printlogo


کد خبر: 258944تاریخ: 1401/10/26 00:00
دور دنیا

بایدن در کالیفرنیا وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد
توفان در ایالت کالیفرنیا که تاکنون به کشته شدن دست‌کم ۱۶ نفر منجر شده است، باعث شد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام وضعیت فوق‌العاده در این ایالت را تصویب کند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: توفانی که از ۲۶ دسامبر (۵ دی) این ایالت طلایی آمریکا را در نوردیده است، باعث سرازیر شدن سیل، قطعی برق، رانش گل و لای، تخلیه منازل و بسته شدن جاده‌ها شده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن همچنین به نیروهای فدرال دستور داد به تکمیل تلاش‌ها در سطح ایالتی، قبیله‌ای و محلی در مناطقی که تحت تاثیر توفان‌های شدید زمستانی، سیل و رانش زمین قرار گرفته‌اند، کمک کنند. در این بیانیه آمده است تصویب این وضعیت از سوی رئیس‌جمهوری کمک‌های فدرال را در اختیار افراد آسیب‌دیده در مناطق آسیب‌دیده در شهرهای سانتاکروز، مرسد و ساکرامنتو قرار خواهد داد. ایالت کالیفرنیا با توجه به بارش‌های بی‌سابقه، با خطر طغیان رودخانه و جاری شدن سیل مواجه شده است. فرماندار کالیفرنیا هفته پیش در یک کنفرانس خبری اعلام کرد تاکنون ۳۴ هزار نفر از ساکنان این ایالت دستور تخلیه از محل سکونت خود را دریافت کرده‌اند. شدت بارندگی‌ها در ایالت کالیفرنیا نسبت به مدت مشابه بی‌سابقه بوده و به قطع برق بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی و تجاری در این ایالت از آمریکا منجر شده است. 
***
وال‌استریت‌ژورنال: طولانی شدن جنگ اوکراین به نفع روسیه است
روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشت: طولانی شدن جنگ اوکراین احتمالاً به نفع روسیه خواهد بود. به گزارش ایسنا، این روزنامه آمریکایی نوشت: امید مسکو و نگرانی کی‌یف از این است که غرب اشتیاق خود را قبل از اینکه روسیه در معرض یک شکست قطعی قرار بگیرد از دست بدهد. هیچ‌کدام از امیدهای روسیه درباره اختلافات بین حامیان اوکراین محقق نشده است. اروپا تکیه کردن به انرژی روسیه را بدون هیچ‌گونه فجایع سیاسی به صورت چشمگیری کاهش داده است اما اعلام بسیج صدها هزار سرباز در سپتامبر و تبدیل اقتصاد آن به اقتصاد جنگ باعث می‌شود شرایط به نفع روسیه باشد. واشنگتن و همپیمانانش نیز تاکنون هیچ‌گونه اصلاحات ضروری بویژه درباره تولید تسلیحات نظامی برای حفظ حمایت از اوکراین در جنگی که احتمالاً چند سال طول بکشد، انجام نداده‌اند. در همین ارتباط «برونو تیرتریس» مدیر موسسه پژوهش‌های استراتژیک در پاریس گفت: اروپا آماده جنگ کلاسیک طولانی‌مدت نیست. «ادوارد استرینگر» رئیس سابق عملیات در ستاد دفاع انگلیس نیز گفت: زمان به نفع روسیه است، پس باید غرب طی ماه‌های آینده حمایت از اوکراین را افزایش دهد و احتیاطی را که درباره تحویل سلاح در پیش گرفته کنار بگذارد. همچنین وال‌استریت‌ژورنال نوشت: عملیات نظامی روسیه منجر به نابودی صنعت دفاعی اوکراین شده است و اکنون این کشور به صورت تقریبا کامل به سلاح‌ها و مهماتی تکیه دارد که از غرب می‌گیرد. به رغم ضعیف بودن میزان اقتصاد روسیه در مقایسه با قدرت مشترک آمریکا و همپیمانانش در ناتو اما خریداران دفاعی غرب بر‌عکس روسیه تا حد زیادی به اقدامات و جدول‌های زمانی در زمان صلح پایبندند. تعداد ساکنان روسیه ۳۵ برابر ساکنان اوکراین است و همچنین روسیه قادر به گسترش افزایش تولید مهمات برای ادامه جنگ است. این روزنامه در پایان نوشت: انتقال نیروها به پوتین این اجازه را داد تا بتواند ثبات را در خط درگیری محقق کند و ضدحمله‌ای را در اطراف شهر باخموت در منطقه دونتسک در شرق اوکراین انجام دهد و این مسأله نشان می‌دهد حل و فصل بحران با مذاکره در آینده نزدیک بسیار بعید است. 
***
خیابان‌های فرانسه در انتظار تظاهرات میلیونی
جنجال اخیر اصلاحات بازنشستگی دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که با مخالفت گسترده شهروندان و طیف گسترده‌ای از سیاستمداران این کشور همراه شد، اکنون به دعوت رهبران سیاسی فرانسه برای برگزاری تظاهرات میلیونی در تاریخ ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) رسیده است. به گزارش ایرنا از تارنمای هفته‌نامه لو ژورنال دو دیمانش، «فابین روسل» دبیر ملی حزب کمونیست از یک میلیون فرانسوی خواست ۱۹ ژانویه در اعتراض به اصلاحات قانون مربوط به بازنشستگی به خیابان‌ها بیایند. دبیر ملی حزب کمونیست همچنین خواستار برگزاری همه‌پرسی در زمینه اصلاحات قانون بازنشستگی در فرانسه شد؛ موضوعی که مکرون نسبت به آن موضع بسیار انعطاف‌ناپذیری اتخاذ کرد و امکان تغییر در سیاست خود را کاملا منتفی دانست. روسل تاکید کرده است: همه اقشار از کارکنان بخش‌های عمومی، خصوصی، جوان‌ها، بازنشستگان و همه ما باید به صورت گسترده ۱۹ ژانویه به خیابان‌ها بیاییم؛ بیایید یک میلیون نفر شویم تا به خیابان برسیم. «کلمانتین اوتَن» نماینده حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با تاکید بر لزوم حضور پرقدرت در تظاهرات ۱۹ ژانویه، تحقق این امر را به منزله توازن قوا و افزایش قدرت ارزیابی کرد. «فیلیپ مارتینز» دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار فرانسه نیز اظهار امیدواری کرد میلیون‌ها فرانسوی ۱۹ ژانویه در تظاهرات شرکت کنند. دولت فرانسه در طرح جدید اصلاحات بازنشستگی، موضوع افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال را مطرح کرده است. بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه مشاوره، نظرسنجی و برنامه‌ریزی راهبردی اِلَب، از هر ۱۰ فرانسوی حدود ۶ نفر با اصلاحات بازنشستگی اعلام شده توسط دولت مکرون مخالفند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد ۴۶ درصد فرانسوی‌ها اعلام آمادگی کردند در هفته‌های آینده علیه این اصلاحات بسیج شوند که ۵۷ درصد از این افراد را چهره‌هایی با میانگین سنی ۵۰ تا ۶۴ سال تشکیل می‌دهند. 

Page Generated in 0/0068 sec