printlogo


کد خبر: 258868تاریخ: 1401/10/24 00:00
اخبار

درآمد ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از خصوصی‌سازی در سال آینده
دولت در لایحه بودجه سال آینده ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای واگذاری شرکت‌های دولتی و سهام آنها پیش‌بینی کرده است. دولت برای سال آینده به غیر از پیش‌بینی منابع ۶۰۳ هزار میلیارد تومانی از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، ۹۷۸ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف درآمد برای خود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برآورد کرده است که از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به واگذاری شرکت‌های دولتی اختصاص دارد. در جدول شماره ۵ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده که به درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اختصاص دارد، دولت به تفکیک، منابع ۱۰۶ هزار تومانی خود از محل واگذاری شرکت‌های دولتی را مورد بررسی قرار داده است. در بند پنجم این جدول ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی  شده است. همچنین دولت برای واگذاری سهام، سهم‌الشرکه اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی و نیروگاه‌های متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته و تابعه ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع برآورد کرده که سهم فروش سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی را در این جدول ۲۰۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده است. 
***
چگونه از بورس سکه بخریم؟
امروز برای نخستین بار ربع سکه در بورس کالا عرضه می‌شود؛ بر این اساس، سقف خرید برای هر متقاضی محدود بوده و زمان تحویل فیزیکی آن نیز 5 روز بعد از معاملات است. قرار است از امروز به مدت 3 روز کاری ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا عرضه شود. اطلاعات مربوط به سفارش‌ها و قیمت‌های معاملاتی در بخش «بورس کالا» در قسمت «گواهی سپرده کالایی ناپیوسته» قابل مشاهده است.
قیمت سکه، ساعت معامله و شرایط خرید برای هر متقاضی چگونه است؟
بر این اساس همه اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی مجاز به انجام معاملات بوده و متقاضیان خرید ربع سکه باید توجه داشته باشند که نماد مذکور دارای معاملات ثانویه نیست. دوره پیش‌گشایش از ساعت ۹ شروع شده و ساعت ۱۳ خاتمه می‌یابد و راس ساعت ۱۳ حراج تک‌قیمتی برگزار می‌شود. دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد. این روند از شنبه ۲۴ دی تا چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه ادامه دارد. هر متقاضی نیز می‌تواند حداقل یک و حداکثر ۵ ربع سکه خریداری کند.
سکه چه زمانی به خریدار تحویل می‌شود؟
تحویل ربع سکه به مشتری از سوی خزانه، حداقل ۵روز کاری پس از معامله امکان‌پذیر است و زودتر از مهلت تعیین‌شده امکان تحویل ربع سکه به دارنده گواهی سپرده کالایی وجود ندارد. البته امکان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ وجود دارد. هزینه انبارداری، مبلغ ۱۰۰۰ ریال روزانه به ازای هر قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است. این هزینه بر عهده خریدار خواهد بود که در هنگام تحویل کالا از خزانه باید با انباردار تسویه شود. علاوه بر آن، مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان یک درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود. جهت تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، لازم است مالک یا نماینده قانونی وی، از یکم بهمن‌ماه سال جاری و پس از هماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان نوبت مشخص شده، همراه با مدارک احراز هویت به محلی که هنگام اخذ نوبت توسط بانک اعلام خواهد شد، مراجعه کند. ربع سکه‌های تحویل داده شده به مشتریان بدون وکیوم است. 
***
سخنگوی وزارت صمت:
خودروی جدید فعلا در بورس عرضه نمی‌شود
سخنگوی وزارت صمت گفت: تا مشخص شدن سازوکار قیمت‌گذاری، خودروی جدید در بورس عرضه نخواهد شد. امید قالیباف اصل از عرضه ‌نشدن خودروی جدید در بورس کالا تا مشخص شدن ساز و کار قیمت‌گذاری خبر داده است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: عرضه خودروهایی که تا پیش از این در بورس انجام می‌شد تا زمان دستیابی به چارچوب مشترک قیمت‌گذاری با شورای رقابت می‌تواند ادامه داشته باشد اما این وزارتخانه تا پیش از نهایی شدن موضوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس بدهد و به همین دلیل عرضه دنا لغو شد. وی بیان داشت: وزارت صمت تعامل خوبی با شورای رقابت دارد و به نظر می‌رسد ساز و‌کار جدید قیمت‌گذاری خودرو بزودی اعلام شود. مشاور وزیر صمت از ذی‌نفعان فروش خودرو در بورس خواست از شتاب‌زدگی رسانه‌ای پرهیز کنند.

Page Generated in 0/0058 sec