printlogo


کد خبر: 258848تاریخ: 1401/10/24 00:00
دور دنیا

کنترل کامل روسیه بر شهر راهبردی «سولدار» اوکراین
وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد شهر سولدار در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین به طور کامل به تصرف نیروهای روسیه در‌آمده است. وزارت دفاع روسیه دیروز جمعه اعلام کرد که نیروهای ارتش روسیه به طور کامل کنترل شهر سولدار در منطقه راهبردی دونباس در اوکراین را در اختیار گرفته‌اند. پیش از این رئیس ارتش خصوصی واگنر که یک شرکت نظامی خصوصی روسیه‌ای است گفته بود سربازان این گروه توانسته‌اند شهر «سولدار» در منطقه دونباس اوکراین را به طور کامل تحت محاصره درآورند. «اوگنی ریگوژین» گفت سربازان گروه واگنر در حال حاضر در حال پاکسازی شبکه‌های تونلی گسترده در معادن نمک شهر هستند. راشاتودی پیشروی نیروهای روس را نخستین پیروزی عمده مسکو بعد از عقب‌نشینی از شهرهای «بالاکیا» در استان خارکف، «کراسنی لیمان» در منطقه دونتسک و «خرسون» در استان خرسون خوانده است. ریگوژین گفت: «می‌خواهم تکرار کنم که سولدار کاملاً آزاد و از یگان‌های ارتش اوکراین پاکسازی شده است. آن دسته از سربازان اوکراینی که تسلیم نشدند نابود شدند». او تخمین زد که در مراحل نهایی جنگ 500 نیروی ارتش اوکراین بعد از محاصره توسط نیروهای شرکت خصوصی نظامی واگنر کشته شدند. وبگاه شبکه خبری راشاتودی نوشت با آنکه صدای شلیک گلوله هنوز در حومه‌های غربی شهر شنیده می‌شود اما واضح است که نیروهای روسیه این نبرد را به نفع خود تمام خواهند کرد. 
***
تقلای انگلیس برای تحریم کردن و تروریستی خواندن سپاه پاسداران
انگلیس در حال بررسی طرح‌های تحریمی علیه سپاه پاسداران است ولی تاکنون به جمع‌بندی نهایی در این رابطه نرسیده‌ است. به گزارش تسنیم، مقامات انگلیسی در صدد بررسی طرحی با هدف تحریم سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران  به بهانه‌های مختلف هستند.
خبرگزاری رویترز در این باره به نقل از «لئو دوچرتی» مشاور وزیر خارجه انگلیس گزارش داد لندن به صورت جدی به دنبال تحریم سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان به اصطلاح «تروریستی» است. با این حال، هنوز چیزی در این خصوص قطعی نیست و به گفته مشاور وزیر خارجه انگلیس، مسؤولان این کشور «تاکنون به تصمیم نهایی در این مورد نرسیده‌اند». لئو دوچرتی با رد هرگونه نتیجه‌گیری زودهنگام در رابطه با تصمیم‌گیری نهایی درباره تحریم سپاه پاسداران، افزود: «درست نیست که درباره نتیجه نهایی هم‌اکنون گمانه‌زنی کنم؛ چرا که هنوز هیچ چیز قطعی و نهایی نشده است». مشاور وزیر خارجه انگلیس همچنین مدعی شده است که «دولت انگلیس برای اقدام علیه سپاه پاسداران، تماس‌ها و ارتباطات متعددی را دنبال می‌کند». از سوی دیگر، برخی منابع خبری نیز از تصویب طرحی غیرالزام‌آور در مجلس عوام انگلیس برای «تروریستی» اعلام کردن سپاه  خبر دادند؛ هر چند جزئیات  بیشتری درباره این طرح مخابره نشده است.
***
روایت پولیتیکو از بسته تحریم‌های جدید اتحادیه اروپایی ضدایران
یک رسانه آمریکایی جزئیاتی را از بسته تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپایی علیه ده‌ها شخصیت و نهاد ایرانی منتشر کرده است. به گزارش فارس، یک رسانه آمریکایی مدعی شده به پیش‌نویس اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد اتحادیه اروپایی اعمال تحریم‌های جدید علیه ۴۰ فرد و نهاد ایرانی را در دست بررسی دارد. وبگاه پولیتیکو نوشته رایزنی درباره این تحریم‌ها در چارچوب اقدامات اتحادیه اروپایی در واکنش به «اعتراضات اخیر» در ایران است. رسانه آمریکایی نوشته اسنادی که مربوط به این تحریم‌ها هستند در ۲۷ صفحه تنظیم شده‌اند و شامل اطلاعاتی در حمایت از تحریم‌های پیشنهادشده علیه اشخاص و نهادهای مذکور هستند. اکثر این اطلاعات، «گزارش‌های رسانه‌ای» هستند. مطابق این اسناد، اتحادیه اروپایی تحریم ۱۷ فرد را در دست بررسی دارد که برخی از آنها فرمانداران مناطق مختلف هستند و سایرین را یک نماینده مجلس و یک مقام بلندپایه در معاونت برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند. برخی از مقام‌های فعلی و سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این فهرست قرار دارند. «سیدحمید سجادی‌هزاوه» وزیر ورزش جمهوری اسلامی ایران از جمله شخصیت‌‌هایی است که در این فهرست گنجانده شده است. در اسناد اتحادیه اروپایی ادعا شده حمید سجادی ورزشکاران ایرانی را به سکوت وادار کرده است. در میان ۲۰ سازمانی که پیشنهاد تحریم آن مطرح شده نام «اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» نیز قرار دارد.
۱۲ نفر از مقام‌های منطقه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز جزو این فهرست تحریمی هستند. 
***
سفیر اوکراین در تل‌آویو:
منتظر حمایت بیشتر از جانب اسرائیل هستیم
سفیر اوکراین در تل‌آویو اعلام کرد کشورش حمایت بیشتری را از رژیم صهیونیستی انتظار دارد. به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، اوگنی کورنیچوک، سفیر اوکراین در تل‌آویو ابراز امیدواری کرد که روابط میان کشورش و دولت جدید رژیم صهیونیستی در بهترین شکل ادامه یابد. وی ادعا کرد: «منتظر حمایت بیشتر از اسرائیل هستیم. در طول ۱۰ ماه جنگ خواستار تهیه تجهیزات دفاعی شدیم و چون ایران بخشی از درگیری در طرف روسیه است، امیدوارم که اسرائیل به شکلی آشکار به متحد ما تبدیل شود، زیرا تنها یک دشمن می‌تواند ما را به هم نزدیک کند، بنابراین امیدوارم همکاری قوی‌تری بین ۲ دولت ما شکل بگیرد». این مسؤول اوکراینی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های احتمالی درباره روابط خوب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خاطرنشان کرد: «نتانیاهو با رئیس‌جمهور زلنسکی هم روابط خوبی داشت و به کی‌یف سفر کرد. وی با بیان اینکه به عنوان یک سیاستمدار باتجربه می‌داند پوتین امروز با پوتین ابتدای جنگ متفاوت است، گفت: من درباره یک جنگ کامل از سال ۲۰۱۴ که جنگ آغاز شد صحبت می‌کنم‌».

Page Generated in 0/0077 sec