printlogo


کد خبر: 258895تاریخ: 1401/10/25 00:00
دور دنیا

قطع مستمری جنگ‌زدگان اوکراینی در اسرائیل
رژیم صهیونیستی پرداخت مستمری ماهانه به هزاران مهاجر جنگ‌زده اوکراینی را که از زمان آغاز جنگ در این کشور به سرزمین‌های اشغالی پناه برده‌اند، متوقف می‌کند.
رژیم اشغالگر حدود 15 هزار پناهجوی غیریهودی را از اسفند سال گذشته که جنگ در اوکراین آغاز شد، پذیرفته است. پناهجویان اوکراینی و بعضا روس غیریهودی بیش از پناهجویان یهودی هموطن خود در معرض قطع مستمری‌شان توسط اسرائیلی‌ها قرار دارند. همچنین حدود 100 نفر از آنها در ماه دسامبر از مسکن‌های دولتی اخراج شدند. کابینه رژیم صهیونیستی اشاره کرد این برنامه به مدت ۳ ماه محدود شده است. 
به گزارش روزنامه عبری‌زبان هاآرتص، کابینه نتانیاهو هنوز ماهانه ویژه مهاجران اوکراینی مربوط به ماه گذشته میلادی (دسامبر) را به دلیل کمبود بودجه پرداخت نکرده است. دفتر «اوفر صوفر» وزیر عالیاه و ادغام (مربوط به جذب مهاجران یهودی) با اشاره به «عدم تخصیص بودجه تایید شده دولتی» به عنوان دلیل پرداخت نشدن بخشی از ماهانه‌های دسامبر، گفت با وزارت دارایی همکاری می‌کنند تا اعتبار مربوط را آزاد کنند.
بر اساس این گزارش، وزارت عالیاه و ادغام تصمیم گرفته است به خاطر فقدان منابع، برنامه «کمک هزینه تعدیلی ویژه» را که فوریه 2022  با دستور موقت کابینه وقت تل‌آویو اجرایی شده بود، تمدید نکند. 
طبق مفاد برنامه جدید وزارت عالیاه اسرائیل، یک مهاجر مجرد حق دریافت ۲۳۰۰ شکل (۶۷۲ دلار) در ماه را دارد، در حالی که یک خانواده با ۲ فرزند واجد شرایط دریافت 2900 شکل (847 دلار) و یک خانواده با ۳ فرزند واجد شرایط دریافت 3400 (994 دلار) است. هاآرتص مدعی شده تاکنون تقریباً 24000 آواره اوکراینی در فلسطین اشغالی حداقل یک ماه مستمری دریافت کرده‌اند.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای با استفاده از واژه عالیاه (اصطلاح عبری برای مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی) اعلام کرد: «این کمک هزینه به مهاجرانی که تا ماه آگوست یک سال از ورودشان می‌گذرد، پرداخت می‌شود». با این حال، این وزارتخانه در پایان سال گذشته 20 میلیون شکل (5.9‌میلیون دلار) کمبود بودجه داشت.
هاآرتص احتمال می‌دهد دلیل عدم پرداخت مستمری مهاجران اوکراینی ممکن است فقط مشکل مالی رژیم صهیونیستی نباشد و زمینه‌های سیاسی هم داشته باشد.
روابط این رژیم با رژیم دست‌نشانده ناتو در کی‌یف در ماه‌های اخیر بد و بدتر شده است. صهیونیست‌ها به رغم حمایت لفظی خود از اوکراینی‌ها از آغاز جنگ با روسیه تنها به ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور جنگ‌زده اکتفا کرده و با وجود اصرار فراوان مقامات کی‌یف، از ارائه کمک تسلیحاتی خودداری کرده‌اند. مقامات اوکراینی حتی تلاش کردند تل‌آویو را از کانال واشنگتن زیر فشار بگذارند تا تن به ارسال تسلیحات بدهد. با این حال پس از رای مثبت دولت اوکراین در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره ارجاع پرونده اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی به دیوان کیفری لاهه، شکاف کی‌یف- تل‌آویو رو به فزونی گذاشت.
اوایل ژانویه (ماه جاری) بود که کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر دوباره به قدرت بازگشته) اعلام کرد دولتش به جای همسویی با درخواست‌های بین‌المللی، سیاست‌هایی را در راستای منافع ملی خود دنبال خواهد کرد.
***
ایران قتل فجیع معلم سیاه‌پوست در آمریکا را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه قتل فجیع معلم سیاه‌پوست در آمریکا را محکوم و بر لزوم پاسخگویی دولت آمریکا در قبال این جنایت ضدانسانی تأکید کرد. به گزارش فارس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در واکنش به قتل فجیع معلم سیاه‌پوست در آمریکا، اظهار داشت: «مشاهده تصاویر اقدام خشن و بیرحمانه پلیس آمریکا در قتل «اندرسون» معلم سیاه‌پوست و تکرار قتل فجیع «جورج فلوید» که نشان از استمرار رفتار تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان این کشور دارد، بار دیگر جهانیان را در بهت و شوک فرو برد». 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «جای تأسف است که‌ رژیم آمریکا که برای نیل به مقاصد سیاسی، با ریاکاری توأم با مداخله‌جویی، در مسائل داخلی دیگر کشورها ورود کرده و اشک تمساح می‌ریزد، نسبت به خشونت مفرط و اقدامات تبعیض‌آلود و نفرت‌انگیز پلیس کشورش در قبال رنگین‌پوستان و جنایت‌ علیه آنان سکوت اختیار می‌کند». کنعانی در پایان ضمن محکوم کردن قتل این معلم جوان سیاه‌پوست، بر لزوم پاسخگویی دولت آمریکا در قبال این جنایت ضدانسانی و بی‌مسؤولیتی در برابر تکرار موارد نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در این کشور بویژه نسبت به‌ حقوق اقلیت‌ها و رنگین‌پوستان تأکید کرد.
***
عراق: برای مقابله با تروریسم نیازی به نیروهای ائتلاف نداریم
نخست‌وزیر عراق گفت کشورش نیازی به نیروهای ائتلاف بین‌المللی ندارد و سرویس‌های امنیتی عراق می‌توانند بخوبی با تروریسم مقابله کنند. محمدالشیاع السودانی در حاشیه دیدار با صدراعظم آلمان از تلاش عراق برای برقراری رابطه استراتژیک با آلمان خبر داد و افزود: «نشست امروز یک رابطه راهبردی با آلمان ایجاد می‌کند، دولت تخصیص مالی لازم برای اجرای یادداشت‌های تفاهم بین ۲ کشور را انجام داده، عراق بر مبنای ایجاد یک روابط خارجی متوازن حرکت می‌کند».

Page Generated in 0/0058 sec