printlogo


کد خبر: 258863تاریخ: 1401/10/24 00:00
ابتلا به زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در کشور در حال افزایش است
توصیه به استفاده از «ما» در موج هشتم

بعد از چند ماه آرامش کرونایی درکشور، مجددا کرونا روند افزایشی خود را با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون آغاز کرده است؛ روندی که هرچند کُند به نظر می‌رسد اما باید نسبت به آن حساس بود و همچنان پروتکل‌های ضدکرونایی را رعایت کرد تا ویروس تاج‌دار غافلگیرمان نکند. بعد از چند ماه آرامش کرونایی، اکنون خیز جدیدی از کرونا با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون آغاز شده است؛ زیرسویه‌هایی مانند BQ1، XBB و ... که به گفته کارشناسان حوزه سلامت، قدرت سرایتی بیش از سویه‌های پیشین دارند و به سرعت قابل انتقالند. همین موضوع نیز وزارت بهداشتی‌ها را بر آن داشت که اکیدا به مردم توصیه کنند تا رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی بویژه استفاده از ماسک را در محیط‌های شلوغ و سربسته جدی بگیرند تا از شر زیرسویه‌های جدید کرونا در امان باشند.
بر این اساس، بابک عشرتی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم جدی گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مترو و مکان‌های شلوغ، گفت: همچنان باید به ماسک زدن، شستن دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی توجه داشته باشیم، باید بحث جداسازی افراد علامت‌دار از افراد سالم را هم جدی بگیریم به طوری که افراد علامت‌دار تا زمانی که علائم دارند، اصلا نباید در محل کار،  مدرسه یا دانشگاه و ... حاضر شوند. معمولا توصیه می‌شود تا ۵ روز بعد از قطع علائم که عمدتا هم قطع تب مد نظر است، افراد باید در قرنطینه بمانند. همه مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک‌ در مترو و مکان‌های شلوغ را جدی بگیرند و تا جایی که می‌توانند از حضوردر مکان‌های پرازدحام خودداری کنند. 
***
فوتی و شناسایی ۷۵ مبتلای جدید کرونا   
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در یک شبانه‌روز ۷۵ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه یک بیمار نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست داد. بر این اساس از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر جمعه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۳۹ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، یک نفر از بیماران «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست داد و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۷۲۳ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۶۵۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۷۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۲۴ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۲۷۸ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۵۳۵ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۳۷ دوز رسیده است. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونا نیست. 7 شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۰ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند. 

Page Generated in 0/0047 sec