printlogo


کد خبر: 258997تاریخ: 1401/10/27 00:00
دور دنیا

شهادت 20 کودک فلسطینی در غزه در سال 2022
20 کودک فلسطینی سال 2022 در نوار غزه بر‌اثر  حملات ارتش اسرائیل، به شهادت رسیدند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، مرکز حقوق بشر «میزان» در گزارشی عنوان کرد که در سال 2022 علاوه بر شهادت 20 کودک فلسطینی در غزه، 170 کودک دیگر نیز در حملات اسرائیلی‌ها زخمی شدند. این گزارش می‌افزاید که سال گذشته 23 کودک فلسطینی ساکن نوار غزه نیز توسط نظامیان اسرائیلی بازداشت شدند. این کودکان اغلب پس از تلاش برای عبور از دیوار و موانع امنیتی در نوار مرزی باریکه غزه یا هنگام کار در نزدیکی آن بازداشت شدند. در حملات مکرر اسرائیل به غزه در سال گذشته 2‌مدرسه و 69 واحد مسکونی خسارت دیدند. در این خانه‌ها 322 نفر از جمله 110 زن و 111 کودک ساکن بودند. مرکز مذکور اشاره کرد که سال گذشته 3 کودک بیمار فلسطینی هم در نتیجه ممانعت اسرائیل از انتقال آنان به بیمارستان‌های کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی برای درمان جان خود را از دست دادند.
***
کرملین: تانک‌های انگلیسی هم مثل بقیه خواهد سوخت
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت غربی‌ها از اوکراین برای رسیدن به اهداف ضدروسی خود استفاده می‌کنند و تانک‌هایی هم که قرار است از انگلیس به کی‌یف ارسال شود، مثل بقیه تانک‌ها در آتش خواهد سوخت. انگلیس روز شنبه اعلام کرد ۱۴ دستگاه تانک جنگی موسوم به «چلنجر ۲» را طی هفته‌های آتی برای اوکراین ارسال خواهد کرد. پسکوف در واکنش به سوالی درباره این تانک‌ها گفت: آنها از این کشور (اوکراین) به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد ضدروسی خود استفاده می‌کنند. این تانک‌ها هم درست مثل بقیه تانک‌ها خواهند سوخت. وی با اشاره به اینکه تجهیزات نظامی کشورهایی همچون انگلیس و لهستان، شرایط میدان نبرد را تغییر نخواهند داد، گفت که این کمک‌ها تنها جنگ را طولانی‌تر و به گفته وی در نهایت «مشکلات بیشتری را برای اوکراین ایجاد خواهد کرد». ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه گفت عملیات نظامی این کشور در اوکراین که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز شده، طبق برنامه پیش رفته و روند مثبتی دارد و سربازان روس پیروزی‌های بیشتری را برای این کشور به ارمغان خواهند آورد.
***
طرح انگلیس برای افزایش اختیارات پلیس علیه معترضان
دولت انگلیس به دنبال تصویب قانونی است که به پلیس این کشور اختیارات بیشتری در مقابله با اعتراضات و اغتشاشات ضددولتی خواهد داد. بر اساس گزارش استاندارد، دولت لندن تایید کرد براساس تدابیر جدید که قرار است در پارلمان تصویب شود پلیس می‌تواند قبل از آنکه اعتراضات به اختلالات گسترده منجر شود مداخله کرده و با آن مقابله کند. استاندارد اضافه کرد این متمم که به قانون نظم عمومی اضافه می‌شود، و دیروز دوشنبه در پارلمان ارائه شد با هدف شفافیت بیشتر درباره اینکه چه زمانی پلیس می‌تواند علیه اعتراضات وارد عمل شود و از بسته شدن خیابان‌ها و مسیرها توسط معترضان جلوگیری کند تدوین شده است. هدف اصلی این لایحه محدود کردن تاکتیک‌های چریکی برخی گروه‌ها مانند Insulate Britain  و دیگر گروه‌های شورشی است. این طرح از حمایت «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس نیز برخوردار است و توسط روسای پلیس درباره ابهامات قانونی در زمینه مقابله با معترضان مطرح شده است.
***
کشف «بسته مشکوک» در دفتر نتانیاهو
طبق گزارش رسانه‌های عبری، در پی دریافت «بسته‌ای مشکوک» از سوی دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی یکشنبه شب و در میان نگرانی‌ها از امکان وجود «مواد خطرناک» در محتویات بسته، دفتر بنیامین نتانیاهو کادر امداد و نجات و اطفای حریق و نیز پلیس را فراخواند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی «واینت» رژیم صهیونیستی، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اعلام کرد در چارچوب دریافت روتین بسته‌های پستی، یک بسته مشکوک دریافت شد، تحقیقات از سوی مسؤولان امنیتی دفتر درباره این موضوع شروع شد، بعد از آن نیروهای امداد و نجات و اطفای حریق و نیز نیروهای پلیس در دفتر نتانیاهو مستقر شدند. این سایت افزود آثار روغن روی بسته کشف شد که شک‌ و تردید درباره محتویات بسته و احتمال وجود ماده خطرناک در آن را برانگیخت.
***
رئیس جمهور کرواسی: برده آمریکا نیستم
زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی با اشاره به اینکه ائتلاف نظامی ناتو که زاگرب هم عضو آن است، در اوکراین جنگی نیابتی علیه روسیه آغاز کرده، گفت: تحریم‌‎ها علیه مسکو «بی‌معنا» است و شخصاً نمی‌خواهد «برده آمریکا» باشد. میلانوویچ در جمع خبرنگاران در شهر «ووکوار» گفت: واشنگتن و ناتو از طریق اوکراین، جنگی نیابتی را علیه مسکو به‌ راه انداخته‌اند. وی افزود: نمی‌توان برای حذف (ولادیمیر) پوتین برنامه ریخت. تحریم‌ها راه‌حل نیست. چنین اقدامات تنبیهی بی‌معنا بوده و با آنها دستاوردی حاصل نمی‌شود. آنها از جنگی به جنگ دیگر می‌روند و در این میان نقش من چه باید باشد؟ برده آمریکا؟! میلانوویچ همچنین با اشاره به نارضایتی از سیاست‌های ناتو، تازه‌ترین اظهارات «آندری پلنکوویچ» نخست‌وزیر کرواسی درباره اوکراین را مورد انتقاد قرار داد. پلنکوویچ روز شنبه در مصاحبه‌ای گفته بود قانونگذاران کرواسی که اواسط دسامبر از برنامه اتحادیه اروپایی برای آموزش سربازان اوکراینی حمایت نکردند، «در انتخاب طرف درست تاریخ ناکام ماندند». میلانوویچ با اشاره به این اظهارات، گفت که «پلنکوویچ برای کرواسی و نمایندگان دموکراتیک این کشور نزد سایر کشورها، رسوایی به بار آورد». 

Page Generated in 0/0097 sec