printlogo


کد خبر: 258867تاریخ: 1401/10/24 00:00
وزیر نفت با اشاره به استمرار گازرسانی در کشور با وجود قطع سوآپ گاز ترکمنستان از مردم خواست بهینه مصرف کنند
رعایت دمای بهینه ۱۸ تا ۲۴ درجه

وزیر نفت گفت: از روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ سوآپ گاز ترکمنستان به‌ صورت کامل قطع شده اما با اعمال تغییراتی در خطوط انتقال گاز و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید در جنوب، تا این لحظه توانسته‌ایم استمرار در گازرسانی کشور را حفظ کنیم.
جواد اوجی در حاشیه بازدید از مرکز دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران‌ با بیان اینکه هم‌اکنون در بیش از ۲۰ استان کشور دمای هوا به منفی ۱۰ درجه رسیده است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم پایداری گازرسانی در کشور را بویژه در استان‌های شمال شرقی و غربی حفظ کنیم، البته در بعضی از نواحی کشور با افت فشار روبه‌رو بوده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه حتی یک درجه کاهش دما در منازل و ادارات کشور می‌تواند در کاهش مصرف گاز در کشور مؤثر باشد، اظهار کرد: طی روزهای اخیر با توجه به حساسیت موجود دفتر ریاست جمهوری، دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری و وزارت کشور، استانداران و دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ صورت شبانه‌روزی از کمیت و کیفیت استمرار گازرسانی در کشور گزارش دریافت کرده‌اند.
وزیر نفت با بیان اینکه امروز عمده سیستم‌های گرمایشی در منازل مسکونی با استفاده از گاز کار می‌کنند، تصریح کرد: از مردم ‌تقاضا داریم با رعایت دمای بهینه (۱۸ تا ۲۱ درجه) به ما در پایداری گازرسانی کمک کنند، از سوی دیگر از شامگاه پنجشنبه در بخش سوآپ گاز ترکمنستان شاهد افت شدید گاز بوده‌ایم.
اوجی با اشاره به قطع گاز بعضی  استان‌های ترکمنستان در بخش خانگی تأکید کرد: از روز پنجشنبه واردات گاز از ترکمنستان به ‌صورت کامل قطع شده است اما با تغییراتی که همکارانم در خطوط انتقال گاز اعمال کرده‌اند و استفاده از حداکثر ظرفیت تولید در جنوب کشور تا این لحظه توانسته‌اند استمرار در گازرسانی کشور را حفظ کنند.
وی با اشاره به نگرانی خود از افت فشار گاز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان، یادآور شد: در صورت همکاری مردم شریف کشور و نیز با توجه به اقدام‌ها و تدابیر اندیشیده شده، ان‌شاءالله می‌توانیم این روزهای سرد را سپری کنیم.
* قطع گاز ادارات پرمصرف
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: تاکنون بیش از ۱۳۱هزار مورد پایش دمای اداره‌ها انجام شده که از این تعداد ۱۳هزار مورد اخطار دریافت کرده‌‎اند و جریان گاز حدود ۲هزار اداره نیز قطع شده است.
مجید چگنی اظهار داشت: با ورود سامانه هوای سرد به کشور شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم به‌ طوری که در استان‌های شمال غربی و شرقی دمای هوا تا منفی 28 درجه سانتیگراد رسیده، این از حیث فراگیری و ماندگاری سرما در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه به تبع کاهش دما، افزایش شدید مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری را شاهد هستیم، تصریح کرد: روز گذشته 700 میلیون مترمکعب در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال در این بازه زمانی بیش از 150 میلیون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد که معادل تولید 6 فاز پارس جنوبی است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه خوشبختانه شاهد هیچ‌گونه افت فشار و قطعی گاز در کشور نبودیم و همکاران ما در جای جای کشور در آماده‌باش کامل هستند، افزود: با توجه به ماندگاری برودت هوا شرایط سخت‌تر شده و مصرف گاز افزایش می‌یابد، از این رو پیش‌بینی‌ها و تمهیدهای لازم در این باره انجام شده است.
به گفته چگنی، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت گاز فرآیند گازرسانی در حال انجام است و مردم عزیز هم هیچ دغدغه‌ای برای گرم کردن منازل خود نداشته باشند.
وی با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های صادره از سوی شرکت ملی گاز ایران درباره رعایت الگوی مصرف، اظهار کرد: از هموطنان و مشترکان عزیز خواهشمندیم که در استفاده از این نعمت الهی مصرف بهینه را به جد رعایت کنند و شرکت ملی گاز ایران را در رساندن گاز پایدار به اقصی نقاط کشور بویژه روستاهایی که در محاصره برف هستند یاری رسانند.
معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان با اشاره به پایش دمای اداره‌ها، گفت: از ابتدای این طرح تاکنون بیش از 131 هزار مورد پایش دمای اداره‌ها انجام شده که از این تعداد 13 هزار مورد اخطار دریافت کرده‎اند و جریان گاز حدود 2 هزار اداره نیز قطع شده است.

Page Generated in 0/0046 sec