printlogo


کد خبر: 258892تاریخ: 1401/10/25 00:00
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی درباره قریب‌الوقوع بودن جنگ داخلی هشدار داد
فراخوان شورش اسرائیلی‌ها علیه نتانیاهو
سیاستمداران صهیونیست از ایهود باراک گرفته تا اسحاق هرتزوگ، رئیس فعلی رژیم خطر سقوط را احساس کرده‌اند

با اعلان فراخوان عمومی نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برای سرنگونی آنچه «کابینه شرور و شیطانی نتانیاهو» توصیف کرده است، بسیاری از رسانه‌های عبری و عربی از آغاز پایان دولت مستعجل مجدد نتانیاهو خبر دادند. ایهود باراک، نخست‌وزیر این رژیم در فاصله ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ میلادی و معاون پیشین نتانیاهو در سمت نخست‌وزیری، طی یادداشتی مهم که دیروز در روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شد، به پیشواز سقوط دولت جدید اسرائیل رفت. باراک که سابقه سکانداری وزارت جنگ، وزارت خارجه و رهبری حزب کارگر فلسطین اشغالی را نیز در کارنامه خود دارد، عملا فرمان شورش عمومی علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو را صادر کرد. 
او با پیش‌بینی اینکه اختلاف بدنه سیاسی رژیم با دولت نتانیاهو به مرحله جنگ داخلی خواهد رسید، نوشت: «این یک هشدار واقعی است، زیرا خطر نزدیک و قریب‌الوقوع است و به فروپاشی نظام سیاسی مبتنی بر اشغال منجر خواهد شد».
عمیق شدن بحران اختلاف سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به دنبال ورود چهره‌های صهیونیست بشدت افراط‌گرا و حتی منفور میان اسرائیلی‌ها بویژه ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ به کابینه ائتلافی سیاستمدار فاسد و به آخر خط رسیده‌ای مثل نتانیاهو رخ داد. ایهود باراک که پیش‌تر  ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی فعلی را با عنوان داعشی خطاب و تهدید کرده بود، در ادامه یادداشت اخیر خود در روزنامه یدیعوت آحارانوت به طور عریان نوشت: «با توجه به جرقه‌های اراده جمعی که این روزها شاهد آن هستیم، این تقابل در مبارزه از طریق تظاهرات خیابانی، میادین، جاده‌ها، محل‌ کار و دانشگاه‌ها به نتیجه خواهد رسید... بن‌گویر با قول مقابله پلیس با تظاهرات و نتانیاهو با حمایت از او، محکوم خواهند شد و از این تصمیم‌شان پشیمان خواهند شد... این ممکن است به ناآرامی‌های داخلی تا رسیدن به طلوع بهاری منجر شود که در آن یک میلیون اسرائیلی به خیابان‌ها بیایند و این دولت شرور و شیطانی سقوط کند».
شگفت آنکه این سیاستمدار برجسته اسرائیلی درباره تقابل با کابینه رژیم صهیونیستی مجبور می‌شود از سابقه قیام اعراب فلسطینی علیه این رژیم اشغالگر نیز وام بگیرد: «آنچه امروز اسرائیلی‌ها علیه دولت انجام می‌دهند، چیزی است که بارها و بارها طی صدها سال گذشته، قبایل و گروه‌های مختلف با هویت‌های متفاوت انجام داد‌ه‌اند. مردمی که در توفان برخاسته‌اند... کاری که دولت انجام می‌دهد اصلاحات لازم و مطلوب در سیستم قضایی نیست، بلکه یک روند برق‌آسا برای خُرد کردن آن است و تسلیم شدن حزب من در مقابل پلیس است که دریچه گسترده‌ای را به روی فساد، نژادپرستی، نفرت و تضاد منافع باز می‌کند». 
