printlogo


کد خبر: 258898تاریخ: 1401/10/25 00:00
وضعیت نامشخص تیم فوتبال المپیک و بلاتکلیفی تیمی که آینده فوتبال ایران است
باید به امید برسیم

با وجود گذشت حدود یک ماه از اعلام سرپرستی حبیب کاشانی در تیم امید از سوی کمیته ملی المپیک، این تیم همچنان بلاتکلیف است و فدراسیون نیز در این باره سکوت کرده است. تیم ملی فوتبال امید باید شهریور 1402 در مسابقات انتخابی جام ملت‌های امیدهای آسیا 2024 شرکت کند. ۳ تیم اول این رقابت‌ها راهی جام ملت‌های امیدهای آسیا می‌شوند که قرار است دی سال آینده برگزار شود و همچنین حکم انتخابی المپیک 2024 را خواهد داشت. در واقع اگر تیم امید در مسابقات شهریور موفق نشود، المپیک 2024 را از دست خواهد داد و این در شرایطی است که هنوز شرایط امیدها نامشخص است. کمیته ملی المپیک 29 آذر اعلام کرد حبیب کاشانی به عنوان سرپرست تیم امید انتخاب شده است. مناف هاشمی، دبیرکل این کمیته در همان روز در این باره گفته بود: «توافقات اولیه با فدراسیون فوتبال انجام شد و بعد از اینکه کاشانی، حکم خود را به عنوان سرپرست دریافت کرد، کادرفنی را نیز انتخاب خواهیم کرد. نظرات نهایی در این باره را فدراسیون خواهد داد... فدراسیون باید در این باره، پیشنهاد و نظر نهایی را با مشورت با حبیب کاشانی بدهد. منابعی را برای پرداخت دستمزد کادر فنی تیم امید پیش‌بینی کرده‌ایم و فدراسیون هم باید منابعی را با توجه به اسپانسرها و فعالیت سرپرست، پیش‌بینی کند».
پس از این ماجرا احساس می‌شد تیم امید حداقل تکلیف خودش را شناخته و این بار قرار است زودتر برنامه‌های آماده‌سازی خود را آغاز کند؛ اتفاقی که معمولاً رخ نمی‌دهد و ظاهراً قرار نیست این بار هم شاهد آن باشیم. تیم امید در این سال‌ها همواره دیر کارش را شروع کرده و با بی‌توجهی ضربات زیادی خورده کما اینکه 48 سال است این تیم رنگ المپیک را ندیده است.
از زمانی که کمیته ملی المپیک سرپرستی حبیب کاشانی را اعلام کرد، حدود یک ماه می‌گذرد اما اتفاق تازه‌ای رخ نداده است. فدراسیون فوتبال حکمی برای کاشانی نزده و در جلسه هیات رئیسه نیز صحبتی درباره تیم امید به میان نیامد و همه چیز به آینده موکول شد.
دبیرکل ملی المپیک چند روز پیش بار دیگر درباره تیم امید مورد پرسش قرار گرفت که گفت: «خودمان هم اصرار داشتیم موضوع زودتر مشخص شود. اینکه من اعلام کردم کاشانی به عنوان سرپرست تیم فوتبال امید انتخاب شده، بر اساس توافقی بود که بین رئیس کمیته ملی المپیک، معاون قهرمانی وزارت ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال و خود من انجام شد. قرار بود  بعد از جام‌جهانی حکم او ابلاغ شود. آخرین پیگیری‌ها که کردیم کسی مخالف این موضوع نیست. امیدوارم هر چه سریع‌تر تاج حکم را ابلاغ کند، چون کار امید خیلی عقب است و باید کادرفنی مشخص شود و  کار سریع‌تر جلو برود».
با این وجود هنوز اتفاقی نیفتاده و فدراسیون فوتبال در این باره موضع سکوت را در پیش گرفته است. مشخص نیست آیا فدراسیون موافق حضور کاشانی در تیم امید است یا خیر و اینکه مدیر پیشین تیم امید برای بازگشت دوباره به این تیم شرایطی دارد یا نه. هر چه هست اینکه روزها در حال سپری شدن است و در حالی که تیم امید باید خودش را برای رویدادهای پیش ‌رو آماده کند، خبری از روشن شدن تکلیف این تیم نیست. ظاهراً سرنوشت تیم امید با بلاتکلیفی و ناکامی گره خورده است!
* افشاریان: حبیب کاشانی؟ این اسامی را از کجا می‌آورید؟!
با این وجود عضو هیات‌رئیسه فدراسیون می‌گوید تا زمان مسابقات تیم امید زمان زیادی باقی مانده و نگران نیستیم. خداداد افشاریان درباره انتخاب کادرفنی تیم فوتبال امید و حضور حبیب کاشانی به عنوان سرپرست این تیم گفت: تا مسابقات تیم امید زمان زیادی داریم و در جلسات بعدی هیات‌رئیسه تکلیفش مشخص می‌شود. این اسامی را از کجا می‌آورید؟ هیچ‌کدام از اعضای هیات‌رئیسه این موضوعی که می‌گویید را نمی‌دانیم. حتی آقای تاج روی این موضوع اشراف ندارد. رئیس فدراسیون فوتبال اینقدر باهوش هست که درباره سرمربی تیم ملی و تیم امید در جلسه‌ای پخته تصمیم‌گیری کند. همچنین وی درباره حضور علیرضا فغانی در لیست داوری استرالیا گفت: خیلی خوشحالم که فغانی به لیست استرالیا رفته و این باور قلبی من است. کسی نیستم که نسبت به موضوعی کینه داشته باشم و افتخار می‌کنم که فغانی به عنوان یک ایرانی در لیست استرالیا قرار دارد. فغانی در استرالیا زندگی می‌کند و نظرمان بر این بود که او مهاجرت کرده، البته جام‌جهانی هم با اسم ایران حضور داشت. برای سال 2023 تصمیم گرفتیم پست را به داوران خودمان بدهیم و روی این تصمیم مصمم بودیم. ان‌شاءالله فغانی هر جا هست، برای داوری دنیا بدرخشد. عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که فغانی شانس قضاوت فینال جام ملت‌ها را دارد و ‌افتخارش برای استرالیا محسوب می‌شود، بهتر نبود در لیست ایران باقی می‌ماند؟ گفت: بهتر نبود؛ فغانی هیچ جامی از دستش در نرفته و جام ملت‌ها چندین بار شرکت کرده است و در جام‌جهانی چندین بار شرکت کرده و همه مسابقات را قضاوت کرده است. الان فغانی در استرالیا زندگی می‌کند و داور ما نیست و طبق اساسنامه فیفا و AFC داوری اگر می‌خواهد در لیست باشد باید در سال 10 قضاوت مسابقات آن کشور را داشته باشد. 
***
تاج: برای تیم ملی هنوز فرصت داریم!
رئیس فدراسیون فوتبال از تعیین تکلیف وضعیت نیمکت تیم ملی فوتبال امید کشورمان تا پایان هفته جاری خبر داد. مهدی تاج پس از کلاس دانش‌افزایی داوران لیگ برتر فوتبال، در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره زمان انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران اظهار داشت: این هفته تصمیمی در این باره گرفته می‌شود. رئیس فدراسیون فوتبال درباره انتخاب سرمربی تیم ملی کشورمان گفت: هنوز فرصت هست و روی این مساله کار می‌کنیم. پس از این موضوع، تاج حاضر نشد به سایر سوالات خبرنگاران پاسخ دهد و محل را ترک کرد.

Page Generated in 0/0063 sec