printlogo


کد خبر: 258967تاریخ: 1401/10/26 00:00
مصرف گاز 5 استان پرمصرف با وجود شرایط اضطرار تغییر نکرد؛ مصرف خانگی هنوز بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب است
گذار از سرما با صرفه‌جویی
دستور رئیس‌جمهور به وزارت نفت: پس از پایان شرایط فعلی، نسبت به ذخیره‌سازی گاز و نفت اقدام کنید

 با وجود شرایط اضطراری گاز در کشور، تقریبا تغییر خاصی در مصرف گاز کلانشهرها رخ نداده است و به نظر می‌رسد با این روند مصرف، مردم شهرهایی که در انتهای شبکه گاز هستند با مشکلات مستمری مواجه شوند. مصرف گاز خانگی در 24 ساعت گذشته 663 میلیون متر مکعب در روز بوده است و تولید به 846 میلیون متر مکعب رسیده است. رقم تولید گاز بسیار بالاست ولی 78 درصد آن در بخش خانگی مصرف می‌شود. با افزایش سرما در کشور، شاهد افت فشار و قطعی موردی گاز در برخی نقاط انتهایی شبکه گاز مانند شهر تربت‌جام هستیم. در این راستا وزیر نفت ۳ توصیه ساده به مردم کرده است تا با رعایت آن، گاز تولیدی به همه نقاط کشور بویژه استان‌های شمالی و شمال شرقی برسد؛ اول اینکه «مردم دمای خانه را بین ۱۸ تا ۱۹ درجه نگه‌ دارند و این دما بیش از حد نیاز افزایش پیدا نکند»، دوم اینکه «مردم لطف کنند بعد از خروج از خانه و هنگامی که در خانه تشریف ندارند وسایل گرمایشی را خاموش کنند» و سوم اینکه «‌‌مردم در فصل زمستان لباس نسبتا گرمی در خانه بپوشند تا مجبور به افزایش زیاد دمای خانه نباشند».
در حال حاضر مصرف زیاد گاز در کلانشهرها مانع تامین پایدار گاز استان‌های شمالی شده و کشور نیازمند یک صرفه‌جویی همگانی به عنوان یک امر ملی در تمام استان‌ها به خصوص استان‌های مرکز و کلانشهرهاست که به عنوان پل واسط بین جنوب (محل میادین گازی) و شمال عمل می‌کنند.
* وزیر نفت برای بررسی میدانی شبکه گاز شمال شرق کشور به مشهد سفر کرد
وزیر نفت برای بررسی میدانی شبکه شمال شرق کشور و راهکارهای جلوگیری از افت فشار گاز و اطمینان از تداوم پایداری کامل شبکه گاز شرق کشور به مشهد مقدس سفر کرد. جواد اوجی صبح دیروز در سفر به‌ مشهد مقدس به‌ منظور رفع نگرانی‌ها از احتمال افت فشار در ۵ استان شمالی کشور (خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، گلستان و شرق مازندران) از تأسیسات انتقال گاز بازدید کرد. امسال با توجه به ورود جبهه سرمای بی‌سابقه در ۱۰ سال گذشته و ماندگاری سرما طی روزها و هفته جاری، شاهد افزایش بی‌سابقه مصرف گاز بوده‌ایم. این موضوع همزمان با افزایش مصرف سالانه گاز در کشور، همچنین قطع کامل سوآپ گاز از کشور ترکمنستان به دلایل فنی، سبب بروز نگرانی‌هایی برای پایداری تأمین گاز بخش‌هایی از کشور شده است. بررسی مسائل و چالش‌های احتمالی شبکه شمال شرق کشور از اهداف اصلی این سفر خواهد بود و در نظر گرفتن راهکارهای لازم برای مقابله با چالش‌های احتمالی با توجه به احتمال محدودیت در گستره گازرسانی و افت فشار در این منطقه  از اهداف سفر یادشده به ‌شمار می‌آید. با وجود برودت هوا و افت دما در بیشتر استان‌های کشور که اتفاقی کم‌سابقه بوده است، با ایجاد تغییرها و رصد دقیق شبکه گازرسانی، شبکه در پایداری کامل به‌سر می‌برد.
