاف سعودی طی تنها یک شبانه‌روز خبر داده بودند. 
اتاق عملیات ارتش و کمیته‌های هماهنگی در استان الحدیده که عمدتا جبهه‌های ساحل غربی این کشور را رصد می‌کند، شامگاه دوشنبه این خبر را اعلام کرد. به گزارش تارنمای رسمی جنبش انصارالله در همین رابطه، نیروهای متجاوز 14 مورد نقض آتش‌بس انسانی و نظامی را با حمله راکتی و توپخانه‌ای و 9 مورد با پرواز هواپیماهای جاسوسی در حریم هوایی و 43 مورد نیز گلوله‌باران شهروندان شهر‌های حیس و الجبله انجام دادند.
* نیت شوم آمریکا برای تجزیه یمن
به گزارش تارنمای الخبر الیمنی، تیم لیندرکینگ، فرستاده آمریکا در یمن در سفر اخیر خود به ریاض در خفا با مسؤولان سعودی به توافق رسیده  یمن به ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم شود. این در حالی است که اساسا تجاوز ائتلاف سعودی و اماراتی به یمن از ۸ سال پیش در پاسخ به مخالفت انصارالله و انقلابیون صنعا و صعده با تجزیه کشورشان آغاز شده بود.
طرح واشنگتن مبتنی بر این است که جنوب یمن به شبه‌نظامیان موسوم به شورای انتقالی جنوب که مزدور امارات هستند واگذار شود و شمال یمن هم متعلق به انصارالله باشد.
کینگ، دوشنبه گذشته در بازگشت از عربستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفته بود سال ۲۰۲۳ یک فرصت برای پایان دادن به جنگ یمن فراهم خواهد شد و مدعی شده بود دولت بایدن برای این منظور با عمان و عربستان سعودی همکاری می‌کند. جالب اینکه او خود به عدم وضوح  طرح صلح آمریکایی برای یمن اعتراف کرد. کینگ ضمن تکرار لاف‌های گذشته آمریکایی‌ها درباره «بازسازی یمن با حمایت جامعه بین‌المللی و همکاری با بقیه کشورهای منطقه از طریق یک فرآیند جامع»، ادامه داد: «جو بایدن، علاقه‌مند به پایان درگیری یمن پس از ۸سال جنگ است که موجب فروپاشی اقتصاد این کشور و چند تکه شدن جامعه آن شده است!»
* بهترین تضمین: حاکمیت کامل دولت یمن
در مقابل جنایت‌ها و ریاکاری‌های آمریکا و سعودی، صنعا مثل گذشته تنها به توانایی‌های خود تکیه می‌کند. تارنمای یمنی «۲۶ سپتامبر» همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات نیابتی در صنعا با حضور هیات عمانی، در یادداشتی ائتلاف سعودی را متهم کرد در حال تدارک برای ازسرگیری جنگ است و دولت نجات ملی یمن نیز در مواجهه با این توطئه آمادگی خود را با اتکا به حمایت مردمی بالا می‌برد.
نویسنده این یادداشت تصریح کرد با وجود آنکه برخی طرف‌های یمنی با نیروهای متجاوز همراهی می‌کنند اما اغلب مردم بویژه ساکنان مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی با طرف‌هایی که به دنبال استقلال این کشور و حفظ حاکمیت آن هستند، همراه و آماده فداکاری هستند. بر این اساس شورای عالی سیاسی صنعا در حال افزایش آمادگی نظامی است. سرتیپ «عبدالله بن عامر» معاون اداره ارشاد نیروهای صنعا در توئیتی توضیح داد ائتلاف سعودی عمداً به تعلل در آغاز گفت‌وگوها و انجام دیدارها ادامه می‌دهد و در عین حال با دستور آمریکا برای تشدید تنش نظامی، اقتصادی و امنیتی برنامه‌ریزی می‌کند. اما صنعا نیز آماده پاسخگویی به هر تشدید تنشی است. 
عبدالملک العجری یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی نیز با کنایه زدن به درخواست اخیر بن‌سلمان از صنعا برای ارائه تضمین امنیتی به ریاض در صورت توقف جنگ، اعلام کرد حاکمیت کامل دولت بر تمامیت ارضی کشور یمن، بزرگ‌ترین ضامن امنیت کشورهای همسایه است.
او  در توئیتی خطاب به پادشاهی سعودی نوشت: «اگر می‌خواهید از امنیت ملی خود همانطور که ادعا می‌کنید محافظت کنید باید از این رویکرد صنعا حمایت کنید، در غیر این صورت، این امر هیچ معنایی ندارد جز اینکه عربستان می‌خواهد از امنیت خود به عنوان دستاویزی برای ادامه سیاست خود که یمن را به ویرانی کامل رسانده، استفاده کند».
***
دولت نجات ملی یمن: توهین شارلی ابدو  به مرجع جهان اسلام محکوم است     
دولت نجات ملی یمن انتشار تصاویر موهن توسط شارلی ابدو علیه یکی از مراجع دنیای اسلام را محکوم کرد. 
به گزارش سبأ، خبرگزاری رسمی یمن، وزارت خارجه این کشور شامگاه سه‌شنبه بیانیه‌ای شدیداللحن در محکومیت اقدام اهانت‌آمیز مجله فرانسوی به ساحت شخصیت‌های مذهبی اسلامی در قالب کاریکاتور منتشر کرد. 
این بیانیه چنین اقداماتی را عامل تأثیرات منفی بر خود قاره اروپا بویژه وضعیت داخلی فرانسه دانسته و از دولت پاریس خواست مسؤولیت خود را در قبال اهانت به شخصیت‌ها و مقدسات مذهبی بر عهده گیرد و در استفاده از آزادی، از استانداردهای دوگانه دوری کند. وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن، ضمن تمجید از حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه ای، ایشان را مرجعی اسلامی در تراز جهانی معرفی کرد.

Page Generated in 0/0068 sec