printlogo


کد خبر: 258964تاریخ: 1401/10/26 00:00
افزایش ابتلای کشوری به کرونا

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران وضعیت کرونا در کشور را با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون تشریح کرد و گفت: به نظر می‌رسد حدود یک ماه است این زیرسویه‌ها وارد کشور شده است؛ البته خوشبختانه افزایش زیادی در بستری‌ و فوتی‌ها نمی‌بینیم اما باید منتظر روند آن در هفته‌های آتی بود. طلعت مختاری‌آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ویژگی‌های زیرسویه‌های جدید اُمیکرون که اخیرا در کشور شناسایی شده‌اند، گفت: اصولا نمی‌توان از انتقال یک بیماری تنفسی جلوگیری کرد و بر این اساس زیرسویه‌های جدید اُمیکرون هم از مرزهای مختلف، وارد ایران شده است. آنچه درباره این زیرسویه‌ها نظیر BQ1، XBB و... می‌دانیم، این است که فعلا از نظر بیماری‌زایی شدیدتر نیستند اما قدرت انتقال‌شان بیشتر است. وی با بیان اینکه افزایش ابتلای کشوری را در آمارها مشاهده می‌کنیم اما فعلا پیک بزرگی را نمی‌بینیم، افزود: در حال حاضر که زیرسویه‌های جدیدی شناسایی شده و افزایش موارد ابتلا را داریم، می‌توان گفت موج هشتم کرونا نیز آغاز شده است. 
* تولید ۶۰ میلیون دوز واکسن «برکت» تاکنون
مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن برکت، از تولید و ذخیره مناسب این واکسن و آمادگی لازم برای ادامه توزیع آن در صورت نیاز وزارت بهداشت خبر داد. 
دکتر حسن جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تولید ۶۰ میلیون دوز واکسن برکت با کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) گفت: طبق تحقیقات انجام شده، واکسن کرونای برکت بویژه «برکت پلاس» که از ویروس اُمیکرون تهیه شده است روی زیرسویه‌های اُمیکرون هم کارایی دارد. 
وی ادامه داد: با توجه به پیک‌های احتمالی بعدی کرونای واکسن کرونا «برکت پلاس» می‌تواند از سوی عموم مردم، بویژه گروه‌های آسیب‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد. جلیلی تولید و ذخیره‌سازی مناسب این واکسن در این گروه دارویی را پشتوانه خوبی برای نظام سلامت کشور در مواجهه احتمالی با پیک‌های بعدی کرونا دانست و تاکید کرد: همان‌طور که در کشور چین شاهد آن هستیم، بیماری کرونا نشان داده پیش‌بینی‌ناپذیر است و هر لحظه می‌تواند هر کشوری را غافلگیر کند. 
***
شناسایی ۱۱۵ بیمار جدید کرونا در کشور   
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی شبانه‌روز گذشته ۱۱۵ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۴۹ تن آنها در مراکز درمانی بستری شدند. بر این اساس از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه ۲۵ دی، ۱۱۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۴۹ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۳ نفر از بیماران «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۷۲۷ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۷۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۷۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۲۹۴ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۵۰۹ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۵۶۸ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۳۷۱ دوز رسید. از سویی در شبانه‌روز منتهی به 25 دی، ۶ هزار و ۳۲۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۹۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 

Page Generated in 0/0056 sec