* توزیع 17 هزار بخاری برقی و نفتی در تربت‌جام
وزیر نفت با اشاره به اینکه تنها گازرسانی در تربت‌جام دچار مشکل شده است، گفت: «توزیع نفت سفید و کپسول گاز و 17هزار بخاری برقی و نفتی به صورت رایگان بین مردم در شهر تربت‌جام در حال انجام است». جواد اوجی دیروز در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به آخرین وضعیت تامین گاز کشور عنوان کرد: «تاکنون در هیچ یک از نقاط کشور شاهد قطعی گاز نبوده‌ایم و فقط در شهر تربت‌جام قطعی گاز موردی به دلیل افت فشار شبکه رخ داد که مشکل در اسرع وقت رفع شد». وی گفت: «توزیع نفت سفید و کپسول گاز و 17 هزار بخاری برقی و نفتی به صورت رایگان در شهر تربت جام در حال انجام است». اوجی افزود: «همچنین تصمیم گرفتیم سال آینده یک خط لوله تقویت فشار از مشهد به تربت‌جام احداث کنیم تا سال آینده دیگر مشکلی از بابت تامین پایدار گاز این شهر نداشته باشیم». وزیر نفت گفت: «میانگین دما در 20 استان کشور منفی 10 درجه است و هم‌اکنون در کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان قطع گاز خانگی گزارش شده است، در حالی که در ایران شبکه گاز در شرایط پایدار قرار دارد».
* لزوم همیاری مردم برای مصرف بهینه
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ضمن تأکید بر لزوم همیاری مردم برای مدیریت صحیح توزیع سوخت گفت: «سوخت مورد نیاز در تمام مناطق کشور به مقدار کافی ذخیره‌سازی شده و در اختیار همه هموطنان قرار می‌گیرد». جلیل سالاری با اشاره به آخرین وضعیت تامین سوخت زمستانی عنوان کرد: «همزمان با ورود جبهه هوای سرد به کشور و با توجه به شرایط کاهش دمای پایدار و لزوم مدیریت مصرف گاز طبیعی، ستاد مدیریت بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به موازات شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیرو شکل گرفت و هم‌اکنون همکاران ما در ستاد و مناطق به ‌صورت ۲۴ ساعته در شیفت‌های پیوسته برای تأمین مناسب سوخت فعال هستند».
* انتقال روزانه ۷۴ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها
وی با تأکید بر اینکه هدف‌گذاری اصلی ما تأمین سوخت بخش خانگی است، تأکید کرد: «از ابتدای فصل سرد در سال جاری، تمرکز مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر تأمین سوخت نیروگاهی قرار گرفت؛ بخشی از ناترازی سوخت در حوزه نیروگاهی اتفاق افتاده است. در ماه جاری به ‌طور میانگین روزانه حدود ۷۴ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها منتقل کردیم و مابقی نیز از طریق موجودی ذخایر تأمین شد که مجموعاً این عدد به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است».
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: «در گام بعدی تأمین سوخت صنایع سیمان و دیگر بخش‌ها قرار داشت که علاوه بر ذخیره‌سازی ۵۵۰ میلیون لیتری، روزانه ۱۵ میلیون لیتر سوخت مایع مورد نیاز این بخش‌ها تأمین شد».
* مصرف روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در زمستان امسال
سالاری ضمن ابراز شگفتی از مصرف بی‌سابقه روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین به شکل میانگین در دی‌ماه امسال گفت: «مصرف بنزین در ماه‌های سرد سال به ‌رغم فصول سرد سال‌های گذشته نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه با روند افزایشی روبه‌رو بوده که لازم است در این باره با مدیریت هموطنان و حذف سفرهای غیرضروری، بتوانیم از ظرفیت خطوط لوله کشور و ناوگان حمل‌ونقل فرآورده برای تأمین سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها استفاده کنیم».
