printlogo


کد خبر: 258939تاریخ: 1401/10/26 00:00
هویت تاریخی - هویت تاریخی - فرهنگی حجاب در ایران فرهنگی حجاب در ایران

سهیلا صفایی*: نمی‌دانم تا امروز به این موضوع فکر کرده‌اید که حجاب یا پوشش برای چه قرار داده شده است؟ چرا اسلام حجاب و پوشش را مطرح کرده است؟ چرا در ایران که اسلام دین غالب و یک جامعه اسلامی است، حجاب و پوشش به عنوان اصل برای اکثریت مردم مطرح است؟
در اینجا برای اینکه بهتر موضوع حجاب و پوشش را مطرح کنیم، یک مثال قابل فهم و ساده می‌زنیم. فردی آبنباتی را می‌خواهد بخرد. سراغ آبنباتی می‌رود که‌ دارای پوشش است نه آبنباتی که بدون پوشش هست و در معرض آلودگی و حشرات و...رار گرفته است. حجاب هم برای زن بدین صورت است، حجاب مانع نگاه‌های آلوده و هوس‌آلود و شیطانی می‌شود و فردی که می‌خواهد برای زندگی‌اش کسی را انتخاب کند، سراغ فردی که پوشش دارد می‌رود نه فردی که بدون پوشش و حجاب است و در معرض هزاران آلودگی. 
مسأله‌ای که در این چندماهه جامعه را درگیر کرده، کشف حجاب است؛ آن هم در جامعه‌ای که اکثریت مردم مسلمان هستند و اسلام به عنوان دین غالب محسوب می‌شود. حجاب جزو احکام دینی است و این کشف حجاب، مقابله و ایستادگی در مقابل حکم دموکراسی، احکام اسلامی و قانون جمهوری اسلامی ایران است. از این مطلب نتیجه می‌گیریم کشف حجاب به عنوان یک خطای سیاسی در جامعه مطرح است، نه خطای فرهنگی و باید این خطا را با برخورد امنیتی از بین برد. 
کشف حجاب هدف اصلی و نهایی‌اش ایستادن در مقابل اکثریت مردم است. ایستادن در مقابل قانون و دموکراسی و احکام اسلامی. پس نمی‌توان گفت حجاب در ایران اجبار است، بلکه حجاب الزام قانونی است و افرادی که هنجارشکنی می‌کنند باید در مقابل این قانون‌شکنی مجازات شوند. 
افراد هنجارشکن که کشف حجاب را علم کرده‌اند، به نوعی می‌خواهند اعتراض خود را در قالب آزادی و کشف حجاب مطرح کنند ولی نمی‌دانند خوراکی که از طریق رسانه‌های غربی و سعودی در شبکه‌های اجتماعی به آنها داده شده، برای چه اهدافی است و آنها تبدیل به ابزاری بی‌ارزش برای رسیدن به خواسته‌های آنها شده‌اند. چیزی که در این مدت مشاهده کرده‌ایم، اعتراض نبوده، بلکه اغتشاشاتی بوده که به جان و مال مردم صدمات زیاد و غیرقابل جبرانی زده کرده است. جوانان و نوجوانانی که بدون خوراک فکری درست و با هیجانات غیرقابل کنترل دست به اعتراضات نامتعارف زده و پشیمانی‌های زیادی را برای خود، خانواده و جامعه رقم زد، نمی‌دانند که عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی بیش نبوده‌اند. آنها به بهانه‌ اینکه معتقدند حجاب مانع پیشرفت، کار، تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی و شخصی زن می‌شود، پا به خیابان‌های شهر گذاشتند و چیزی جز برهنگی و آزادی غیرمتعارف را به رخ نکشیدند و با خود لحظه‌ای فکر نکردند که در جامعه اسلامی، زنان در کنار مردان به چه درجات عالی پیشرفت و افتخار رسیده‌اند و این جامعه ضد انقلاب است که برای پوشاندن چهره واقعی خود در هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر برای مخفی نگه داشتن موقعیت زنان در آن سوی مرزها به افکار جوانان و نوجوانان رخنه کرده و برای از بین بردن اسلام، اخبار غلط و نادرست به خورد آنها می‌دهد تا آنها را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف‌ خود کند و به اسم اینکه زنان مثل مردان در جامعه اسلامی نیستند و نمی‌توانند پیشرفت کنند و برای خودشان جایگاه اجتماعی و آزادی ندارند، هیجانات این دسته را برافروخته تا به اسم آزادی آنها را مجبور کند دست به آشوب‌هایی بزنند که سرانجامش جز نابودی خویش، نخواهد بود. باید دانست که در کشورهای غربی ماجرا همان است که آنها می‌خواهند به مردم ایران القا کنند، یعنی زن در آنجا فقط و فقط به عنوان ابزاری برای مصلحت مردان است و نه دارای جایگاه اجتماعی است و نه آزادی.  در هر حال چیزی که در این مدت مشاهده کردیم، صحنه‌هایی تلخ و شوم بود ولی وقتی با دقت بنگریم مشاهده می‌کنیم هنوز که هنوز است جامعه و اکثریت مردم پوشش و حجاب دارند و تیر ضدانقلابیون به سنگ خورده است و این افراد که به عنوان بی‌حجاب در جامعه مشاهده می‌شود، همان افرادی هستند که قبلا هم بدین‌صورت در جامعه حضور داشتند، با این تفاوت که از نظر کمی، در این مدت عیان‌تر شده‌اند و این نیست که اکثریت مردم بدون حجاب و برهنگی را انتخاب کرده‌اند. 
مطلب آخر اینکه این مسأله این روزها به نقطه آخر خودش رسیده و این خطای سیاسی با تدابیر امنیتی دولتمردان حل خواهد شد و باز پیروزی نصیب اکثریت مردم جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. در حرکت‌های اعتراضی و نهایتا اغتشاشات اخیر در سال 1401 یک پدیده فرهنگی، تاریخی و اعتقادی در کانون توجه شبکه‌های جاسوسی و لندن‌نشین بود؛ نقد حجاب و کاهش ارزش و بار فرهنگی و اعتقادی آن با محوریت شعار من‌درآوردی زن، زندگی، آزادی که محصول اتاق فکری سعودی‌نشین لندن‌نشین بود. 
* مدرس دانشگاه

Page Generated in 0/0057 sec