printlogo


کد خبر: 258893تاریخ: 1401/10/25 00:00
دمشق دومین ایستگاه سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه
امیرعبداللهیان با بشار اسد دیدار کرد

وزیر امور خارجه در ادامه سفر منطقه‌ای خود دیروز شنبه وارد دمشق شد و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
حسین امیرعبداللهیان در چارچوب رایزنی‌های مستمر تهران و دمشق، در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی از مبدأ بیروت وارد پایتخت سوریه شد و مورد استقبال همتای سوری خود قرار گرفت. 
در این دیدار فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه، بشار الجعفری معاون وزیر امور خارجه سوریه، سبحانی سفیر ایران در دمشق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، علی‌اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه حضور داشتند. این پنجمین سفر امیرعبداللهیان به سوریه است. 
امیرعبداللهیان پیش از سفر سوریه، در بیروت با بوحبیب همتای لبنانی خود، نبیه بری رئیس مجلس و نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت لبنان دیدار و درباره مسائل مورد علاقه گفت‌وگو کرد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی به همین منظور روز گذشته درباره ملاقات‌هایش در بیروت در اینستاگرام خود نوشت: روز گذشته (جمعه) در چارچوب دعوت رسمی وزیر محترم امور خارجه جمهوری لبنان، با هدف رایزنی‌ درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله رایزنی درباره آخرین تحولات فلسطین به بیروت سفر کردم. در این سفر کوتاه، با آقای نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان و آقای عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان و آقای نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیدار کردم. همچنین با آقای سیدحسن نصرالله و آقای زیاد نخاله نیز دیدار داشتم. 
 امیرعبداللهیان افزود: در تمام ملاقات‌ها تأکید کردم جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حمایت‌های خود از مردم، دولت، ارتش و مقاومت در لبنان ادامه می‌دهد و همچنین ما همه جریان‌های سیاسی لبنان را دعوت می‌کنیم که از مسیر گفت‌وگو و‌ توافق هر چه سریع‌تر نسبت به انتخاب رئیس‌جمهور و‌ تکمیل فرآیند سیاسی اقدام کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: تجارب گذشته در لبنان نشان می‌دهد که به‌رغم فراز و نشیب‌ها، جریان‌های سیاسی با حکمت و درایتی که دارند، به توافق ملی به نفع ملت لبنان می‌رسند و تردیدی نداریم که جریان‌های سیاسی مختلف در لبنان با شایستگی و بدون هرگونه مداخله خارجی، قادر به تعیین رئیس‌جمهوری خود خواهند بود. 
وی همچنین نوشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و امنیت لبنان حمایت کرده است و استقرار و ثبات لبنان را به نفع کل منطقه می‌داند ولی در امور داخلی لبنان مداخله نمی‌کند اما در صورت نیاز به کمک و نقش جمهوری اسلامی ایران، از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. وزیر امور خارجه درباره دیدارش با رئیس مجلس لبنان هم خاطرنشان کرد: در دیدار با آقای نبیه بری (رئیس مجلس)، ایشان نگرانی خود را درباره افزایش تهدیدات علیه فلسطینی‌ها با توجه به حاکمیت جریان افراطی در سرزمین‌های اشغالی ابراز کردند. ضمن تأکید بر لزوم حمایت جامعه جهانی از فلسطین، گفتم پرواضح است مقاومت لبنان و فلسطین در بهترین شرایط و رژیم صهیونیستی در بدترین موقعیت است. فریادها و نعره‌های نتانیاهو، از ترس، نگرانی و بحران‌های چندلایه در درون سرزمین‌های اشغالی است‌. 
همچنین در دیدار حسین امیرعبداللهیان با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان که جمعه ۲۳ دی‌ماه انجام شد، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان آخرین تحولات مرتبط با روند سیاسی لبنان و موضوع انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور قرار گرفت. 
امیرعبداللهیان در ادامه بر اهمیت تلاش همه طرف‌های لبنانی به منظور تکمیل روند سیاسی در این کشور تأکید کرد و تسریع در روند انتخاب رئیس‌جمهور مبتنی بر توافق سیاسی همه طرف‌های لبنانی به دور از هرگونه مداخله و فشار خارجی را به نفع مردم لبنان و نیز منطقه برشمرد. 
ابعاد مختلف موضوع فلسطین، وضعیت گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطین از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر در این دیدار بود. در تبادل نظر به عمل آمده، از استحکام و قوت حداکثری مقاومت در فلسطین و نیز انسجام و هماهنگی محور مقاومت در منطقه در مقابله با هرگونه شرارت احتمالی و تهدیدات ناشی از تحولات جدید سیاسی و امنیتی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اطمینان حاصل شد. 
تحولات سوریه و آخرین وضعیت روند مبارزه با تروریسم در برخی مناطق آلوده در این کشور، از دیگر موضوعات مورد بحث طرفین بود. ابعاد مختلف روند سیاسی این کشور و مسائل منطقه‌ای مرتبط با موضوع سوریه نیز مورد مشورت قرار گفت. روند گفت‌وگوی ایران و عربستان و نیز تحولات یمن از دیگر موضوعات مهم مورد مشورت در این دیدار بود. 

Page Generated in 0/0057 sec