* ذخیره‌سازی ۸  هزار تن گاز مایع برای فصول سرد سال
وی همچنین از ذخیره‌سازی ۸ هزار تن گاز مایع در ابتدای فصل سرد در سال جاری خبر داد و گفت: «با توجه به پیش‌بینی ناترازی سوخت در کشور، از ابتدای سال تمهیداتی را در این باره اندیشیده بودیم و با توجه به شرایط دمایی هوای کشور و پایداری آن تا هفته آتی، ذخیره‌سازی سوخت مایع در مناطق بحرانی انجام شده و نفت سفید مورد نیاز به تمام مناطق سردسیر ارسال شده و در فروشندگی‌های روستایی ذخیره‌سازی شده است».
معاون وزیر نفت در امور پالایش از ذخیره‌سازی ۸  هزار تن گاز مایع در مخازن و مجموعه شرکت‌های موزع گاز مایع به‌ منظور تأمین مصارف فصل سرما خبر داد و گفت: «گاز مایع که عمده مبادی تولیدی آن در تهران و اصفهان است، به نقاط بحرانی منتقل شده است تا در صورت نیاز توزیع شود».
سالاری با اشاره به توزیع رایگان گاز مایع و نفت سفید از طریق فروشندگی‌ها و با همکاری استانداری و فرمانداری‌ها گفت: «در این زمینه با استفاده از نفتکش‌های سیار و نفتکش‌های مجهز به توزیع در گالن، نسبت به توزیع سوخت، مقابل در منازل اقدام می‌شود».
***
کاهش 25 میلیون متر مکعبی مصرف گاز با تعطیلی ادارات     
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: «در حال حاضر با تلاش کارکنان شرکت گاز، شبکه سراسری گاز کاملا پایدار است و تعطیلی ادارات منجر به کاهش 25 میلیون متر مکعبی مصرف گاز در روز شده است». محمدرضا جولایی افزود: «از همه مردم عزیز ایران تقاضا داریم با مصرف بهینه گاز به خادمان‌شان در شرکت ملی گاز کمک کنند تا گاز به همه هموطنان برسد». وی اظهار داشت: «کافی است مردم با تنظیم دمای خانه روی 18 درجه از هدررفت انرژی جلوگیری کنند تا همه مشکلات گازرسانی رفع شود». جولایی گفت: «در حال حاضر به همت کارکنان شرکت گاز، شبکه سراسری گاز کاملا پایدار است و تعطیلی ادارات منجر به کاهش 25 میلیون متر مکعبی گاز در روز شده است».
***
بازدید سرزده رئیس‌جمهور از شرکت ملی گاز ایران
رئیس‌جمهور وجه مکمل تلاش‌ها برای توزیع صحیح را مصرف صحیح گاز دانست و گفت: «وزارت نفت باید پس از پایان شرایط فعلی، موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت را که متاسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی منحل شده، مورد توجه جدی قرار دهد». حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز با حضور از پیش اعلام نشده در شرکت ملی گاز، ضمن حضور در مرکز کنترل شبکه گاز کشور،‌ از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز در سراسر کشور و اقدامات انجام شده جهت پایداری این شبکه قرار گرفت. رئیس‌جمهور سپس در جلسه ویژه کارگروه تامین پایدار سوخت زمستانی شرکت کرد و از تلاش‌ها و زحمات وزیر نفت و مسؤولان شرکت ملی گاز که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی پیش آمده در کشور برای مدیریت صحیح توزیع گاز تلاش زیادی کرده‌اند، قدردانی کرد. رئیسی حضور و اقدام بموقع در کنار پیش‌بینی صحیح و اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه را از دیگر الزامات مدیریت صحیح دانست و تصریح کرد: «موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت از مسائل بسیار مهم بویژه برای شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی است که متاسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی منحل شده است. وزارت نفت پس از پایان شرایط ویژه فعلی باید حتما این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد».

Page Generated in 0/0060 sec