خبرگزاری فلسطینی شهاب در تحلیلی بر این یادداشت آورده است که کابینه نتانیاهو مشتاق شعله‌ور کردن درگیری سیاسی منطقه‌ای با فلسطینی‌ها و تبدیل کردن آن به جنگ مذهبی با اسلام است. همچنین این یک رژیم پلیسی است که قصد دارد به اسم مذهب و نژاد دست به پاکسازی سازمان‌یافته بزند. کار به جایی کشیده که حتی جامعه صهیونیستی نیز از تحقق خواست و اراده خود توسط دولتی که گویی با کودتا بر سر کار آمده و ائتلافی از فاسدان است ناامید شده تا جایی که باراک می‌نویسد: «از نخست‌وزیر تا وزرایش همگی تا گردن در اعماق دروغ بزرگی رفته‌اند که رژیم‌های تاریک در گذشته در آن فرو رفته‌ بودند». در عین حال تارنمای عربی۲۱ در گزارشی از درگیری‌های سیاسی مقامات رژیم صهیونیستی و همچنین تظاهرات خیابانی علیه نتانیاهو نوشت که سرزمین‌های اشغالی، وارد جنگی داخلی شده که تاکنون در این ابعاد و گستردگی دیده نشده بود. در تظاهرات مزبور مخالفان لقب سزار، دیکتاتور مقتول روم را بر نتانیاهو گذاشتند و برای نخستین بار شهرک‌نشینان و صهیونیست‌های مخالف دولت تل‌آویو از عباراتی نظیر «جنگ داخلی»، «زلزله مردمی» و «به آتش کشیدن اسرائیل» استفاده کردند. شخصیت‌های مهم هرم سیاسی رژیم چه راست و چه اپوزیسیون، بیانیه‌هایی حاکی از نگرانی از انفجار افکار عمومی صادر کرده‌اند، حتی کسانی در سطح اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم که زنگ خطر را به صدا در‌آورده است. در سطوح پایین‌تر بسیاری از سیاسیون به نتانیاهو و بن گویر اعلان جنگ داده‌اند. حیام وایس، نویسنده روزنامه چپ میانه هاآرتص نیز در مقاله‌ای خواستار سرنگونی کابینه راست‌گرا و انحرافی نتانیاهو شده که به زعم او فاسد‌ترین دولت در میان 37 کابینه تشکیل شده از زمان تأسیس این رژیم جعلی است. 
این نویسنده یهودی نوشت: «احساساتی که بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید توسط نتانیاهو به وجود آمد، احساسات کاملاً متفاوتی است. احساس خشم، شرم و انزجار نسبت به دولتی که بی‌سابقه، غیرقابل تحمل و بیگانه با تمام دولت‌های خود بود و دلایل بسیاری برای بروز این احساسات در ما به وجود آورد».
* هشدار ساف درباره تخریب املاک فلسطینی در کرانه باختری
کمیته مقاومت در برابر دیوار حائل و شهرک‌سازی در سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در گزارشی اعلام کرد کابینه جدید تل‌آویو قصد تشدید محاصره و تخریب ساختمان‌های فلسطینی را دارد. به گزارش این کمیته، سال 2022 میلادی شاهد ثبت رقم بی‌سابقه‌ای در تعداد اخطاریه‌های تخریب ساختمان‌ها در کرانه باختری بویژه در قدس اشغالی بوده‌ایم، به گونه‌ای که سال گذشته ۱۲۲۰ مورد اخطاریه ثبت شده، حال آنکه سال ۲۰۲۱ تعداد اخطاریه‌ها ۸۷۵ و سال ۲۰۲۰ نیز تعداد اخطاریه‌های ثبت شده ۷۳۶ مورد بوده است. به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، مقامات اسرائیلی از سال ۲۰۱۵ تا امروز ۵۸۲۰ اخطاریه تخریب ساختمان‌ها و تأسیسات فلسطینی را تحویل داده‌اند که هدف از آن محدود کردن ساخت‌وسازها و توسعه و رشد طبیعی در اراضی فلسطینی است. اخطاریه‌های تخریب یکی از ابزارهای این رژیم برای محاصره فلسطینیان و ممانعت آنها از توسعه عمرانی بویژه در مناطق تحت حاکمیت کامل این رژیم است که ۶۱‍ درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد. 
***
12 شهید کرانه باختری در 14 روز اول 2023
به دنبال اعلام خبر شهادت ۳ جوان فلسطینی دیروز عزای عمومی و اعتصاب فراگیر در شهر جنین برقرار شد. در درگیری مسلحانه بین مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در جنوب جنین، ۲ جوان اهل این منطقه به شهادت رسیدند. «یزن سامر الجعبری» نوجوان ۱۹ ساله فلسطینی هم که چند روز پیش زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. در درگیری‌های پنجشنبه گذشته جنین نیز 5 فلسطینی از جمله یک نوجوان 18 ساله با گلوله مستقیم اشغالگران به شهادت رسیده بودند. بدین ترتیب طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین، تعداد شهدا در 14 روزی که از آغاز سال 2023 می‌گذرد به 12 تن رسیده است، از جمله 3 کودک که در کرانه باختری توسط صهیونیست به شهادت رسیدند. 

Page Generated in 0/0052 sec