printlogo


کد خبر: 259018تاریخ: 1401/10/27 00:00
اخبار

دنا پلاس 185 میلیون زیر قیمت بازار در بورس کالا
دیروز ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس در بورس کالا عرضه و معامله شد که بررسی معاملات نشان می‌دهد خریداران دنا پلاس دیروز توانستند این خودرو را  حدود ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار خریداری کنند.
به دنبال حاشیه‌های ایجاد شده برای عرضه خودرو در بورس و پس از دستور وزیر اقتصاد و تصمیم سازمان بورس، دیروز برای نخستین‌بار ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس در بورس کالا عرضه شد. در برابر این عرضه، ۱۶ هزار و ۹۷۶ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان معاملات، هر دستگاه خودرو دنا پلاس دستی سفید با قیمت ۳۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد. کمترین قیمت مچ شده نیز ۳۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. زمان تحویل خودرو نیز ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ است. قیمت تمام شده (نهایی) دنا پلاس دستی در بورس کالا، قیمت کشف شده در تابلو به علاوه ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی، هزینه پلاک، شماره‌گذاری و بیمه و هزینه مربوط به کارمزدهاست. این خودرو در بازار آزاد حدود 565 میلیون تومان است اما بررسی معاملات دنا در بورس کالا نشان می‌دهد که قیمت این خودرو حدود ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار کشف شد، با احتساب معامله ۱۰ هزار خودرو، سود مصرف‌کنندگان ۱۸۰۰ میلیارد تومان و سود تولیدکننده ۱۹۰۰ میلیارد تومان شد.
***
تحویل ۴۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن تا پایان سال
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۴۸ هزار واحد مسکونی تا پایان امسال تحویل متقاضیان خواهد شد، ضمن اینکه شتاب برای اتمام واحدهای مسکونی در حال ساخت روز به روز بیشتر و به مناسبت‌های مختلف واگذار می‌شود.
اکبر نیکزاد در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه نهضت ملی مسکن یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم است که حمایت مجلس شورای اسلامی را نیز تحت عنوان قانون جهش تولید مسکن به همراه دارد، افزود: طبق این برنامه باید به طور میانگین سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد ۸۰۰ هزار واحد مربوط به شهرها و ۲۰۰ هزار واحد مربوط به روستاها و شهرهای کوچک است.
وی با اشاره به اینکه سال نخست اجرای این برنامه به تامین زیرساخت‌ها و تدوین قوانین و مقررات مربوط اختصاص داشت ولی اکنون عملیات اجرایی شتاب بیشتری دارد، اظهار داشت: طبق جدیدترین آمار، ساخت ۲۰۳ هزار و ۸۹۸ واحد مسکونی روستایی در نقاط مختلف کشور آغاز شده و در شهرهای مختلف عملیات ساخت ۹۷ هزار و ۵۶۵ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن شروع شده و از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: علاوه بر این، ۱۱ هزار و ۲۳۰ واحد در بافت فرسوده شهر تهران با مشارکت بنیاد مسکن و شهرداری تهران شروع شده است، یعنی در مجموع ۳۱۲ هزار و ۶۹۳ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در نقاط مختلف شهری و روستایی در حال ساخت است. نیکزاد ادامه داد: همچنین بر اساس تفاهمنامه‌ای که ماه قبل میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید، ساخت مسکن در ۱۰۹۱ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز به این بنیاد واگذار شده است. وی با بیان اینکه ۲۸ هزار واحد مسکونی در دهه فجر امسال در نقاط مختلف روستایی و شهری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افتتاح می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این، تا پایان امسال عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد مسکونی دیگر برای اقشار کم‌درآمد به پایان خواهد رسید و به واجدان شرایط این حوزه واگذار خواهد شد که از این تعداد ۱۰ هزار واحد روز ۲۹ بهمن همزمان با سالروز مبعث حضرت رسول اکرم(ص) با همکاری بنیاد مستضعفان و ۱۰ هزار واحد دیگر همزمان با ۱۴ اسفند سالروز تأسیس کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)، در اجرای تفاهمنامه مشترک با این کمیته و بسیج سازندگی تحویل داده می‌شود.
***
رایزنی ایران و روسیه برای ایجاد ارز مجازی با پشتوانه طلا
مدیر اجرایی انجمن صنعت کریپتو  و  بلاک‌چین روسیه گفت: بانک‌های مرکزی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان ابزاری برای پرداخت در مبادلات تجارت خارجی، در حال بررسی ایجاد یک ارز مجازی با پشتوانه طلا هستند.
پایگاه خبری ودوموستی نوشت: «الکساندر براژنیکوف» مدیر اجرایی انجمن صنعت کریپتو و بلاک‌چین روسیه گفت بانک‌های مرکزی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان ابزاری برای پرداخت در مبادلات تجارت خارجی، در حال بررسی ایجاد یک استیبل کوین (ارز مجازی) هستند.
به گفته براژنیکوف، این ارز مجازی با پشتوانه طلا خواهد بود. این ارز مجازی در یک منطقه اقتصادی ویژه در آستاراخان جایی که روسیه شروع به پذیرش محموله‌های ایرانی کرده است، کار می‌کند. «آنتون تکاچف» معاون دومای روسیه که عضو کمیته سیاست اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور نیز هست، این مذاکرات را تایید کرد. تکاچف خاطرنشان کرد: این موضوع تنها وقتی در سطح دولتی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت که وضعیت ارزهای دیجیتال در روسیه به طور کامل تنظیم شود که این اتفاق در سال 2023 انجام خواهد شد. بانک مرکزی روسیه با استفاده از ارزهای مجازی به عنوان ابزاری برای پرداخت با یک کشور مخالف است. با این حال، از استفاده از ارزهای مجازی برای پرداخت‌ها و مبادلات صادرات و واردات حمایت می‌کند.
پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین، مقامات اتحادیه اروپایی شرکت‌های اروپایی را از تامین هرگونه خدمات مرتبط با ارزهای مجازی به شهروندان روس منع کرده‌اند. استیبل کوین (stablecoin) دارایی‌های رمزنگاری هستند که قیمت خود را با ارزش بازار دارایی‌های خارجی مانند ارز فیات یا کالا ثابت نگه می‌دارند. ارز فیات نیز نوعی ارز است که توسط دولت به عنوان ارز قانونی اعلام می‌شود اما ارزش ذاتی یا ثابتی ندارد.

Page Generated in 0/0066 sec